V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Souprava metra M1

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Praha metro novy vlak celne.jpg|right|thumb|Čelní vůz soupravy s velkým panoramatickým předním oknem umožňuje strojvůdci dobrý rozhled]]
+
[[Soubor:Praha metro novy vlak celne.jpg|thumb|230px|Čelní vůz soupravy s velkým panoramatickým předním oknem umožňuje strojvůdci dobrý rozhled]]
-
'''M1''' je typ české soupravy [[metro|metra]], vyráběné konsorciem [[ČKD|ČKD Praha]], [[Adtranz]] a Siemens (později [[Siemens Kolejová vozidla]]) od roku [[1998]].
+
'''M1''' je typ české soupravy [[metro|metra]], vyráběné konsorciem ČKD Praha, Adtranz a Siemens (později [[Siemens Kolejová vozidla]]) od roku [[1998]].
== Popis ==
== Popis ==
[[Soubor:Train inside (prague metro).jpg|left|thumb|Interiér jednoho z vozů soupravy]]
[[Soubor:Train inside (prague metro).jpg|left|thumb|Interiér jednoho z vozů soupravy]]
Řádka 12: Řádka 12:
Životnost vlaku je odhadována na třicet let.<ref>[http://ekonomika.idnes.cz/siemens-vyrobi-nove-soupravy-pro-prazske-metro-ftt-/ekonomika.asp?c=A071023_152911_ekonomika_vem Článek na stránkách idnes.cz ohledně vlaků typu M1], navštíveno 8. 11. 2007</ref> Designérem souprav je ing. arch. [[Patrik Kotas]].<ref>[http://www.patrikkotas.com/projekty.php?jaz=cz&sd=typ&proj=38 Informace na stránkách Patrika Kotase], navštíveno 8. 11. 2007</ref>
Životnost vlaku je odhadována na třicet let.<ref>[http://ekonomika.idnes.cz/siemens-vyrobi-nove-soupravy-pro-prazske-metro-ftt-/ekonomika.asp?c=A071023_152911_ekonomika_vem Článek na stránkách idnes.cz ohledně vlaků typu M1], navštíveno 8. 11. 2007</ref> Designérem souprav je ing. arch. [[Patrik Kotas]].<ref>[http://www.patrikkotas.com/projekty.php?jaz=cz&sd=typ&proj=38 Informace na stránkách Patrika Kotase], navštíveno 8. 11. 2007</ref>
== M1 v Maracaibu ==
== M1 v Maracaibu ==
-
[[Soubor:Estacion altos de la vanega.jpg|right|thumb|Souprava typu M1 v zeleném nátěru a venezuelských barvách v [[Maracaibo|Maracaibu]]]]
+
[[Soubor:Metro de Maracaibo II.jpg|thumb|230px|Souprava typu M1 v zeleném nátěru a venezuelských barvách v [[Maracaibo|Maracaibu]]]]
Kromě Prahy, pro niž byl typ vyvíjen, jsou soupravy typu M1 provozovány i v [[Maracaibo|Maracaibu]]; mají zde však zelený nátěr a jsou upraveny pro sběr [[elektrický proud|proudu]] pomocí [[pantograf]]ového [[sběrač proudu|sběrače]]. Jedná se o variantu M1-MARA; soupravy jsou třívozové. Navíc mají dle přání zákazníka [[Klimatizace|klimatizaci]].<ref>[http://www.siemens.com.co/siemensdotnetclient_andina/templates/PortalRender.aspx?channel=788 Informace o vozech metra typu M1 v Maracaibu s obrázky (ve španělštině)]</ref>
Kromě Prahy, pro niž byl typ vyvíjen, jsou soupravy typu M1 provozovány i v [[Maracaibo|Maracaibu]]; mají zde však zelený nátěr a jsou upraveny pro sběr [[elektrický proud|proudu]] pomocí [[pantograf]]ového [[sběrač proudu|sběrače]]. Jedná se o variantu M1-MARA; soupravy jsou třívozové. Navíc mají dle přání zákazníka [[Klimatizace|klimatizaci]].<ref>[http://www.siemens.com.co/siemensdotnetclient_andina/templates/PortalRender.aspx?channel=788 Informace o vozech metra typu M1 v Maracaibu s obrázky (ve španělštině)]</ref>
== M1 v Praze ==
== M1 v Praze ==
[[Soubor:Depo Kačerov, soupravy M1.jpg|thumb|left|Soupravy M1 [[Metro v Praze|pražského metra]] v [[Depo Kačerov|depu Kačerov]]]]
[[Soubor:Depo Kačerov, soupravy M1.jpg|thumb|left|Soupravy M1 [[Metro v Praze|pražského metra]] v [[Depo Kačerov|depu Kačerov]]]]
-
