Šablona:Článek dne/2017/05

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Nový servisní článek)
m (Nahrazení textu „Kategorie:Článek DNE“ textem „Kategorie:Archiv Článků DNE“)
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:MASTER-OF-ORION-original-PDF01.png|right|160px|Originální manuál ukrývá opravdu mnoho informací.]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Master of Orion]]''' je první díl série [[Tahová strategie|tahových]] [[Strategická počítačová hra|strategických počítačových her]] typu [[4X]] společnosti MicroProse. Byla&nbsp;vydána v&nbsp;roce [[1993]].
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Hráč začíná s kolonií na jedné [[Planeta|planetě]]. Úkolem je kolonizovat další [[Planeta|planety]], bránit je před nepřáteli a pomocí diplomacie a dobývání opanovat [[Galaxie|galaxii]].
-
FireWire může spojit 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Ve hře je kromě hráče volitelný počet (1&nbsp;&nbsp;5) dalších ras. Lze vybírat z deseti ras, z nichž každá má jinou rasovou výhodu {{Nowrap|(bonus na výzkum, na střelbu, na pozemní útoky, na růst populace, a další)}}
 +
Hráč s nimi může uzavírat mír či spojenectví, dávat dary, obchodováním zvýšit průmyslovou produkci či vyměňovat technologie.
 +
Pokud jsou již zkolonizovány alespoň dvě třetiny galaxie, každých 25 tahů se sejde '''Galaktická rada''' a ze dvou nejmocnějších říší volí '''Pána Galaxie'''. Volba je úspěšná, pokud některý z kandidátů získá alespoň dvě třetiny hlasů; zdržení se hlasování se počítá jako hlas proti oběma kandidátům.
 +
Po zvolení Pána Galaxie má hráč možnost odmítnout se podřídit jeho vládě; v takovém případě proti němu vedou příznivci Pána Galaxie válku do úplného vyhlazení.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Hráč může vyhrát hru tím, že se stane Pánem Galaxie, nebo vyhlazením ostatních ras.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Každá hvězdná soustava má nejvýše jednu kolonizovatelnou planetu. Existuje šest typů nepřítelského prostředí, například planeta toxická nebo s radiací. Ty lze kolonizovat až po vynalezené potřebné technologie. Dále se planety liší svojí úrodností, minerálním bohatstvím a kapacitou.
 +
Navíc existují '''artefaktové planety''', na kterých lze najít technologie a výzkum na nich prováděný se počítá dvojnásobně. Nejvýznamnější z nich je '''Orion''', na němž lze najít velmi pokročilé technologie a výzkum se čtyřnásobí. Tato planeta je chráněna velmi silnou válečnou lodí. Dobytí Orionu sice není nutná ani postačující podmínka k vítězství, ale ovlivní vztah ostatních mocností k hráči.
 +
 
 +
Růst kolonie spočívá ve zvyšování počtu obyvatel, továren a raketových základen. Během hry lze vynalézt technologie, které zvětšují maximální počet továren a obyvatelstva, účinnost raketových základen a efektivitu boje se znečištěním. Produkci každé kolonie může hráč rozdělit v libovolném poměru mezi pět různých oblastí.
 +
 
 +
Body výzkumu generované všemi koloniemi hráč může libovolně rozdělit mezi šest oblastí. V&nbsp;každé z těchto oblastí má na výběr z řady technologií...
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 7. 1. 2019, 12:44

Originální manuál ukrývá opravdu mnoho informací.

Master of Orion je první díl série tahových strategických počítačových her typu 4X společnosti MicroProse. Byla vydána v roce 1993.

Hráč začíná s kolonií na jedné planetě. Úkolem je kolonizovat další planety, bránit je před nepřáteli a pomocí diplomacie a dobývání opanovat galaxii.

Ve hře je kromě hráče volitelný počet (1 až 5) dalších ras. Lze vybírat z deseti ras, z nichž každá má jinou rasovou výhodu (bonus na výzkum, na střelbu, na pozemní útoky, na růst populace, a další) Hráč s nimi může uzavírat mír či spojenectví, dávat dary, obchodováním zvýšit průmyslovou produkci či vyměňovat technologie. Pokud jsou již zkolonizovány alespoň dvě třetiny galaxie, každých 25 tahů se sejde Galaktická rada a ze dvou nejmocnějších říší volí Pána Galaxie. Volba je úspěšná, pokud některý z kandidátů získá alespoň dvě třetiny hlasů; zdržení se hlasování se počítá jako hlas proti oběma kandidátům. Po zvolení Pána Galaxie má hráč možnost odmítnout se podřídit jeho vládě; v takovém případě proti němu vedou příznivci Pána Galaxie válku do úplného vyhlazení.

Hráč může vyhrát hru tím, že se stane Pánem Galaxie, nebo vyhlazením ostatních ras.

Každá hvězdná soustava má nejvýše jednu kolonizovatelnou planetu. Existuje šest typů nepřítelského prostředí, například planeta toxická nebo s radiací. Ty lze kolonizovat až po vynalezené potřebné technologie. Dále se planety liší svojí úrodností, minerálním bohatstvím a kapacitou. Navíc existují artefaktové planety, na kterých lze najít technologie a výzkum na nich prováděný se počítá dvojnásobně. Nejvýznamnější z nich je Orion, na němž lze najít velmi pokročilé technologie a výzkum se čtyřnásobí. Tato planeta je chráněna velmi silnou válečnou lodí. Dobytí Orionu sice není nutná ani postačující podmínka k vítězství, ale ovlivní vztah ostatních mocností k hráči.

Růst kolonie spočívá ve zvyšování počtu obyvatel, továren a raketových základen. Během hry lze vynalézt technologie, které zvětšují maximální počet továren a obyvatelstva, účinnost raketových základen a efektivitu boje se znečištěním. Produkci každé kolonie může hráč rozdělit v libovolném poměru mezi pět různých oblastí.

Body výzkumu generované všemi koloniemi hráč může libovolně rozdělit mezi šest oblastí. V každé z těchto oblastí má na výběr z řady technologií...