Spojka (stroj)
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „</math>“ textem „\)</big>“) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
Při klidném zatížení na hnací i hnané straně je jmenovitý krouticí moment [Nm] přenášený | Při klidném zatížení na hnací i hnané straně je jmenovitý krouticí moment [Nm] přenášený | ||
spojkou dán vztahem: | spojkou dán vztahem: | ||
- | < | + | <big>\(M_k = 9557 \frac{P}{n}\)</big> |
kde ''P'' je výkon v kW a ''n'' otáčky za minutu. | kde ''P'' je výkon v kW a ''n'' otáčky za minutu. | ||
Za provozu musí spojka často přenášet i momenty větší než jmenovité, které závisí na druhu | Za provozu musí spojka často přenášet i momenty větší než jmenovité, které závisí na druhu | ||
hnacího i hnaného stroje. Proto se spojka dimenzuje na krouticí moment: | hnacího i hnaného stroje. Proto se spojka dimenzuje na krouticí moment: | ||
- | < | + | <big>\(M_k \dot= 9557 \frac{PC}{n}\)</big> |
kde ''C'' ≥ 1 je provozní součinitel. | kde ''C'' ≥ 1 je provozní součinitel. | ||
Provozní součinitel se určuje podle tab. 1 s výjimkou pružných spojek s pryžovými členy, pro | Provozní součinitel se určuje podle tab. 1 s výjimkou pružných spojek s pryžovými členy, pro |
Aktuální verze z 14. 8. 2022, 14:53
Spojka je strojní součástka, která spojuje obvykle hnací a hnaný hřídel a slouží k přenosu kroutícího momentu, někdy také k vyrovnání vzájemné nesouososti obou hřídelů. Podle druhu použití dělíme spojky na pevné (např. trubková, kotoučová aj.) které přenášejí stálý kroutící moment mezi hřídeli a na spojky pohyblivé (např. třecí lamelová spojka), které umožňují rozpojení mezi dvěma hřídeli a tím přerušení přenosu kroutícího momentu. Významnou součástí strojů je pojistná střižná spojka (např. kotoučová spojka se střižným kolíkem), která zajistí přerušení kroutícího momentu přestřižením kolíku, pokud se překročí kroutící moment, který je předepsán pro daný stroj. Pro přenos kroutícího momentu ve spojkách se používá mnoho různých způsobů a součástí, např: Kolíky, čepy, lícované šrouby, pryže (např. spojka PERIFLEX), nebo různé konstrukční úpravy spojkových kotoučů, jako například u zubové spojky a v neposlední řadě se používá třecí síly jako například u třecí lamelové spojky, která má velký význam v automobilovém průmyslu.
Obsah |
Druhy spojek
Pevné spojky
- tuhé
- misková nebo též korýtková spojka
- korýtková spojka zděřová
- kotoučová spojka - nejjednodušší typ - dva kotouče proti sobě spojené kolíkem, čepem, šroubem atd.
- trubkové
- misková nebo též korýtková spojka
- roztažitelné zubové
- kloubové
Pružné spojky
- pružná spojka - PERIFLEX - k přenosu kroutícího momentu dochází pomocí pryže
- bez tlumení
- s tlumením
- pružinová spojka
Výsuvné spojky otočné
- třecí
- kuželová spojka - používaná pro menší výkony, místo kotoučů jsou použity do sebe zapadající kužely,
- zubová spojka
- lamelová spojka
- kotoučová spojka - nejběžnější typ u automobilů i motocyklů (narozdíl od spojky lamelové, je použit pouze jeden třecí "talíř" a proto se nelze bavit o lamele, nýbrž o kotouči)
- indukční
Hydraulické