Poprvé se vlak M1 objevil v [[Praha|Praze]] v [[červenec|červenci]] roku [[1998]], [[homologace|homologován]] byl o dva roky později. S prvními cestujícími tak souprava tohoto typu vyjela na trať [[27. leden|27. ledna]] [[2000]] krátce po půl desáté dopoledne. Přítomni byli jednak zástupci [[DPP|dopravního podniku]], tak i tehdejšího [[ČKD|ČKD Praha]] a tisku. Jednalo se o soupravu č. 2 složenou z vozů ev. č. 4103, 4204, 4205, 4206 a 4104.<ref>[http://www.dpp.cz/download-file/3398/novy-soubor.pdf DP-kontakt 09/2010: M1D soupravy metra M1 uzavírají svě řady]</ref> V následujících letech byly dodány do hlavního města celkem tři série (liší se jak uspořádáním sedaček v interiéru, tak dveřmi); dodávky však zpočátku neprobíhaly podle potřeb, neboť společnost ČKD Dopravní systémy (později Siemens) se dostala do existenčních problémů. Do roku [[2006]] je to tedy 48 souprav, do roku [[2011]] má být dodáno dalších pět, neboť po otevření úseku metra IV.C2 na [[Prosek]] bude nutné počet provozovaných vlaků navýšit.
+
Poprvé se vlak M1 objevil v [[Praha|Praze]] v [[červenec|červenci]] roku [[1998]], [[homologace|homologován]] byl o dva roky později. S prvními cestujícími tak souprava tohoto typu vyjela na trať [[27. leden|27. ledna]] [[2000]] krátce po půl desáté dopoledne. Přítomni byli jednak zástupci [[DPP|dopravního podniku]], tak i tehdejšího ČKD Praha a tisku. Jednalo se o soupravu č. 2 složenou z vozů ev. č. 4103, 4204, 4205, 4206 a 4104.<ref>[http://www.dpp.cz/download-file/3398/novy-soubor.pdf DP-kontakt 09/2010: M1D soupravy metra M1 uzavírají svě řady]</ref> V následujících letech byly dodány do hlavního města celkem tři série (liší se jak uspořádáním sedaček v interiéru, tak dveřmi); dodávky však zpočátku neprobíhaly podle potřeb, neboť společnost ČKD Dopravní systémy (později Siemens) se dostala do existenčních problémů. Do roku [[2006]] je to tedy 48 souprav, do roku [[2011]] má být dodáno dalších pět, neboť po otevření úseku metra IV.C2 na [[Prosek]] bude nutné počet provozovaných vlaků navýšit.
Provoz na [[C (linka metra v Praze)|lince C]] je zajištěn od listopadu [[2003]] výhradně tímto typem souprav, které jsou vypravovány z [[Depo Kačerov|depa Kačerov]].
Provoz na [[C (linka metra v Praze)|lince C]] je zajištěn od listopadu [[2003]] výhradně tímto typem souprav, které jsou vypravovány z [[Depo Kačerov|depa Kačerov]].
V listopadu roku [[2005]] došlo na zkušební trati u [[Depo Zličín|depa Zličín]] k [[vykolejení]] jedné z nově dodaných souprav; vlak narazil do zarážedla a čelní vůz soupravy sjel z kolejí dolů do příkopu. Drážní inspekce tuto škodu odhadla na 20 milionů korun.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/praha.asp?r=praha&c=A051121_132330_praha_ton Článek o nehodě na stránkách idnes.cz], navštíveno 8. 11. 2007</ref>
V listopadu roku [[2005]] došlo na zkušební trati u [[Depo Zličín|depa Zličín]] k [[vykolejení]] jedné z nově dodaných souprav; vlak narazil do zarážedla a čelní vůz soupravy sjel z kolejí dolů do příkopu. Drážní inspekce tuto škodu odhadla na 20 milionů korun.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/praha.asp?r=praha&c=A051121_132330_praha_ton Článek o nehodě na stránkách idnes.cz], navštíveno 8. 11. 2007</ref>
== Výhrady ==
== Výhrady ==
-
[[Soubor:Vodafone metro.JPG|right|thumb|Souprava v reklamním nátěru (od září 2007) ve stanici [[Ládví (stanice metra v Praze)|Ládví]] ]]
+
[[Soubor:Vodafone metro.JPG|thumb|230px|Souprava v reklamním nátěru (od září 2007) ve stanici [[Ládví (stanice metra)|Ládví]] ]]
Přestože jsou vozy M1 v provozu úspěšné, část cestujících jim vytýká několik věcí:
Přestože jsou vozy M1 v provozu úspěšné, část cestujících jim vytýká několik věcí:
* úzké sedačky a méně místa při sezení po/proti směru jízdy oproti dřívějšímu sezení podélnému
* úzké sedačky a méně místa při sezení po/proti směru jízdy oproti dřívějšímu sezení podélnému
Řádka 33: Řádka 33:
-
{{Commons|Metro, Praha#Photos of the trains}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Prague Metro rolling stock}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Vozidla metra|M1]]
[[Kategorie:Vozidla metra|M1]]

