V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

MiG-15

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ VIDEO)
(+ Galerie)
 
Řádka 60: Řádka 60:
* 2 kusy 250 kg [[Bomba|pum]]
* 2 kusy 250 kg [[Bomba|pum]]
 +
== Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft MiG-15|Mnoho fotografií – MiG-15]]'''
== YouTube ==
== YouTube ==
{| border="4" width="442" align="left"
{| border="4" width="442" align="left"

Aktuální verze z 7. 1. 2022, 08:30

MiG-15 v barvách polského letectva
MiG-15 bis alias československý S-103

Mikojan-Gurevič MiG-15 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-15, označení NATO: Fagot) je proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu v konstrukční kanceláři vedené konstruktéry Artemem Mikojanem a Michailem Gurevičem. MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejvíce rozšířených proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 000 těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody kde se vyráběl od roku 1954) zvýšila počet až na cca 18 000 strojů.

Obsah

Vývoj

V roce 1946 měli sovětští inženýři stále problém se zdokonalováním původního německého proudového motoru. Ministr pro letectví Michail Krunišev a letecký inženýr Alexander Sergejevič Jakovlev navrhli Josefu Stalinovi, aby SSSR nakoupil dokonalejší motory od Britů. Stalin na to odpověděl: „Který blázen by nám prodal výsledky jejich tajného výzkumu?“ I přesto povolil výpravu sovětských inženýrů, vedenou Artem Mikojanem do Spojeného království k zakoupení nové technologie. Ke Stalinově překvapení britská vláda proti prodeji licence na výrobu proudových motorů Rolls-Royce Nene nic nenamítala. Naopak vyšla delegaci plně vstříc. Dovezený motor pak rozebrali a důkladně zdokumentovali. Jeho sovětská verze RD-45 o tahu 2270 kp (22,26 kN) byla použita u prvních MiG-15, pozdější MiGy 15bis pak poháněly motory Klimov VK-1, což byla zdokonalená verze motoru s maximálním tahem 2700 kp (26,478 kN). Rolls-Royce se později snažil o soudní vyrovnání £ 207 milionu za porušení licenčního ujednání, ovšem neúspěšně.

Verze

Schéma MiGu-15
  • I-310 : Prototyp letounu.
  • MiG-15 : Jednomístný stíhací letoun. První produkční verze.
  • MiG-15P : Jednomístný stíhací letoun pro každé počasí známý jako MiG-15bis.
  • MiG-15SB: jednomístná stíhací-bombardovací verze.
  • MiG-15SP-5: verze MiGu-15UTI; dvoumístný záchytný stíhací letoun do každého počasí.
  • MiG-15T: verze určená pro vlečení cvičných cílů.
  • MiG-15 bis: vylepšená jednomístná stíhací verze.
  • MiG-15 bis R: jednomístná průzkumná verze.
  • MiG-15 bis S: jednomístná doprovodná stíhací verze.
  • MiG-15 bis T: jednomístná verze určená pro vlečení cvičných cílů.
  • MiG-15UTI: dvoumístné cvičné proudové letadlo s duálním řízením. V něm zemřel – Jurij Gagarin.
  • J-2: čínské označení jednomístného stíhacího letounu MiG-15 sovětské výroby.
  • JJ-2: čínské označení pro MiGy-15UTI vyráběné v Číně. Exportované jako Šen-jang FT-2.
  • BA-5: označení pro letadlo J-2 předělané na bezpilotní cvičný cíl.
  • Lim-1: označení pro MiGy-15, které byly licenčně vyráběny v Polsku.
  • Lim-1A: polská průzkumná verze MiGu-15 s kamerou AFA-21.
  • Lim-2: označení pro MiGy-15bis, které byly licenčně vyráběny v Polsku, s motory Lis-2 (licenčně vyráběné motory VK-1).
  • Lim-2R: polská průzkumná verze MiGu-15bis s místem pro kameru v přední části kabiny.
  • SB Lim-1: polský Lim-1 předělán na ekvivalent MiGu-15UTI, s proudovým motorem RD-45.
  • SB Lim-2: polský Lim-2 nebo SBLim-1 předělaný na cvičné letadlo s motorem Lis-1 (VK-1).
  • SBLim-2A nebo -2Art: polská dvoumístná průzkumná verze, pro korekci dělostřelectva.
  • S-102: označení pro MiGy-15, které byly licenčně vyráběny v Československu s motory Motorlet/Walter M-05 (licenčně vyráběné motory RD-45).
  • S-103: označení pro MiGy-15bis, které byly licenčně vyráběny v Československu s motory Motorlet/Walter M-06 (licenčně vyráběné motory VK-1).
  • CS-102: označení pro MiGy-15UTI, které byly licenčně vyráběny v Československu.

MiG-15bis

Hlavní technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 10,08 m
  • Délka: 10,10 m
  • Výška: 3,70 m
  • Nosná plocha: 20,60 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 681 kg
  • Vzletová hmotnost : 5 069 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 6 038 kg
  • Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1
  • Vzletový výkon pohonné jednotky: 2 700 kp (26,478 kN)

Výkony

  • Maximální rychlost: 1 076 km/h (u země)
  • Dostup: 15 500 m
  • Počáteční stoupavost: 46 m/s
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 1,95-2,10 minuty
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 5,5 minuty
  • Dolet: 565 km (ve výšce 1000 m, bez přídavných nádrží)
  • Max. dolet, s příd. nádržemi: 1 860 km

Výzbroj

  • jeden 37 mm kanón N-37 se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
  • 2 kusy 250 kg pum

Galerie

YouTube

Wings of the Red Star: Duel Over Korea (MiG-15 vs F-86)
MIG-15 Airshow CIAF 2012


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-15
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
MiG-15