Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Tupolev Tu-2
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(+ FLICKR) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Tupolev Tu-2 | |název = Tupolev Tu-2 | ||
|typ = [[bombardér|střední bombardér]] | |typ = [[bombardér|střední bombardér]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Tupolev |
- | |image = Soubor: | + | |image = [[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM2-Flickr.jpg|260px]] |
- | |text = | + | |text = Tupolev Tu-2 |
|konstruktér = A. N. Tupolev | |konstruktér = A. N. Tupolev | ||
|první let = [[29. leden|29. ledna]] [[1941 v letectví|1941]] | |první let = [[29. leden|29. ledna]] [[1941 v letectví|1941]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 2 | + | |vyrobeno kusů = 2 527 |
|charakter = vyřazen | |charakter = vyřazen | ||
|cena za kus = | |cena za kus = | ||
|varianty = | |varianty = | ||
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
- | |více uživatelů = Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko, Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko | + | |více uživatelů = Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko,<br />Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko |
- | }} | + | }}[[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM5-Flickr.jpg|thumb|240px|Tupolev Tu-2 během letu]] |
- | + | ||
'''Tupolev Tu-2''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] střední [[bombardér]] vyráběný a používaný během [[druhá světová válka|druhé světové války]] a těsně po ní. | '''Tupolev Tu-2''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] střední [[bombardér]] vyráběný a používaný během [[druhá světová válka|druhé světové války]] a těsně po ní. | ||
- | V roce | + | V roce [[1941]] byl v konstrukční kaceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp středního bombardéru, který dostal označení [[ANT-58]] (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Stroj byl postupně modernizován, byly vyrobeny další prototypy ANT-59 a ANT-60. |
+ | |||
+ | Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře [[1944]]. Tu-2 se vyráběl až do roku [[1948]], celkem bylo vyrobeno asi 2500 ks všech typů. Bojově se ještě účastnil [[korejská válka|korejské války]]. | ||
+ | |||
+ | == Vývoj == | ||
+ | V lednu roku [[1941]] byl v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva zkonstruován [[prototyp]] rychlého středního bombardéru, který dostal označení [[Tupolev ANT-58]] (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, v roce 1941 byly vyrobeny další prototypy '''ANT-59''' s [[řadový motor|řadovými motory]] AM-37 a '''ANT-60''' s pokusnými [[hvězdicový motor|hvězdicovými]] pohonnými jednotkami AŠ-82. [[Letoun]] byl ještě konstrukčně upraven jako '''ANT-61''' a počátkem roku 1942 uveden do [[sériová výroba|sériové výroby]] jako Tu-2. Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře [[1944]]. | ||
+ | |||
+ | V tomto roce vznikl rovněž jeden prototyp pětimístné dálkové bombardovací verze '''Tu-2D''' ('''ANT-62'''), poháněný dvouhvězdicovými [[letecký motor|motory]] Švecov AŠ-82FN s prodlouženým [[trup letadla|trupem]] o 0,62 m a ve dvou prototypech vyrobený '''Tupolev SDB''' ('''ANT-63'''). Tato dvoumístná verze taktického bombardéru zalétaná 20. května [[1944]] velmi úzce navazovala na původní projekt ANT-58. První prototyp dostal řadové dvanáctiválce Mikulin AM-39 po 1374 [[Watt|kW]] s výzbrojí dvou pevných [[letecký kanón|kanónů]] ŠVAK [[ráže]] 20 mm, letovod ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm. Druhý prototyp SDB (Skorostnoj Dněvnoj Bombardirovščik) měl výkonnější motory AM-38F po 1470 kW. | ||
+ | |||
+ | V roce 1944 se začalo se stavbou dalšího prototypu, '''ANT-68''' (Tu-10), který přímo vycházel ze sériového '''Tu-2S'''. Vznikl na požadavek sovětského letectva, které potřebovalo rychlý střední čtyřmístný bombardovací letoun, schopný vodorovného [[bombardování]] z malých i velkých výšek a operací bez stíhacího doprovodu. Specifikace dále požadovala instalaci dvou kapalinou chlazených [[válec (motor)|dvanáctiválců]] do V typu Mikulin AM-39FNV s výkonem po 1360 kW a zlepšení výhledu pilota i letovoda. První let provedl zalétávací [[pilot]] A. D. Pereljot 19. května 1945. Během státních zkoušek ANT-68 [[letecká havárie|havaroval]], avšak během následných oprav byly na letounu provedeny četná vylepšení. Jednalo se zejména o zástavbu [[letecký motor|motorů]] AM-39FN-2 se vstřikem paliva s čtyřlistými [[vrtule]]mi AV-5LV-166B, které nahradily předchozí třílisté. Současně byla zlepšena podélná [[stabilita letadla|stabilita]] zvětšením plochy obou kýlovek. Po celou dobu testů byl prototyp ANT-68 vyzbrojen dvojicí kanónů ŠVAK [[ráže]] 20 mm v kořenech [[křídlo letadla|křídla]] a po jednom pohyblivém kulometu ve střelištích. | ||
