Renault B-1
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(+ Gigantické fotografie...) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Bojové vozidlo | {{Bojové vozidlo | ||
- | | | + | | Jméno= Tank Renault B1 |
- | | | + | | image= [[Soubor:Rétromobile 2018 - B1 Bis - 1936 - 001.jpg|270px]]<br />[[Soubor:Rétromobile 2018 - B1 Bis - 1936 - 002.jpg|270px]] |
- | | | + | | titulek= Tank Renault B1bis na výstavě Rétromobile 2018 |
- | | | + | | posádka= 4 |
- | | | + | | délka= 6,37 m |
- | | | + | | výška= 2,79 m |
- | | | + | | šířka= 2,46 m |
- | | | + | | hmotnost= 28 tun |
- | | | + | | pancíř= 14 - 40 mm<br />60 mm (Char B1 bis) |
- | | | + | | hl. zbraň= 1x kanón ABS 1929 ráže 75 mm,<br />1x kanón SA-35 ráže 47 mm |
- | | sek. zbraně= | + | | sek. zbraně= 2x kulomet Chatellerault ráže 7,5 mm |
- | | | + | | motor= Renault |
| síla motoru= 250 hp, později 307 hp | | síla motoru= 250 hp, později 307 hp | ||
- | |max. rychlost= 28 km/h na silnici | + | | max. rychlost= 28 km/h na silnici |
- | | | + | | pw_ratio= 9,5 hp/t |
- | | | + | | dojezd= 135 km |
- | }} | + | }}'''Char B1''' byl [[Francie|francouzský]] těžký [[tank]] vzniklý v období před [[Druhá světová válka|druhou světovou válkou]]. |
- | + | ||
- | [[ | + | V roce [[1921]] byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku [[1926]] byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku [[1929]], ale sériová výroba byla zahájena až v roce [[1934]]. Tank '''B-1''' měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován [[kanón]] ABS ráže 75mm a [[kulomet]] Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový [[kanón]] ve věži. Tank poháněl zážehový [[motor]] Renault o výkonu 250 hp. [[Podvozek]] sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank '''B-1''' měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47 mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5 mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků '''B-1'''. |
Roku [[1937]] se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná '''B-1 bis'''. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků '''B-1 bis'''. | Roku [[1937]] se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná '''B-1 bis'''. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků '''B-1 bis'''. | ||
- | V letech [[1937]] | + | V letech [[1937]]–[[1940]] byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení '''B-1 ter'''. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal. |
- | Tanky B-1 byly pro Němce v roce [[1940]] velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky [[T-34]] o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili [[Němci]] tento tank do své armády pod označením '''PzKpfw B-1 (f).''' Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na [[Balkán]]ě a v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům. | + | Tanky B-1 byly pro Němce v roce [[1940]] velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky [[T-34]] o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili [[Němci]] tento tank do své armády pod označením '''PzKpfw B-1 (f).''' Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na [[Balkán]]ě a v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům. |
- | + | ||
- | + | ||
+ | == Galerie == | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Soubor:B1 bis tanks Beaumont.jpg|Tanky Renault B-1 bis zajaté německou armádou v Belgii | ||
+ | Soubor:Tanks B1 bis (Toulal) zu Stonne.jpg|Památník B-1 bis v Ardenách | ||
+ | Soubor:Char-B1bis-Saumur.0004axt0.jpg|Tank Renault B1bis v muzeu | ||
+ | </gallery> | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Flickr|Char+B1+Bis}}{{Commonscat|B1 Bis}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Francouzské tanky]] | [[Kategorie:Francouzské tanky]] |
Aktuální verze z 15. 5. 2023, 12:01
Char B1 byl francouzský těžký tank vzniklý v období před druhou světovou válkou.
V roce 1921 byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku 1926 byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku 1929, ale sériová výroba byla zahájena až v roce 1934. Tank B-1 měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován kanón ABS ráže 75mm a kulomet Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový kanón ve věži. Tank poháněl zážehový motor Renault o výkonu 250 hp. Podvozek sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank B-1 měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47 mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5 mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků B-1.
Roku 1937 se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná B-1 bis. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků B-1 bis.
V letech 1937–1940 byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení B-1 ter. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.
Tanky B-1 byly pro Němce v roce 1940 velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky T-34 o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili Němci tento tank do své armády pod označením PzKpfw B-1 (f). Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na Balkáně a v Sovětském svazu, při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.
Galerie
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |