Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Vltavská (stanice metra v Praze)
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Fotografie) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[ | + | [[Soubor:Prague 07-2016 Metro img2 LineC Vltavska.jpg|thumb|240px|Nástupiště stanice (2016)]] |
- | + | [[File:Praha, Vltavská, metro.JPG|thumb|240px|Nástupiště stanice (2006)]] | |
+ | [[File:Metro Vltavska-vestibul.jpg|thumb|240px|Pohled na vestibul stanice]] | ||
'''Vltavská''' (projektový název ''Dopraváků'' – podle nedalekého bývalého sídla DP) je [[stanice metra]] v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu [[Vltava|Vltavy]], poblíž [[Strossmayerovo náměstí|Strossmayerova]] náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena [[3. listopad]]u [[1984]] jako součást úseku III. C trasovaného severně od [[Florenc]]e. | '''Vltavská''' (projektový název ''Dopraváků'' – podle nedalekého bývalého sídla DP) je [[stanice metra]] v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu [[Vltava|Vltavy]], poblíž [[Strossmayerovo náměstí|Strossmayerova]] náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena [[3. listopad]]u [[1984]] jako součást úseku III. C trasovaného severně od [[Florenc]]e. | ||
== Konstrukce == | == Konstrukce == | ||
- | |||
- | |||
Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku [[2004]] nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například [[Želivského (stanice metra v Praze)|Želivského]]). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly [[architekt]]y a [[projektant]]y stanice k současnému řešení. | Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku [[2004]] nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například [[Želivského (stanice metra v Praze)|Želivského]]). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly [[architekt]]y a [[projektant]]y stanice k současnému řešení. | ||
Aktuální verze z 24. 11. 2017, 08:27
Vltavská (projektový název Dopraváků – podle nedalekého bývalého sídla DP) je stanice metra v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu Vltavy, poblíž Strossmayerova náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena 3. listopadu 1984 jako součást úseku III. C trasovaného severně od Florence.
Konstrukce
Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku 2004 nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly architekty a projektanty stanice k současnému řešení.
Prostor mezi nástupištěm a povrchovou úrovní nezůstal nevyužit; na celkem čtyřech patrech se nachází na tři sta místností, z kterých mnohé využívá třeba i Záchranná služba Hlavního města Prahy. Velkou část také tvoří parkovací místa.
Nástupiště Vltavské se přesněji nachází pod jihozápadní částí nádraží Praha-Bubny (právě tato jeho část musela být v roce 1978 kvůli výstavbě metra zrušena; počítalo se však s kompletní likvidací této železniční stanice, takže nebyla později obnovena). Realizován byl pouze jižní výstup, který byl vyveden z nástupiště pomocí tříramenných eskalátorů Transporta (v roce 2003 vyměněny a zúženy tak, aby jedno rameno mohlo být změněno na plošinu pro invalidy) do mělkého vestibulu. Ten umožňuje kromě výstupu na uliční úroveň i přestup na tramvajovou dopravu.
Obklad stěn v prostoru nástupiště tvoří tvarovky z přírodní keramiky, použité i na úseku II. C a později i III. B. Mezi nimi jsou umístěné mosazné pásy.
Historie
Na výstavbu bylo mezi lety 1978 - 1984 vynaloženo 198 milionů Kčs. Cestující si mohli během stavby stanici prohlídnout; dny otevřených dveří se konaly v červnu 1981 a červenci 1982.
Vltavská patřila mezi jedny z nejvíce postižených stanic během povodní v roce 2002, hlavně díky tomu, že voda se sem dostala přímo z povrchu, skrze vestibul. Proto také byly provedeny při obnově jisté úpravy, aby se podobná situace již nemohla opakovat. Mezi ně například patřila výměna prosklených výplní u výstupů k tramvajovým zastávkám za zděné stěny a rovněž i možnost tyto výstupy uzavřít mobilními stěnami. Ty lze ostatně postavit i kolem hlavního objektu vestibulu.
Externí odkazy
- Informace na stránkách metroweb.cz
- Plán modernizace a obnovy stanice po povodních
- Fotogalerie stanice z dob povodní
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |