Šablona:Článek dne HL/2021/27

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Stránka Šablona:Článek dne HL/2020/52 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne HL/2021/27: 2021)
m (Nahrazení textu „<noinclude>Kategorie:Článek DNE</noinclude>“ textem „<noinclude>Kategorie:Archiv Článků DNE</noinclude>“)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:MuseBristol 050619-118 (48035812973).jpg|right|160px|Muse play at Ashton Gate stadium, Bristol (UK)]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''<big>[[Muse]]</big>''' je [[Anglie|anglická]] [[Alternativní rock|alternativní rocková]] hudební skupina založená v roce [[1997]] v [[Devon (hrabství)|Devonu]]. Tvoří ji tři členové – [[Matthew Bellamy]], [[Dominic Howard]] a [[Christopher Wolstenholme]]. Matthew Bellamy je autorem většiny písní skupiny.  
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Obě dvě poslední alba od Muse, [[Absolution]] a [[Black Holes and Revelations]], se dostala na první místo britské albové hitparády.
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Po několika letech budování fanouškovské základny, odehráli Muse své první koncerty v [[Londýn]]ě a [[Manchester]]u. Po nich měla skupina významnou schůzku s Dennisem Smithem, majitelem nahrávacího studia Sawmills vybudovaného v bývalém vodním mlýně v&nbsp;[[Cornwall]]u.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Toto setkání vedlo k podepsání smlouvy a jejich prvním řádným nahrávkám. První [[Extended Play|EP]], které vyšlo na labelu [[Dangerous]] mělo obal navržený bubeníkem Dominikem Howardem. Jejich druhé [[Extended Play|EP]], ''[[Muscle museum EP]]'' okamžitě přitáhlo pozornost vlivného britského hudebního novináře Steve Lamacqa a stejně tak renomovaný hudební časopis [[NME]]. Dennis Smith následovně zakládá hudební společnost ''Taste media'' speciálně pro Muse (skupina zůstala s ''Taste media'' pro jejich první tři alba).
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
Navzdory úspěchu ''[[Muscle Museum EP]]'', nebyly britské nahrávací společnosti příliš ochotné podepsat s Muse smlouvu. Z mnoha částí hudebního průmyslu se tehdy ozývalo, že - stejně jako mnoho jejich současníků - i oni mají zvuk velmi podobný [[Radiohead]]. A tlačit se do bitvy s [[Radiohead]] nikdo nechtěl. Avšak americké nahrávací společnosti vyšli kapele vstříc. Muse okamžitě odletěli první třídou do Států a na Štědrý den roku [[1998]] podepsali smlouvu s&nbsp;Maverick Records, jenž byla doplněna po návratu do [[Evropa|Evropy]] o dojednání s ''Taste media''. Nový kontrakt zaručoval kapele kontrolu nad právy nejen v [[Evropa|Evropě]], ale i v [[Austrálie|Austrálii]] a ostatních zemích světa. Producent druhé desky [[Radiohead]] - ''[[The Bends]]'' a ''[[A Storm in Heaven]]'' od [[The Verve]] se ukázal být jako pravý pro produkování prvního alba Muse ''[[Showbiz]]''. Ve&nbsp;svém&nbsp;debutu předvedli Muse měkký [[rock]]ový styl plný falzet s texty odkazující především na potíže najít sebe sama a zařadit se do společnosti.
 +
 
 +
Po vydání tohoto alba bylo oznámeno, že Muse podpoří jako předkapela pro americké turné například [[Spice Girls]] a [[Savage Garden]]. Rok [[1999]] a [[2000]] znamenal pro Muse hraní na významnějších festivalech v [[Evropa|Evropě]] a v [[Austrálie|Austrálii]].
 +
 
 +
Druhé album s názvem ''[[Origin of Symmetry]]'', opět produkoval [[John Leckie]]. Skupina tentokráte experimentovala s neortodoxní instrumentací, jako například kostelní Mellotron a rozšířené soupravy bubnů. Je zde i více Bellamyho vysokého zpěvu, hrátky s kytarou a značné použití klavíru (''[[New Born]]'', ''Space Dementia'', ''Feeling Good''). Bellamy se odkazuje k [[Jimi Hendrix]]ovi a [[Tom Morell|Tomu Morellovi]] ([[Rage Against the Machine]], [[Audioslave]]), je si velmi jistý v nových, více rytmických [[jazz]]ových figurách, které doplňují toto album založené na hutných a četných kytarových riffech. Album je stejně tak plné různých kytarových hrátek a nachází se na něm také cover-verze Anthony Newleyho a Leslie Bricusse „Feeling Good".
 +
 
