Tramvajová doprava v Minsku
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (Nahrazení textu „ČKD“ textem „ČKD“) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
== Vozový park == | == Vozový park == | ||
- | Většinu vozového parku tramvají v Minsku tvoří vozy staré [[Rusko|ruské]] a [[Sovětský svaz|sovětské]] výroby, menší část pak tramvaje původem z | + | Většinu vozového parku tramvají v Minsku tvoří vozy staré [[Rusko|ruské]] a [[Sovětský svaz|sovětské]] výroby, menší část pak tramvaje původem z ČKD [[Smíchov]]. Od roku [[2003]] jezdí po ulicích Minsku rovněž i tramvaje z [[Německo|německého]] [[Karlsruhe]]. Místní výrobce [[Belkomunmaš]] plánuje do města poslední dobou dodat pětičlánkové nízkopodlažní vozy, díky čemuž by se obnovil vozový park velmi výrazně. |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == |
Aktuální verze z 14. 5. 2022, 12:31
Tramvajová doprava tvoří v Minsku vedle páteřních dvou linek metra důležitou část dopravy ve městě. Síť je sice velmi malá (tvoří ji celkem čtyři tratě uspořádané do písmene X a křížící se v centru města); počet linek je ale relativně vysoký a pohybuje se průběžně kolem deseti.
Historie
Historie tramvajové dopravy v běloruské metropoli začala otevřením koňky 22. května 1892. Tato trať vznikala dva roky, jejím provozovatelem byla společnost „Společnost městské a příměstské koňské železnice pro Minsk a Voroněž“, která se později roku 1909 přejmenovala na „Société tramways urbains et suburbains de Russie“. Od roku 1913 již tramvajovou dopravu zařizuje město Minsk samotné.
Během první světové války a následné občanské války v Rusku byl provoz zastaven; a to konkrétně v období od května 1918 do 7. srpna 1921. Opět došlo k přerušení provozu od 20. ledna 1928 do 13. října 1929, když se měnil rozchod kolejí na standardní ruský, 1524 mm. Dokončena byla také i elektrifikace systému.
Během druhé světové války muselo opět dojít k přerušení provozu, a to ve dvou obdobích (mezi 25. červnem 1941 a 1. květnem 1943 a pak opět mezi červnem 1944 a 30. dubnem 1945).
Po válce se sice mohutný rozvoj nekonal, vznikla zato nová tramvajová vozovna. Citelným zásahem do tramvajové sítě však naopak bylo zahájení provozu metra, díky němuž se začaly tramvajové trati, hlavně v centru a na hlavních třídách, postupně rušit.
Vozový park
Většinu vozového parku tramvají v Minsku tvoří vozy staré ruské a sovětské výroby, menší část pak tramvaje původem z ČKD Smíchov. Od roku 2003 jezdí po ulicích Minsku rovněž i tramvaje z německého Karlsruhe. Místní výrobce Belkomunmaš plánuje do města poslední dobou dodat pětičlánkové nízkopodlažní vozy, díky čemuž by se obnovil vozový park velmi výrazně.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |