V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Šablona:Článek dne HL/2021/19

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Aktualizace)
m (Nahrazení textu „<noinclude>Kategorie:Článek DNE</noinclude>“ textem „<noinclude>Kategorie:Archiv Článků DNE</noinclude>“)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 7: Řádka 7:
Zkáze Titanicu se dostalo široké publicity pro velký počet obětí, mezi nimiž bylo mnoho bohatých a známých osobností, kvůli legendám, které vznikly kolem příčiny a&nbsp;průběhu potopení, a&nbsp;v&nbsp;neposlední řadě po objevení zachovalého vraku lodi v&nbsp;hlubinách [[Atlantský oceán|Atlantiku]].
Zkáze Titanicu se dostalo široké publicity pro velký počet obětí, mezi nimiž bylo mnoho bohatých a známých osobností, kvůli legendám, které vznikly kolem příčiny a&nbsp;průběhu potopení, a&nbsp;v&nbsp;neposlední řadě po objevení zachovalého vraku lodi v&nbsp;hlubinách [[Atlantský oceán|Atlantiku]].
-
Titanic byl postaven v&nbsp;[[Belfast]]u v&nbsp;[[Loděnice (přístav)|loděnicích]] Harland & Wolff na objednávku společnosti White Star Line, jako druhý ze série tří lodí třídy Olympic. Stavba těchto lodí byla odpovědí konkurenční společnosti Cunard Line vlastnící parníky RMS&nbsp;''Lusitania'' a&nbsp;RMS&nbsp;''Mauretania''. Projekt ''Titanicu'' navrhl Lord Pirrie, který byl [[ředitel]]em loděnic Harland and Wolff i&nbsp;plavební společnosti White Star. Na stavbě a konstrukci pracoval šéfkonstruktér Thomas Andrews, stavbyvedoucí a&nbsp;vedoucí konstrukce Alexandr Carlisle, generální manažer a&nbsp;vedoucí projektant odpovědný nejen za výzdobu a&nbsp;interiér plavidla a&nbsp;který taktéž navrhl mechanismus spouštění záchranných&nbsp;člunů. Carlisle v&nbsp;roce [[1910]] ale odešel ke&nbsp;společnosti Welin Davit&nbsp;&amp;&nbsp;Engineering Company Ltd. a&nbsp;dalších prací se na&nbsp;Titanicu neúčastnil.
+
Titanic byl postaven v&nbsp;[[Belfast]]u v&nbsp;[[Loděnice (přístav)|loděnicích]] Harland & Wolff na objednávku společnosti White Star Line, jako druhý ze série tří lodí třídy Olympic. Stavba těchto lodí byla odpovědí konkurenční společnosti Cunard Line vlastnící parníky RMS&nbsp;''Lusitania'' a&nbsp;RMS&nbsp;''Mauretania''. Projekt ''Titanicu'' navrhl Lord Pirrie, který byl [[ředitel]]em loděnic Harland and Wolff i&nbsp;plavební společnosti White Star.
-
Titanic byl 269,1&nbsp;metrů dlouhý a&nbsp;28,25&nbsp;metrů široký. Hrubá tonáž představovala 46&nbsp;328 [[Brutto registrovaná tuna|BRT]] při [[výtlak]]u 52&nbsp;310 tun při maximálním ponoru 10,54&nbsp;m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18&nbsp;m. Tyto hodnoty vypovídají o&nbsp;tom, že ''Titanic'' byl větší než jeho předchůdce ''Olympic'' a&nbsp;ve své době byl největším námořním plavidlem. Trup byl z&nbsp;bezpečnostních důvodů rozdělen na 16&nbsp;záplavových komor a&nbsp;dno lodi bylo zdvojeno. Tato konstrukce měla Titanicu zajistit nejvyšší bezpečnost a&nbsp;přispěla k&nbsp;představě, že je nepotopitelný. Tuto domněnku zveličil i&nbsp;odborný časopis ''Shipbuilder'', který napsal, že „po uzavření vodotěsných dveří v&nbsp;přepážkách se loď stává prakticky nepotopitelnou“. Loď se měla udržet na hladině i&nbsp;v&nbsp;případě zaplavení až 4&nbsp;vodotěsných komor současně.
+
Titanic byl 269,1&nbsp;metrů dlouhý a&nbsp;28,25&nbsp;metrů široký. Hrubá tonáž představovala 46&nbsp;328 [[Brutto registrovaná tuna|BRT]] při [[výtlak]]u 52&nbsp;310 tun při maximálním ponoru 10,54&nbsp;m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18&nbsp;m. Tyto hodnoty vypovídají o&nbsp;tom, že ''Titanic'' byl ve&nbsp;své době byl největším námořním plavidlem. Trup byl z&nbsp;bezpečnostních důvodů rozdělen na 16&nbsp;záplavových komor a&nbsp;dno lodi bylo zdvojeno. Tato konstrukce měla Titanicu zajistit nejvyšší bezpečnost a&nbsp;přispěla k&nbsp;představě, že je nepotopitelný. Tuto domněnku zveličil i&nbsp;odborný časopis ''Shipbuilder''. Loď se měla udržet na hladině i&nbsp;v&nbsp;případě zaplavení až 4&nbsp;vodotěsných komor současně.