 +
V roce [[2003]] vydala kapela své třetí studiové album s názvem ''[[Absolution]]''. Muse zde pokračovali ve svém originálním stylu, který ukázali již v předešlém ''Origin of Symmetry''. Celé album je postaveno na hlavním tématu konce světa, které vychází z Bellamyho zájmu o [[Věda|vědu]], nadpřirozenost a [[Konspirační teorie|konspirační teorii]]. Apokalypsu a&nbsp;reakce na ni dokazují jednak samotná hudba a jednak názvy jednotlivých skladeb. Přesto členové kapely tvrdí, že obsah písní má naopak posluchače povznést.
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 12. 1. 2023, 11:52

Muse play at Ashton Gate stadium, Bristol (UK)

Muse je anglická alternativní rocková hudební skupina založená v roce 1997 v Devonu. Tvoří ji tři členové – Matthew Bellamy, Dominic Howard a Christopher Wolstenholme. Matthew Bellamy je autorem většiny písní skupiny.

Obě dvě poslední alba od Muse, Absolution a Black Holes and Revelations, se dostala na první místo britské albové hitparády.

Po několika letech budování fanouškovské základny, odehráli Muse své první koncerty v Londýně a Manchesteru. Po nich měla skupina významnou schůzku s Dennisem Smithem, majitelem nahrávacího studia Sawmills vybudovaného v bývalém vodním mlýně v Cornwallu.

Toto setkání vedlo k podepsání smlouvy a jejich prvním řádným nahrávkám. První EP, které vyšlo na labelu Dangerous mělo obal navržený bubeníkem Dominikem Howardem. Jejich druhé EP, Muscle museum EP okamžitě přitáhlo pozornost vlivného britského hudebního novináře Steve Lamacqa a stejně tak renomovaný hudební časopis NME. Dennis Smith následovně zakládá hudební společnost Taste media speciálně pro Muse (skupina zůstala s Taste media pro jejich první tři alba). Navzdory úspěchu Muscle Museum EP, nebyly britské nahrávací společnosti příliš ochotné podepsat s Muse smlouvu. Z mnoha částí hudebního průmyslu se tehdy ozývalo, že - stejně jako mnoho jejich současníků - i oni mají zvuk velmi podobný Radiohead. A tlačit se do bitvy s Radiohead nikdo nechtěl. Avšak americké nahrávací společnosti vyšli kapele vstříc. Muse okamžitě odletěli první třídou do Států a na Štědrý den roku 1998 podepsali smlouvu s Maverick Records, jenž byla doplněna po návratu do Evropy o dojednání s Taste media. Nový kontrakt zaručoval kapele kontrolu nad právy nejen v Evropě, ale i v Austrálii a ostatních zemích světa. Producent druhé desky Radiohead - The Bends a A Storm in Heaven od The Verve se ukázal být jako pravý pro produkování prvního alba Muse Showbiz. Ve svém debutu předvedli Muse měkký rockový styl plný falzet s texty odkazující především na potíže najít sebe sama a zařadit se do společnosti.

Po vydání tohoto alba bylo oznámeno, že Muse podpoří jako předkapela pro americké turné například Spice Girls a Savage Garden. Rok 1999 a 2000 znamenal pro Muse hraní na významnějších festivalech v Evropě a v Austrálii.

Druhé album s názvem Origin of Symmetry, opět produkoval John Leckie. Skupina tentokráte experimentovala s neortodoxní instrumentací, jako například kostelní Mellotron a rozšířené soupravy bubnů. Je zde i více Bellamyho vysokého zpěvu, hrátky s kytarou a značné použití klavíru (New Born, Space Dementia, Feeling Good). Bellamy se odkazuje k Jimi Hendrixovi a Tomu Morellovi (Rage Against the Machine, Audioslave), je si velmi jistý v nových, více rytmických jazzových figurách, které doplňují toto album založené na hutných a četných kytarových riffech. Album je stejně tak plné různých kytarových hrátek a nachází se na něm také cover-verze Anthony Newleyho a Leslie Bricusse „Feeling Good".

V roce 2003 vydala kapela své třetí studiové album s názvem Absolution. Muse zde pokračovali ve svém originálním stylu, který ukázali již v předešlém Origin of Symmetry. Celé album je postaveno na hlavním tématu konce světa, které vychází z Bellamyho zájmu o vědu, nadpřirozenost a konspirační teorii. Apokalypsu a reakce na ni dokazují jednak samotná hudba a jednak názvy jednotlivých skladeb. Přesto členové kapely tvrdí, že obsah písní má naopak posluchače povznést.