V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Ultralehké letadlo

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Cosmik.ev-97.eurostar.arp.jpg|thumb|Ultralehký [[letoun]] [[EV-97 Eurostar]]]]
+
[[Soubor:G-PROW (8447607655).jpg|thumb|240px|Ultralehký [[letoun]] EV-97 Eurostar]]
-
[[Soubor:Powered_paraglider.jpg|thumb|Motorový [[padák]]ový [[kluzák]]]]
+
[[Soubor:Airborne Edge X Classic (6193462734).jpg|thumb|240px|Airborne Edge X Classic]]
 +
[[Soubor:TOP 80 MINIPLANE.jpg|thumb|240px|Motorový [[padák]]ový [[kluzák]]]]
'''Ultralehké letadlo''' (''Ultralight'', ''UL'', ''Microlight'') je [[letadlo]] s omezenou [[Maximální vzletová hmotnost|maximální vzletovou hmotností]] pro maximálně dvě osoby. Definice a požadavky na vlastnosti ultralehkých letadel se v různých zemích liší; pravidla pro provoz evropských ultralehkých letadel se udržují v rámci národních organizací, které se sdružují v mezinárodní organizaci [[European Microlight Federation]] (EMF).
'''Ultralehké letadlo''' (''Ultralight'', ''UL'', ''Microlight'') je [[letadlo]] s omezenou [[Maximální vzletová hmotnost|maximální vzletovou hmotností]] pro maximálně dvě osoby. Definice a požadavky na vlastnosti ultralehkých letadel se v různých zemích liší; pravidla pro provoz evropských ultralehkých letadel se udržují v rámci národních organizací, které se sdružují v mezinárodní organizaci [[European Microlight Federation]] (EMF).
   
   
Řádka 30: Řádka 31:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Ultralight+aircraft}}{{Commonscat|Ultralight aircraft}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Letadla]]
[[Kategorie:Letadla]]

Aktuální verze z 1. 10. 2018, 10:08

Ultralehký letoun EV-97 Eurostar
Airborne Edge X Classic

Ultralehké letadlo (Ultralight, UL, Microlight) je letadlo s omezenou maximální vzletovou hmotností pro maximálně dvě osoby. Definice a požadavky na vlastnosti ultralehkých letadel se v různých zemích liší; pravidla pro provoz evropských ultralehkých letadel se udržují v rámci národních organizací, které se sdružují v mezinárodní organizaci European Microlight Federation (EMF).

Obsah

Ultralehká letadla v České republice

V České republice provádí dohled nad provozem ultralehkých letadel a uděluje typové certifikáty pro jejich provoz Letecká amatérská asociace ČR (LAA ČR), která je též vlivným členem EMF, a která k tomu byla pověřena Ministerstvem dopravy a spojů ČR v souladu s ustanovením §81 odst. 2) zákona o civilním letectví č. 49/1997 Sb.

LAA ČR na základě vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb. definuje následující kategorie sportovních létajících zařízení (SLZ):

  • ULLaUltralehký letoun řízený aerodynamicky – letoun pro maximálně dvě osoby řízený aerodynamickými prostředky, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h a maximální vzletová hmotnost je 450 kg.
  • ULLtUltralehký letoun řízený těžištěm – letoun pro maximálně dvě osoby řízený přesouváním těžiště pilota, jehož pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h a maximální vzletová hmotnost je 450 kg.
  • ULHUltralehký vrtulník – letadlo s poháněnými rotujícími nosnými plochami, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 450 kg u dvoumístného a 300 kg u jednomístného.
  • ULWUltralehký motorový vírník – letadlo s rotujícími nosnými plochami uváděnými do pohybu autorotací vznikající dopředným pohybem vyvíjeným motorickou silou, která není přímo přenášena na rotující nosné plochy, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 450 kg u dvoumístného a 300 kg u jednomístného. Tyto parametry se přiměřeně vztahují i na bezmotorový vírník.
  • MPKMotorový padákový kluzák – s pomocným motorem na zádech pilota, který je konstruován jako jednomístný, s maximální vzletovou hmotností 170 kg nebo jako dvoumístný s maximální vzletovou hmotností 270 kg, a který umožňuje vzlet a přistání z nohou pilota, nebo s pohonem umístěným na podvozku, který je konstruován maximálně pro dvě osoby, s maximální vzletovou hmotností 350 kg.
  • PKPadákový kluzák – bezmotorové letadlo težší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby a jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem nebo navijákem a jehož charakter nosné plochy není urovnán tuhou konstrukcí.
  • ZKZávěsný kluzák – bezmotorové letadlo těžší vzduchu, které je konstruováno maximálně pro dvě osoby, jehož vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem i navijákem a které je řízeno změnou polohy těžiště pilota, s možností dodatečného aerodynamického řízení kolem jedné osy. Maximální hmotnost prázdného kluzáku bez upínacího zařízení nesmí překročit 40 kg.

Zdroje

  • Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů ČR č. 108/1997 Sb.
  • Dokument LA 1 vydaný LAA ČR (Organizační systém a postupy k zajišťování vymezených činností LAA ČR při správě sportovních létajících zařízení).

Související články

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ultralehké letadlo
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ultralehké letadlo