Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Byte code
Z Multimediaexpo.cz
(+ Změna kategorie) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 27. 11. 2013, 15:21
Bytecode (též p-code, anglicky portable code, „přenositelný kód“) je v informatice označení pro různé formy instrukčních sad navržených pro realizaci snadno přenositelných aplikací a jejich efektivní běh na cílové platformě. Zřejmě nejznámějším programovacím jazykem využívajícím bytecode je Java. Na cílovém počítači je nutné nainstalovat běhové prostředí, které zajistí prostředí pro spuštění bytecode.
Obsah |
Charakteristika
Název bytecode pochází z instrukčních sad, které mají vyhrazený jeden byte pro instrukci následovaný volitelnými parametry. Co se týče čitelnosti a úrovně abstrakce kódu, je bytecode na hranici mezi kódem vyššího programovacího jazyka a strojovým kódem. Jeho cílem je usnadnit interpretaci kódu interpretem nebo snížit závislost na hardware a operačním systému. Díky tomu může stejný kód běžet na různých platformách často pomocí virtuálních strojů, nebo může být před spuštěním zkompilován do strojového kódu cílové platformy, což umožní rychlejší běh kódu.
Na rozdíl od čitelných kódů je bytecode kompaktní číselný kód konstant a odkazů (číselné adresy) a jako takový kóduje výsledek parsování a sémantické analýzy. Díky tomu je jeho interpretace rychlejší než přímá interpretace původního zdrojového kódu. Různé části kódu se mohou nacházet v různých souborech, které jsou dynamicky načítány za běhu.
Běh kódu
Interpret bytecode nejprve parsuje, čímž získá instrukce, které následně sám jednu po druhé sám vykonává. Tento způsob zajišťuje přenositelnost interpretu. Další možností jsou dynamické překladače nebo Just-in-time kompilátory (JIT), které přeloží bytecode do strojového kódu, který je následně proveden přímo procesorem. Běh takové aplikace je pak velmi rychlý, ale ztrácí se přenositelnost virtuálního stroje (ne však bytecode). Příkladem je jazyk Java, kde kód programu je typicky uložen v bytecode. Při spuštění programu na virtuálním stroji je bytecode přeložen do strojového kódu a následně vykonán. Dojde sice k prodlevě při spouštění aplikace, ale zato zvýšení výkonu za běhu programu.
Díky vyššímu výkonu tohoto přístupu je často i kód skriptovacích jazyků prováděn ve dvou krocích. V prvním kroku je kód programu přeložen do bytecode a předán virtuálnímu stroji. V druhém kroku virtuální stroj přeloží bytecode do strojového kódu a spustí program. Tohoto přístupu využívají jazyky Java, Python, PHP a další.
Java bytecode
Bytecode jazyku Java vyžívá prefixové/suffixové konvence v názvu instrukcí pro označení datového typu parametrů (např. i: integer
). Instrukce se dají rozdělit do několika skupin podle využití.
- Načtení a uložení (aload_0, istore, …)
- Aritmetické a logické (ladd, fcmpl, …)
- Konverze datových typů (i2b, d2i, …)
- Vytváření objektů a manipulace (new, putfield, …)
- Management zásobníku (swap, dup2, …)
- Přesuny v kódu (ifeq, goto, …)
- Volání metod a návraty (invokespecial, areturn, …)
Ukázka Java kódu - Java bytecode
outer: for (int i = 2; i < 1000; i++) { for (int j = 2; j < i; j++) { if (i % j == 0) continue outer; } System.out.println (i); }
Kompilátor jazyku Java by mohl výše uvedený kód přeložit do bytecode následovně:
0: iconst_2 1: istore_1 2: iload_1 3: sipush 1000 6: if_icmpge 44 9: iconst_2 10: istore_2 11: iload_2 12: iload_1 13: if_icmpge 31 16: iload_1 17: iload_2 18: irem 19: ifne 25 22: goto 38 25: iinc 2, 1 28: goto 11 31: getstatic #84; //Pole java/lang/System.out:Ljava/io/PrintStream; 34: iload_1 35: invokevirtual #85; //Metoda java/io/PrintStream.println:(I)V 38: iinc 1, 1 41: goto 2 44: return
Příklady
- ActionScript je vykonáván v ActionScript Virtual Machine (AVM), což je součást Flash Player a AIR. Kód ActionScript je typicky zkompilován do bytecode formátu pomocí kompilátoru. Adobe Flash Professional a Adobe Flash Builder obsahují takovéto kompilátory a jsou dostupné skrz Adobe Flex SDK.
- Adobe Flash objekty
- BANCStar, původně bytecode pro nástroj pro tvorbu interface používaný jako právoplatný jazyk.
- Byte Code Engineering Library
- C to Java Virtual Machine compilers
- CLISP implementace jazyku Common Lisp kompiluje pouze do bytecode
- CMUCL a Scieneer Common Lisp implementace jazyku Common Lisp mohou kompilovat do bytecode nebo do nativního kódu (bytecode je mnohem více kompaktnější)
- Dalvik bytecode, navržený pro platformu Android, prováděný Dalvik virtual machine.
- EiffelStudio pro programovací jazyk Eiffel
- Emacs je textový editor jehož větší část funkcionatily je implemetována pomocí jazyku Lisp. Tyto prvky jsou kompilovány do bytecode. Tato architektura umožňuje uživatelům upravovat editor pomocí vyššího jazyka, který po kompilaci do bytecode je poměrně efektivní
- Embeddable Common Lisp implementace jazyka Common Lisp umožňuje kompilaci do bytecode nebo kódu jazyka C
- Ericsson implementace jazyka Erlang využívá BEAM bytecode
- programovací jazyk Icon
- Infocom používá Z-machine pro vyšší přenositelnost jeho aplikací.
- Java bytecode, který je prováděn na Java Virtual Machine
- LLVM, modulární bytecode kompilátor a virtuální stroj
- Lua, využívající registově založený virtuální stroj, rovněž kompiluje LUAC formy skriptů pro malé rychlé systémy, které nemusí obsahovat kompilátor.
- m-code, kód jazyka MATLAB
- Managed code stejně tak Microsoft .NET Common Intermediate Language, vykonávané .NET Common Language Runtime (CLR)
- O-code programovacího jazyka BCPL
- Jazyk Objective Caml (Ocaml) volitelně kompiluje do kompkatní formy bytecode
- p-code of UCSD Pascal implementation of the Pascal programming language
- Parrot virtual machine
- R prostředí pro statistické výpočty nabízí kompilátor do bytecode díky balíčku, standartem od verze 2.13.0.
- Scheme 48 implementace jazyka Scheme využívající bytecode interpreta
- Bytecode velkého množství implementací jazyka Smalltalk
- Interpret SPIN vestavěný v Parallax Propeller Microcontroller
- SWEET16
- Visual FoxPro kompiluje do bytecode
- YARV a Rubinius pro jazyk Ruby.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |