Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Šablona:Článek dne/2016/08
Z Multimediaexpo.cz
m (Zamyká „Multimediaexpo.cz:Článek dne/2016/08“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání))) |
(Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Heinkel, He 162, Spatz Volksjager (7585406720).jpg|right|160px|Heinkel He 162 během poválečných zkoušek v USA]] |
- | '''[[ | + | '''[[Heinkel He 162]] Spatz''' byl [[Německo|německý]] proudový [[stíhací letoun]], který sloužil v řadách [[Luftwaffe (Wehrmacht)|Luftwaffe]] v posledních měsících [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Letoun byl znám i pod označením '''Volksjäger''' (''lidový stíhač''). |
- | + | Vzhledem ke kritické situaci [[Nacistické Německo|Třetí říše]] v roce 1944, kdy se začal projevovat nedostatek strategických materiálů pro výrobu letadel (kovových slitin), pro jejich provoz (leteckého benzínu) i nedostatek vycvičených pilotů, bylo rozhodnuto o vývoji a výrobě jednoduchého proudového stíhacího letounu, kterému tyto nedostatky nebudou vadit. Měl být vyráběn ze dřeva nekvalifikovanou pracovní silou, proudový motor by nespaloval nedostatkový benzín, ale kerosen a pilotovat ho měli mladí piloti jen se základním výcvikem. | |
- | + | [[8. září]] [[1944]] byly vydány podrobné požadavky na nový letoun. Měl dosahovat rychlosti nejméně 750 km/h, délka vzletu neměla přesáhnout 500 m, vytrvalost ve vzduchu měla dosáhnout alespoň 30 minut, hmotnost zůstat pod 2 000 kg a vyzbrojen měl být jedním nebo dvěma kanóny ráže 30 mm. Komise [[Reichsluftfahrtministerium|RLM]] hodnotila [[19. září]] [[1944]] celkem pět návrhů, z nichž do užšího hodnocení postoupily návrhy firem Blohm & Voss (P. 211) a Heinkel ('''P. 1073'''). [[23. září]] rozhodl Hermann Göring osobně o vítězství Heinkelova návrhu. | |
- | + | Generál [[Adolf Galland]], jako velitel stíhačů Luftwaffe, byl tvrdě proti Volksjageru, protože cítil, že by to odklonilo zdroje nezbytné k výrobě již existujících stíhaček, hlavně [[Messerschmitt Me 262|Me 262]], jehož výroba se právě rozbíhala. V jeho námitkách ho podporovali i Willy Messerschmitt a Kurt Tank (šéfkonstruktér [[Focke-Wulf]]u). Jelikož byl Volksjäger podporován samotným Göringem a ministrem zbrojení [[Albert Speer|Albertem Speerem]], námitky byly zamítnuty. | |
+ | |||
+ | RLM vydalo specifikace na jednomístnou stíhačku poháněnou jedním proudovým motorem [[BMW 003]] o tahu 7,85 kN. Letadlo nemělo vážit více než 2 tuny, co by ho dělalo obratným při soubojích. Maximální rychlost měla být 750 km/h nad hladinou moře, operační výdrž měla být alespoň půl hodiny, a délka vzletu neměla přesáhnout 500 m. Výzbroj byla stanovena na dvě 20mm kanóny se 100 náboji na hlaveň nebo dvě 30 mm kanóny s 50 náboji na hlaveň. | ||
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> | <noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> |
Verze z 2. 3. 2016, 13:58
Heinkel He 162 Spatz byl německý proudový stíhací letoun, který sloužil v řadách Luftwaffe v posledních měsících druhé světové války. Letoun byl znám i pod označením Volksjäger (lidový stíhač).
Vzhledem ke kritické situaci Třetí říše v roce 1944, kdy se začal projevovat nedostatek strategických materiálů pro výrobu letadel (kovových slitin), pro jejich provoz (leteckého benzínu) i nedostatek vycvičených pilotů, bylo rozhodnuto o vývoji a výrobě jednoduchého proudového stíhacího letounu, kterému tyto nedostatky nebudou vadit. Měl být vyráběn ze dřeva nekvalifikovanou pracovní silou, proudový motor by nespaloval nedostatkový benzín, ale kerosen a pilotovat ho měli mladí piloti jen se základním výcvikem.
8. září 1944 byly vydány podrobné požadavky na nový letoun. Měl dosahovat rychlosti nejméně 750 km/h, délka vzletu neměla přesáhnout 500 m, vytrvalost ve vzduchu měla dosáhnout alespoň 30 minut, hmotnost zůstat pod 2 000 kg a vyzbrojen měl být jedním nebo dvěma kanóny ráže 30 mm. Komise RLM hodnotila 19. září 1944 celkem pět návrhů, z nichž do užšího hodnocení postoupily návrhy firem Blohm & Voss (P. 211) a Heinkel (P. 1073). 23. září rozhodl Hermann Göring osobně o vítězství Heinkelova návrhu.
Generál Adolf Galland, jako velitel stíhačů Luftwaffe, byl tvrdě proti Volksjageru, protože cítil, že by to odklonilo zdroje nezbytné k výrobě již existujících stíhaček, hlavně Me 262, jehož výroba se právě rozbíhala. V jeho námitkách ho podporovali i Willy Messerschmitt a Kurt Tank (šéfkonstruktér Focke-Wulfu). Jelikož byl Volksjäger podporován samotným Göringem a ministrem zbrojení Albertem Speerem, námitky byly zamítnuty.
RLM vydalo specifikace na jednomístnou stíhačku poháněnou jedním proudovým motorem BMW 003 o tahu 7,85 kN. Letadlo nemělo vážit více než 2 tuny, co by ho dělalo obratným při soubojích. Maximální rychlost měla být 750 km/h nad hladinou moře, operační výdrž měla být alespoň půl hodiny, a délka vzletu neměla přesáhnout 500 m. Výzbroj byla stanovena na dvě 20mm kanóny se 100 náboji na hlaveň nebo dvě 30 mm kanóny s 50 náboji na hlaveň.