- hydraulická spojka - přenosu kroutícího momentu dochází pomocí kapaliny
Speciální spojky
- pojistné
- rozběhové
Výpočet krouticího momentu spojky
Při klidném zatížení na hnací i hnané straně je jmenovitý krouticí moment [Nm] přenášený spojkou dán vztahem: \(M_k = 9557 \frac{P}{n}\) kde P je výkon v kW a n otáčky za minutu. Za provozu musí spojka často přenášet i momenty větší než jmenovité, které závisí na druhu hnacího i hnaného stroje. Proto se spojka dimenzuje na krouticí moment: \(M_k \dot= 9557 \frac{PC}{n}\) kde C ≥ 1 je provozní součinitel. Provozní součinitel se určuje podle tab. 1 s výjimkou pružných spojek s pryžovými členy, pro které platí tab. 2. Římskými číslicemi jsou označeny skupiny hnaných strojů. V tab. 3 je jejich přehled. Tab. 1
Hnací stroj | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Derivační motor střídavý a stejnosměrný, asynchronní s kroužkovou kotvou, komutátorový motor -
parní turbína | 1-1,4 | 1,2-1,6 | 1,4-1,8 | 1,6-2,0 | 1,8-2,2 | 2,0-2,5 | 2,2-2,8 | 2,5-3,3 | 3-3,9 |
Asynchronní motor s kotvou nakrátko, parní motor | 1,3-1,7 | 1,5-1,9 | 1,7-2,1 | 1,9-2,3 | 2,1-2,5 | 2,3-2,8 | 2,6-3,2 | 2,9-3,6 | 3,3-4,2 |
Sériový komutátorový motor stejnosměrný, parní stroj | 1,5-1,9 | 1,7-2,1 | 1,9-2,3 | 2,1-2,5 | 2,3-2,7 | 2,5-3,0 | 2,8-3,4 | 3,1-3,8 | 3,5-4,4 |
Stacionární čtyřdobý benzínový motor (6 a víceválcový) | 1,6-2,0 | 1,8-2,2 | 2,0-2,4 | 2,2-2,6 | 2,4-2,9 | 2,7-3,2 | 3,0-3,6 | 3,3-4,0 | 3,6-4,5 |
Stacionární čtyřdobý benzínový motor (4válcový) | 1,8-2,2 | 2,0-2,4 | 2,2-2,6 | 2,4-2,8 | 2,6-3,1 | 2,9-3,4 | 3,2-3,8 | 3,5-4,2 | 3,8-4,7 |
Stacionární čtyřdobý benzínový motor (3válcový) | 2,0-2,4 | 2,2-2,6 | 2,4-2,8 | 2,6-3,0 | 2,8-3,2 | 3,1-3,6 | 3,4-4,0 | 3,7-4,4 | 4,0-4,9 |
Stacionární čtyřdobý benzínový motor (2válcový) | 2,2-2,6 | 2,4-2,8 | 2,6-3,0 | 2,8-3,2 | 3,0-3,4 | 3,3-3,8 | 3,6-4,2 | 3,9-4,6 | 4,2-5,1 |
Stacionární čtyřdobý jednoválcový benzínový motor | 2,4-2,8 | 2,6-3,0 | 2,8-3,2 | 3,0-3,4 | 3,2-3,6 | 3,4-3,9 | 3,8-4,4 | 4,1-4,8 | 4,4-5,3 |
Spalovací motor pro vozidla - benzínový nebo naftový, dvoudobý i čtyřdobý, jednoválcový i
víceválcový | 1,2 | 1,3 | 1,43 | 1,6 | 1,8 | 2,0 | 2,2 | 2,4 | 2,6 |
Tab. 2
Hnací stroj | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Derivační motor střídavý a stejnosměrný, asynchronní s kroužkovou kotvou, komutátorový motor -
parní turbína | 1,0 | 1,3-1,5 | 1,6-1,8 | 1,8-2,0 | 2,0-2,2 | 2,3-2,5 | 2,6-2,9 | 3,0-3,3 | 3,4-3,9 |
Asynchronní motor s kotvou nakrátko, parní motor | 1,3-1,4 | 1,5-1,7 | 1,7-1,9 | 1,9-2,2 | 2,2-2,5 | 2,5-2,8 | 2,8-3,1 | 3,1-3,5 | 3,5-4,2 |
Sériový motor stejnosměrný, vodní turbína | 1,4-1,6 | 1,6-1,9 | 1,9-2,3 | 2,2-2,6 | 2,5-2,9 | 2,7-3,1 | 2,9-3,3 | 3,3-3,8 | 3,7-4,4 |
Tab. 3
Skupina hnaného stroje | Stroje skupiny |
---|---|
I | Malá a střední dynama, generátory s rovnoměrným zatížením, odstředivá čerpadla malá, malé vrátky, zdvihadla do 6 zdvihů za hodinu, otočné jeřáby, ukládače drenážních trubek, rotační dopravníky, rozmetače chlévské mrvy, navíječky izolovaných drátů a malých kabelů, stroje na ořezávání filmu, promítací stroje na film 35 mm, zátkovací a plnicí stroje, potravinářské stroje lehké |