+ | |||
+ | V letech [[1946]] a [[1947]] se [[sériová výroba|sériově vyráběla]] cvičná varianta '''UTB-2''', vyprojektovaná konstrukční skupinou [[CAGI]] a vedená [[Pavel Suchoj|Pavlem Osipovičem Suchým]]. [[Letoun]] byl osazen hospodárnějšími sedmiválcovými pohonnými jednotkami [[AŠ-21]]. Zadní část trupu a nosná plocha zůstala beze změn, totožná s Tu-2, rekonstrukce trupu spočívala pouze v přepracování přední části s kabinou pro instruktora a pilotního žáka. Veškerá výzbroj byla demontována, pouze ve hřbetním střelišti VUB-68 byl umístěn kulomet UBT ráže 12,7 mm se zásobou 60 nábojů. | ||
+ | |||
+ | Téma dálkového bombardéru na základě Tu-2 se objevilo ještě jednou v podobě prototypu označeného '''ANT-65''' ('''Tu-2DB''') zalétaného 1. července 1946. Stroj měl zabudovány dva kapalinou chlazené dvanáctiválce do V typu Mikulin AM-44 po 1617 kW, vybavené turbokompresory TK-1B. | ||
+ | |||
+ | V roce 1946 vznikly rovněž dálkové a [[Průzkumný letoun|průzkumné verze]] '''Tu-2D''' a '''Tu-2R''' s [[křídlo letadla|křídlem]] o [[rozpětí křídel|rozpětí]] 22,06 m a další experimentální '''ANT-67'''. | ||
+ | |||
+ | Poválečná produkce zahrnuje rovněž přepadový bombardér '''Tu-2Š''' a torpédový typ '''Tu-2T'''. Bojově se ještě účastnil [[korejská válka|korejské války]]. | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
+ | [[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM10-Flickr.jpg|thumb|240px|Tupolev TU-2S v muzeu]] | ||
* '''Charakteristika:''' Bombardovací letoun | * '''Charakteristika:''' Bombardovací letoun | ||
* '''Pohon:''' 2× [[hvězdicový motor]] [[Švecov AŠ-82]] | * '''Pohon:''' 2× [[hvězdicový motor]] [[Švecov AŠ-82]] | ||
Řádka 30: | Řádka 47: | ||
* '''Délka:''' 13,80 m | * '''Délka:''' 13,80 m | ||
* '''Výška:''' 4,56 m | * '''Výška:''' 4,56 m | ||
- | * '''Plocha křídel:''' 48,80 | + | * '''Plocha křídel:''' 48,80 m<sup>2</sup> |
- | * '''Vlastní hmotnost:''' | + | * '''Vlastní hmotnost:''' 7 474 kg |
* '''Vzletová hmotnost:''' 12 380 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 12 380 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 550 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 550 km/h | ||
* '''Dostup:''' 9500 m | * '''Dostup:''' 9500 m | ||
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 2 100 km |
+ | == Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft Tupolev Tu-2|Mnoho fotografií – Tupolev Tu-2]]''' | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | {{Commonscat|Tupolev Tu-2}} | + | {{Flickr|Tupolev+Tu-2}}{{Commonscat|Tupolev Tu-2}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
{{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}} | {{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}} | ||
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | [[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Tupolev]] | [[Kategorie:Letadla Tupolev]] |
Aktuální verze z 6. 10. 2021, 10:42
Tupolev Tu-2 | ||
Tupolev Tu-2 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | střední bombardér | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | A. N. Tupolev | |
První let | 29. ledna 1941 | |
Zařazen | 1942 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 527 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko, Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko |
Tupolev Tu-2 byl sovětský střední bombardér vyráběný a používaný během druhé světové války a těsně po ní.
V roce 1941 byl v konstrukční kaceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp středního bombardéru, který dostal označení ANT-58 (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, byly vyrobeny další prototypy ANT-59 a ANT-60.
Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře 1944. Tu-2 se vyráběl až do roku 1948, celkem bylo vyrobeno asi 2500 ks všech typů. Bojově se ještě účastnil korejské války.