-
Pro pohon lodních šroubů, pomocné agregáty a&nbsp;dodávku energie bylo instalováno celkem 29&nbsp;[[parní kotel|parních kotlů]] (24&nbsp;oboustranných [[parní kotel|parních kotlů]] se 6&nbsp;topeništi a&nbsp;5&nbsp;jednostranných kotlů se 3&nbsp;topeništi) v&nbsp;6&nbsp;samostatných [[kotelna|kotelnách]], celkem se&nbsp;159 [[topeniště|topeništi]]. Všechny kotle měly průměr 4,79&nbsp;m. Délka oboustranných kotlů byla 6,08&nbsp;m a&nbsp;jednostranných 3,5&nbsp;metru. Kouř z&nbsp;kotlů byl odváděn do tří, 19&nbsp;metrů vysokých, [[komín]]ů s&nbsp;přirozeným tahem. Pomocí [[ventilátor]]ů se vháněl vzduch pod&nbsp;rošty&nbsp;topeniště. Kromě tří hlavních komínů byl instalován i&nbsp;jeden falešný komín na zádi sloužící jako hlavní vývod [[klimatizace|ventilace]] a&nbsp;komín [[kuchyň|kuchyně]]. Loď pak se čtyřmi komíny vypadala větší a důstojnější. V&nbsp;kotlích se vyvíjela [[vodní pára|pára]] pro 2&nbsp;čtyřválcové [[sdružený parní stroj|sdružené parní stroje]] s&nbsp;třístupňovou postupnou expanzí, každý o&nbsp;výkonu 15&nbsp;000&nbsp;[[Koňská síla|koní]] s&nbsp;možností reverzace chodu, a&nbsp;jednu nízkotlakou [[parní turbína|turbínu]] o&nbsp;výkonu 16&nbsp;000 koní bez možnosti reverzace. Parní turbína byla umístěna v&nbsp;páté vodotěsné komoře od zádi, pístové stroje v&nbsp;šesté. Registrovaný výkon byl 50&nbsp;000&nbsp;[[Koňská síla|hp]], ale sdružený [[výkon]] všech soustrojí byl odhadován až na 55&nbsp;000&nbsp;[[Koňská síla|hp]]. Loď měla tři [[lodní šroub]]y, prostřední o&nbsp;hmotnosti 22&nbsp;[[Kilogram|tun]] se čtyřmi listy, krajní o&nbsp;hmotnosti 38&nbsp;tun se třemi listy. Maximální rychlost lodi byla odhadována na&nbsp;24&nbsp;uzlů (44&nbsp;km/h), tou však Titanic nikdy neplul.
+
Pro pohon lodních šroubů, pomocné agregáty a&nbsp;dodávku energie bylo instalováno celkem 29&nbsp;[[parní kotel|parních kotlů]] v&nbsp;6&nbsp;samostatných [[kotelna|kotelnách]], celkem se&nbsp;159 [[topeniště|topeništi]]. Všechny kotle měly průměr 4,79&nbsp;m. Délka oboustranných kotlů byla 6,08&nbsp;m a&nbsp;jednostranných 3,5&nbsp;metru. Kouř z&nbsp;kotlů byl odváděn do tří, 19&nbsp;metrů vysokých, [[komín]]ů s&nbsp;přirozeným tahem. Pomocí [[ventilátor]]ů se vháněl vzduch pod&nbsp;rošty&nbsp;topeniště. Kromě tří hlavních komínů byl instalován i&nbsp;jeden falešný komín na zádi sloužící jako hlavní vývod [[klimatizace|ventilace]] a&nbsp;komín [[kuchyň|kuchyně]]. Loď pak se čtyřmi komíny vypadala větší a důstojnější. V&nbsp;kotlích se vyvíjela [[vodní pára|pára]] pro 2&nbsp;čtyřválcové [[sdružený parní stroj|sdružené parní stroje]] s&nbsp;třístupňovou postupnou expanzí, každý o&nbsp;výkonu 15&nbsp;000&nbsp;[[Koňská síla|koní]] s&nbsp;možností reverzace chodu.
Kormidlo měl Titanic pouze jedno, navíc bylo krátké a&nbsp;malé plochou. Kormidlo se pohybovalo ve čtvrtkruhu (±45°) a&nbsp;bylo ovládáno převodem přes [[ozubené kolo]]. Pro&nbsp;omezení [[kmitání|vibrací]] vznikajících prouděním vody za lodními šrouby a&nbsp;pro případ rychlé změny polohy byly do mechanismu vloženy tuhé [[pružina|pružiny]], tlumící tyto vibrace. Kormidlo bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji. V&nbsp;provozu byl ale využíván pouze jeden, druhý byl záložní, a&nbsp;pracovaly na&nbsp;společný hřídel.
Kormidlo měl Titanic pouze jedno, navíc bylo krátké a&nbsp;malé plochou. Kormidlo se pohybovalo ve čtvrtkruhu (±45°) a&nbsp;bylo ovládáno převodem přes [[ozubené kolo]]. Pro&nbsp;omezení [[kmitání|vibrací]] vznikajících prouděním vody za lodními šrouby a&nbsp;pro případ rychlé změny polohy byly do mechanismu vloženy tuhé [[pružina|pružiny]], tlumící tyto vibrace. Kormidlo bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji. V&nbsp;provozu byl ale využíván pouze jeden, druhý byl záložní, a&nbsp;pracovaly na&nbsp;společný hřídel.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 12. 1. 2023, 11:52