Aktuální verze z 12. 2. 2024, 16:25

Čelní vůz soupravy s velkým panoramatickým předním oknem umožňuje strojvůdci dobrý rozhled

M1 je typ české soupravy metra, vyráběné konsorciem ČKD Praha, Adtranz a Siemens (později Siemens Kolejová vozidla) od roku 1998.

Obsah

Popis

Interiér jednoho z vozů soupravy

Vlak typu M1 se skládá z pěti vozů tří typů:

  • M1.1 je čelní vůz, obsahuje stanoviště strojvedoucího, vlakové zabezpečení, vlakové baterie a statický měnič.
  • M1.2 je vložený vůz umístěný vždy za čelním vozem, obsahuje kompresor.
  • M1.3 je prostřední vůz, obsahuje centrální počítač vlaku.

Řazení vozů v soupravě je vždy M1.1 + M1.2 + M1.3 + M1.2 + M1.1, kvůli rozdílnému vybavení jednotlivých vozů jsou soupravy nedělitelné. Pohon je zajištěn asynchronními motorymikroprocesorovým řízením, namísto stejnosměrných motorů používaných v sovětských vozech. Vlak má centrální řídicí systém, který umožňuje obsluhu vlaku, sběr dat a jejich vyhodnocení, včetně diagnostiky. Vozová skříň je vyrobena ze svařovaných hliníkových profilů, díky tomu jsou vozy lehčí než jejich sovětští předchůdci. Výsledkem jsou tak nižší provozní náklady. Všech 8 dveří je možné ovládat z prostoru cestujících. Interiér byl navržen z nehořlavých materiálů; sedačky jsou čalouněné, umístěné ve směru po a proti jízdě (v novějších sériích i v podélném uspořádání), je vyhrazeno i místo na kočárky a invalidní vozíky. Osvětlení tvoří celkem 24 zářivek, umístěných ve dvou řadách, o výkonu 36 W, které jsou zakryté za roštem z hliníkových latí. Okna jsou všechna lepená, přední je panoramatické s jedním stěračem. Životnost vlaku je odhadována na třicet let.[1] Designérem souprav je ing. arch. Patrik Kotas.[2]

M1 v Maracaibu

Souprava typu M1 v zeleném nátěru a venezuelských barvách v Maracaibu

Kromě Prahy, pro niž byl typ vyvíjen, jsou soupravy typu M1 provozovány i v Maracaibu; mají zde však zelený nátěr a jsou upraveny pro sběr proudu pomocí pantografového sběrače. Jedná se o variantu M1-MARA; soupravy jsou třívozové. Navíc mají dle přání zákazníka klimatizaci.[3]

M1 v Praze

Poprvé se vlak M1 objevil v Praze v červenci roku 1998, homologován byl o dva roky později. S prvními cestujícími tak souprava tohoto typu vyjela na trať 27. ledna 2000 krátce po půl desáté dopoledne. Přítomni byli jednak zástupci dopravního podniku, tak i tehdejšího ČKD Praha a tisku. Jednalo se o soupravu č. 2 složenou z vozů ev. č. 4103, 4204, 4205, 4206 a 4104.[4] V následujících letech byly dodány do hlavního města celkem tři série (liší se jak uspořádáním sedaček v interiéru, tak dveřmi); dodávky však zpočátku neprobíhaly podle potřeb, neboť společnost ČKD Dopravní systémy (později Siemens) se dostala do existenčních problémů. Do roku 2006 je to tedy 48 souprav, do roku 2011 má být dodáno dalších pět, neboť po otevření úseku metra IV.C2 na Prosek bude nutné počet provozovaných vlaků navýšit. Provoz na lince C je zajištěn od listopadu 2003 výhradně tímto typem souprav, které jsou vypravovány z depa Kačerov. V listopadu roku 2005 došlo na zkušební trati u depa Zličín k vykolejení jedné z nově dodaných souprav; vlak narazil do zarážedla a čelní vůz soupravy sjel z kolejí dolů do příkopu. Drážní inspekce tuto škodu odhadla na 20 milionů korun.[5]

Výhrady

Souprava v reklamním nátěru (od září 2007) ve stanici Ládví

Přestože jsou vozy M1 v provozu úspěšné, část cestujících jim vytýká několik věcí:

  • úzké sedačky a méně místa při sezení po/proti směru jízdy oproti dřívějšímu sezení podélnému
  • u první série nedostatečné větrání
  • Relativně nízká světlá výška (205 cm), se kterou mají vyšší lidé problémy.

Dlouhou dobu též kritizoval nové soupravy v Praze i odborník na dopravu Petr Tučný, což již bylo mnohokrát medializováno, hlavně v době zavádění souprav typu M1 do provozu.[6]

Reference

  1. Článek na stránkách idnes.cz ohledně vlaků typu M1, navštíveno 8. 11. 2007
  2. Informace na stránkách Patrika Kotase, navštíveno 8. 11. 2007
  3. Informace o vozech metra typu M1 v Maracaibu s obrázky (ve španělštině)
  4. DP-kontakt 09/2010: M1D soupravy metra M1 uzavírají svě řady
  5. Článek o nehodě na stránkách idnes.cz, navštíveno 8. 11. 2007
  6. článek o kritice vozů typu M1 Petrem Tučným na stránkách hl. města Prahy

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Souprava metra M1