Obsah |
Vývoj
V lednu roku 1941 byl v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp rychlého středního bombardéru, který dostal označení Tupolev ANT-58 (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, v roce 1941 byly vyrobeny další prototypy ANT-59 s řadovými motory AM-37 a ANT-60 s pokusnými hvězdicovými pohonnými jednotkami AŠ-82. Letoun byl ještě konstrukčně upraven jako ANT-61 a počátkem roku 1942 uveden do sériové výroby jako Tu-2. Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře 1944.
V tomto roce vznikl rovněž jeden prototyp pětimístné dálkové bombardovací verze Tu-2D (ANT-62), poháněný dvouhvězdicovými motory Švecov AŠ-82FN s prodlouženým trupem o 0,62 m a ve dvou prototypech vyrobený Tupolev SDB (ANT-63). Tato dvoumístná verze taktického bombardéru zalétaná 20. května 1944 velmi úzce navazovala na původní projekt ANT-58. První prototyp dostal řadové dvanáctiválce Mikulin AM-39 po 1374 kW s výzbrojí dvou pevných kanónů ŠVAK ráže 20 mm, letovod ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm. Druhý prototyp SDB (Skorostnoj Dněvnoj Bombardirovščik) měl výkonnější motory AM-38F po 1470 kW.
V roce 1944 se začalo se stavbou dalšího prototypu, ANT-68 (Tu-10), který přímo vycházel ze sériového Tu-2S. Vznikl na požadavek sovětského letectva, které potřebovalo rychlý střední čtyřmístný bombardovací letoun, schopný vodorovného bombardování z malých i velkých výšek a operací bez stíhacího doprovodu. Specifikace dále požadovala instalaci dvou kapalinou chlazených dvanáctiválců do V typu Mikulin AM-39FNV s výkonem po 1360 kW a zlepšení výhledu pilota i letovoda. První let provedl zalétávací pilot A. D. Pereljot 19. května 1945. Během státních zkoušek ANT-68 havaroval, avšak během následných oprav byly na letounu provedeny četná vylepšení. Jednalo se zejména o zástavbu motorů AM-39FN-2 se vstřikem paliva s čtyřlistými vrtulemi AV-5LV-166B, které nahradily předchozí třílisté. Současně byla zlepšena podélná stabilita zvětšením plochy obou kýlovek. Po celou dobu testů byl prototyp ANT-68 vyzbrojen dvojicí kanónů ŠVAK ráže 20 mm v kořenech křídla a po jednom pohyblivém kulometu ve střelištích.
V letech 1946 a 1947 se sériově vyráběla cvičná varianta UTB-2, vyprojektovaná konstrukční skupinou CAGI a vedená Pavlem Osipovičem Suchým. Letoun byl osazen hospodárnějšími sedmiválcovými pohonnými jednotkami AŠ-21. Zadní část trupu a nosná plocha zůstala beze změn, totožná s Tu-2, rekonstrukce trupu spočívala pouze v přepracování přední části s kabinou pro instruktora a pilotního žáka. Veškerá výzbroj byla demontována, pouze ve hřbetním střelišti VUB-68 byl umístěn kulomet UBT ráže 12,7 mm se zásobou 60 nábojů.
Téma dálkového bombardéru na základě Tu-2 se objevilo ještě jednou v podobě prototypu označeného ANT-65 (Tu-2DB) zalétaného 1. července 1946. Stroj měl zabudovány dva kapalinou chlazené dvanáctiválce do V typu Mikulin AM-44 po 1617 kW, vybavené turbokompresory TK-1B.
V roce 1946 vznikly rovněž dálkové a průzkumné verze Tu-2D a Tu-2R s křídlem o rozpětí 22,06 m a další experimentální ANT-67.
Poválečná produkce zahrnuje rovněž přepadový bombardér Tu-2Š a torpédový typ Tu-2T. Bojově se ještě účastnil korejské války.
Technické údaje
- Charakteristika: Bombardovací letoun
- Pohon: 2× hvězdicový motor Švecov AŠ-82
- Výzbroj: 2 kanóny ŠVAK ráže 20 mm, 3 kulomety ráže 7,62 nebo 12,7 mm, bomby – celkem maximálně až 4000 kg (vnitřní i vnější náklad)
- Osádka: 4 osoby
- Rozpětí křídel: 18,86 m
- Délka: 13,80 m
- Výška: 4,56 m
- Plocha křídel: 48,80 m2
- Vlastní hmotnost: 7 474 kg
- Vzletová hmotnost: 12 380 kg
- Maximální rychlost: 550 km/h
- Dostup: 9500 m
- Dolet: 2 100 km
Galerie
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |