Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Vltavská (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Fotografie)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Metro Vltavska-vestibul.jpg|right|thumb|Pohled na vestibul stanice]]
+
[[Soubor:Prague 07-2016 Metro img2 LineC Vltavska.jpg|thumb|240px|Nástupiště stanice (2016)]]
-
 
+
[[File:Praha, Vltavská, metro.JPG|thumb|240px|Nástupiště stanice (2006)]]
 +
[[File:Metro Vltavska-vestibul.jpg|thumb|240px|Pohled na vestibul stanice]]
'''Vltavská''' (projektový název ''Dopraváků'' – podle nedalekého bývalého sídla DP) je [[stanice metra]] v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu [[Vltava|Vltavy]], poblíž [[Strossmayerovo náměstí|Strossmayerova]] náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena [[3. listopad]]u [[1984]] jako součást úseku III. C trasovaného severně od [[Florenc]]e.
'''Vltavská''' (projektový název ''Dopraváků'' – podle nedalekého bývalého sídla DP) je [[stanice metra]] v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu [[Vltava|Vltavy]], poblíž [[Strossmayerovo náměstí|Strossmayerova]] náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena [[3. listopad]]u [[1984]] jako součást úseku III. C trasovaného severně od [[Florenc]]e.
== Konstrukce ==
== Konstrukce ==
-
[[Image:Praha, Vltavská, metro - nápis.JPG|right|thumb|Nápis na stěně za nástupištěm]]
 
-
[[Image:Praha, Vltavská, metro.JPG|right|thumb|Nástupiště stanice]]
 
Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku [[2004]] nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například [[Želivského (stanice metra v Praze)|Želivského]]). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly [[architekt]]y a [[projektant]]y stanice k současnému řešení.  
Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku [[2004]] nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například [[Želivského (stanice metra v Praze)|Želivského]]). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly [[architekt]]y a [[projektant]]y stanice k současnému řešení.  

Aktuální verze z 24. 11. 2017, 08:27

Nástupiště stanice (2016)
Nástupiště stanice (2006)
Pohled na vestibul stanice

Vltavská (projektový název Dopraváků – podle nedalekého bývalého sídla DP) je stanice metra v Praze, ve čtvrti Holešovice. Nachází se na břehu Vltavy, poblíž Strossmayerova náměstí a stejnojmenné tramvajové zastávky. Byla otevřena 3. listopadu 1984 jako součást úseku III. C trasovaného severně od Florence.

Konstrukce

Vltavská je hloubená, založená v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Je jednou z nejhlubších stanic na trase C (do roku 2004 nejhlubší), založená 20,75 metrů pod zemí. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické; běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Složité podmínky a snaha o zajištění unifikace návrhů na lince C tak přivedly architekty a projektanty stanice k současnému řešení.

Prostor mezi nástupištěm a povrchovou úrovní nezůstal nevyužit; na celkem čtyřech patrech se nachází na tři sta místností, z kterých mnohé využívá třeba i Záchranná služba Hlavního města Prahy. Velkou část také tvoří parkovací místa.

Nástupiště Vltavské se přesněji nachází pod jihozápadní částí nádraží Praha-Bubny (právě tato jeho část musela být v roce 1978 kvůli výstavbě metra zrušena; počítalo se však s kompletní likvidací této železniční stanice, takže nebyla později obnovena). Realizován byl pouze jižní výstup, který byl vyveden z nástupiště pomocí tříramenných eskalátorů Transporta (v roce 2003 vyměněny a zúženy tak, aby jedno rameno mohlo být změněno na plošinu pro invalidy) do mělkého vestibulu. Ten umožňuje kromě výstupu na uliční úroveň i přestup na tramvajovou dopravu.

Obklad stěn v prostoru nástupiště tvoří tvarovky z přírodní keramiky, použité i na úseku II. C a později i III. B. Mezi nimi jsou umístěné mosazné pásy.

Historie

Na výstavbu bylo mezi lety 1978 - 1984 vynaloženo 198 milionů Kčs. Cestující si mohli během stavby stanici prohlídnout; dny otevřených dveří se konaly v červnu 1981 a červenci 1982.

Vltavská patřila mezi jedny z nejvíce postižených stanic během povodní v roce 2002, hlavně díky tomu, že voda se sem dostala přímo z povrchu, skrze vestibul. Proto také byly provedeny při obnově jisté úpravy, aby se podobná situace již nemohla opakovat. Mezi ně například patřila výměna prosklených výplní u výstupů k tramvajovým zastávkám za zděné stěny a rovněž i možnost tyto výstupy uzavřít mobilními stěnami. Ty lze ostatně postavit i kolem hlavního objektu vestibulu.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Vltavská (stanice metra v Praze)