V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Šablona:Článek dne/2016/19

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Aktualizace)
(+ Vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
[[Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-07).jpg|right|160px|Ruský bitevní vrtulník Kamov&nbsp;Ka-52 na výstavě MAKS Airshow 2013]]
[[Soubor:MAKS Airshow 2013 (Ramenskoye Airport, Russia) (519-07).jpg|right|160px|Ruský bitevní vrtulník Kamov&nbsp;Ka-52 na výstavě MAKS Airshow 2013]]
-
'''[[Kamov Ka-52|Kamov&nbsp;Ka-52&nbsp;Alligator]]''' je ruský dvoumístný bitevní [[vrtulník]], schopný operací za každého počasí, odvozený z&nbsp;jednomístného typu [[Kamov Ka-50]]. Prototyp byl zalétán v&nbsp;roce 1997 a&nbsp;v&nbsp;roce [[2010]] převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.
+
'''[[Kamov Ka-52|Kamov&nbsp;Ka-52&nbsp;Alligator]]''' je ruský dvoumístný bitevní [[vrtulník]], schopný operací za každého počasí, odvozený z&nbsp;jednomístného typu [[Kamov Ka-50]]. Prototyp byl zalétán v&nbsp;roce [[1997]] a&nbsp;v&nbsp;roce [[2010]] převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.
Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě [[Třída Mistral|třídy&nbsp;Mistral]] vyvinulo [[Rusko]] palubní verzi '''Ka-52K'''. Po&nbsp;stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému&nbsp;námořnictvu bylo [[Egypt]]em objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.
Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě [[Třída Mistral|třídy&nbsp;Mistral]] vyvinulo [[Rusko]] palubní verzi '''Ka-52K'''. Po&nbsp;stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému&nbsp;námořnictvu bylo [[Egypt]]em objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a&nbsp;zbraňovým systémem, má pasivní i&nbsp;aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a&nbsp;zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i&nbsp;v&nbsp;noci.
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Z&nbsp;typu Ka-50 byla převzata střední a&nbsp;zadní část [[Vrtulník|vrtulníku]]. Přední část trupu obsahuje dvoumístnou [[Kokpit|kabinu]] s&nbsp;vystřelovacími&nbsp;sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a&nbsp;druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k&nbsp;dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a&nbsp;dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
V&nbsp;kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení [[Televizní kamera|televizní]] a&nbsp;termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a&nbsp;zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní [[Radar|radiolokátor]] je typu Phazotron Arbalet-52.
 +
 
 +
Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný [[kanón]] 2A42 ráže 30&nbsp;mm s&nbsp;celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2&nbsp;500&nbsp;kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a&nbsp;dvou závěsnících na koncích křídel.  
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 1. 6. 2016, 20:32

Ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 na výstavě MAKS Airshow 2013

Kamov Ka-52 Alligator je ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50. Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první čtyři operační kusy. Ruské ozbrojené síly zatím objednaly 30 strojů.

Pro objednané vrtulníkové výsadkové lodě třídy Mistral vyvinulo Rusko palubní verzi Ka-52K. Po stornování dodání plavidel Francií a prodeji obou postavených výsadkových lodí Egyptskému námořnictvu bylo Egyptem objednáno 46 bitevních vrtulníků Ka-52K.

Ka-52 je vybaven multifunkčním elektronickým letovým, navigačním a zbraňovým systémem, má pasivní i aktivní vyhledávací systémy, které umožňují lokalizovat a zničit cíle za všech povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.

Z typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku. Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami Zvezda K-37-800 umístěnými vedle sebe. Posádku vrtulníku tvoří dvě osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-operátor zbraňového systému. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje (velitel má též průhledový displej HUD).

V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavení televizní a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000 (piloti mají přilbové zaměřovače), systémem ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňovým řídícím systémem SUO-806P. Palubní radiolokátor je typu Phazotron Arbalet-52.

Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2 500 kg podvěsné výzbroje na čtyřech podkřídlových závěsnících a dvou závěsnících na koncích křídel.