RMS Titanic departing Southampton on April 10, 1912

RMS Titanic byl zaoceánský parník třídy Olympic patřící společnosti White Star Line. Ve své době to byl největší osobní parník světa. Byl určen pro převoz cestujících a pošty mezi EvropouSeverní Amerikou. Na této trase měl konkurovat podobným parníkům společnosti Cunard Line – MauretaniiLusitanii. Kapacita lodi dovolovala převážet 2 453 až 2 603 cestujících a omezený počet kočárů nebo automobilů. O provoz lodě a o pohodlí cestujících se staralo 885 až 899 členů posádky.

Titanic však ztroskotal již během své první plavby. 14. dubna 1912 v 23:40 se parník srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna v 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo kolem 1 500 cestujících a členů posádky. Příčinou vysokého počtu obětí byl zejména nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací.

Zkáze Titanicu se dostalo široké publicity pro velký počet obětí, mezi nimiž bylo mnoho bohatých a známých osobností, kvůli legendám, které vznikly kolem příčiny a průběhu potopení, a v neposlední řadě po objevení zachovalého vraku lodi v hlubinách Atlantiku.

Titanic byl postaven v Belfastuloděnicích Harland & Wolff na objednávku společnosti White Star Line, jako druhý ze série tří lodí třídy Olympic. Stavba těchto lodí byla odpovědí konkurenční společnosti Cunard Line vlastnící parníky RMS Lusitania a RMS Mauretania. Projekt Titanicu navrhl Lord Pirrie, který byl ředitelem loděnic Harland and Wolff i plavební společnosti White Star.

Titanic byl 269,1 metrů dlouhý a 28,25 metrů široký. Hrubá tonáž představovala 46 328 BRT při výtlaku 52 310 tun při maximálním ponoru 10,54 m. Výška paluby od čáry ponoru byla 18 m. Tyto hodnoty vypovídají o tom, že Titanic byl ve své době byl největším námořním plavidlem. Trup byl z bezpečnostních důvodů rozdělen na 16 záplavových komor a dno lodi bylo zdvojeno. Tato konstrukce měla Titanicu zajistit nejvyšší bezpečnost a přispěla k představě, že je nepotopitelný. Tuto domněnku zveličil i odborný časopis Shipbuilder. Loď se měla udržet na hladině i v případě zaplavení až 4 vodotěsných komor současně.

Pro pohon lodních šroubů, pomocné agregáty a dodávku energie bylo instalováno celkem 29 parních kotlů v 6 samostatných kotelnách, celkem se 159 topeništi. Všechny kotle měly průměr 4,79 m. Délka oboustranných kotlů byla 6,08 m a jednostranných 3,5 metru. Kouř z kotlů byl odváděn do tří, 19 metrů vysokých, komínů s přirozeným tahem. Pomocí ventilátorů se vháněl vzduch pod rošty topeniště. Kromě tří hlavních komínů byl instalován i jeden falešný komín na zádi sloužící jako hlavní vývod ventilace a komín kuchyně. Loď pak se čtyřmi komíny vypadala větší a důstojnější. V kotlích se vyvíjela pára pro 2 čtyřválcové sdružené parní stroje s třístupňovou postupnou expanzí, každý o výkonu 15 000 koní s možností reverzace chodu.

Kormidlo měl Titanic pouze jedno, navíc bylo krátké a malé plochou. Kormidlo se pohybovalo ve čtvrtkruhu (±45°) a bylo ovládáno převodem přes ozubené kolo. Pro omezení vibrací vznikajících prouděním vody za lodními šrouby a pro případ rychlé změny polohy byly do mechanismu vloženy tuhé pružiny, tlumící tyto vibrace. Kormidlo bylo ovládáno dvěma samostatnými parními stroji. V provozu byl ale využíván pouze jeden, druhý byl záložní, a pracovaly na společný hřídel.