II | Transmise a předlohy, dynamometry, kalová čerpadla, fekální vozy, pásové dopravníky s příkonem do 50 kW, pohyblivé schody, sběrače písku, ukládače kabelů, osobní automobily, kopírovací stroje, dávkovací stroje, dávkovací šneky, stroje na výrobu cigaret, balicí stroje malé, konzervárenské stroje malé |
III | Odstředivá čerpadla velká, pásové dopravníky s příkonem nad 50 kW, korečkové výtahy, podávací ústrojí (posuvy), navíječky drátů a pásků, zemědělské stroje, okružní a pásové pily na dřevo, soustruhy malé, vrtačky, frézky, kancelářské stroje, textilní stroje úpravárenské, pletací stroje, mandly textilní, cigaretové balicí stroje, těžké balicí stroje, potravinářské stroje úpravárenské, potravinářské stroje sušicí, pekařské stroje, stroje masného průmyslu, konzervárenské stroje |
IV | Generátory s rázovým zatížením, pístová čerpadla, ventilátory, dopravníky článkové, dopravníky řetězcové, dopravníky šnekové, lanové dráhy visuté, odstředivé třídiče, pily na kovy, kotoučové rovnací stroje, textilní stroje těžké (selfaktory, kalandry, stroje trhací, mykací, zvlákňovací, prací atd.), papírenské stroje (třídicí, sušicí, hladicí, navíjecí), mýdlové lisy, potravinářské stroje míchací |
V | Pístové kompresory, turbokompresory, důlní ventilátory, důlní vrátky, zdvihadla do 6 až 120 zdvihů za hodinu, pohony k pojezdným jeřábům, nákladní automobily, rámové pily na dřevo, brousicí stroje na dřevo, soustruhy velké, hoblovací stroje, obrážecí stroje, protahovací stroje velké, geologické vrtací stroje, cementářské stroje (pojížděcí stoly, prosévací síta), pěchovadla, odstředivky, tkalcovské stavy, česače vlny, papírenské stroje (střihací, kalandry), lisy papírenské (mokré), lisy na brikety, lisy na tablety, lisy na výrobu sušenek |
VI | Lodní vrátky, nákladní výtahy, zdvihadla od 120 do 300 zdvihů za hodinu, elevátory, ohýbačky plechů, odhrňovací lisy, drticí a mlecí stroje na cukr a třtinu |
VII | Pojistné ústrojí rumpálů, osobní výtahy, jeřáby a pojezdy koček, vibrační a rezonanční třídiče, nakládače, traktory kolové a pásové, silniční válce, hlavní pohon se setrvačníkem pro válcovací stolice (spojka mezi motorem a setrvačníkem), nůžky pro válcovací tratě, zdvihadla přes 300 zdvihů za hodinu, válečkové dopravníky s vratným pohybem, závitořezy, tiskařské stroje, mlýny odrazové, mlýny válcové, mlýny na uhlí, cementářské rotační pece, lisy cihlářské |
VIII | Bagry, rýpadla, zakládače, výklopníky, vlečné nákladní lodě, hlavní pohon se setrvačníkem pro válcovací stolice se zpětným chodem, protahovací válce pro profily, protahovací stroje těžké, kovací lisy, buchary, nůžky na plech, chladicí bubny a rošty, těžké odstředivky, drtiče kovových třísek, drtiče kamene, granulátory, kladivové mlýny, kulové a trubové mlýny cementářské |
IX | Vysokotlaká čerpadla, hlavní pohon se setrvačníkem pro válcovací stolice (spojka mezi setrvačníkem a stolicí), pily na kov ve válcovnách, těžká vrtací zařízení, třtinové mlýny |
Zdroje
- Strojně technická příručka (Ing. Svatopluk Černoch), nakladatelství SNTL, Praha 1977
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |