Arado Ar 79

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
{{Letadlo
{{Letadlo
  |název =  Arado Ar 79
  |název =  Arado Ar 79
-
  |typ = [[sportovní letoun|sportovní]], [[cvičný letoun|cvičný]] a [[spojovací letoun]]
+
  |typ = [[sportovní letoun|sportovní]], [[cvičný letoun|cvičný]], [[Spojovací letadlo|spojovací letoun]]
  |výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]]
  |výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]]
-
  |image = Image:Arado ar 79.jpg
+
  |image = [[Soubor:Arado Ar-79 (33792411040).jpg|250px]]
  |text =  Arado Ar 79
  |text =  Arado Ar 79
  |konstruktér =
  |konstruktér =
Řádka 10: Řádka 10:
  |hlavní uživatel = [[Německo]]
  |hlavní uživatel = [[Německo]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Arado Ar 79''' byl německý sportovní letoun užívaný za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] jako cvičný a spojovací.  
-
'''Arado Ar 79''' byl německý sportovní letoun užívaný za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] jako cvičný a spojovací. První prototyp stroje vzlétl roku [[1938 v letectví|1938]], do roku [[1941]] bylo vyrobeno kolem padesáti exemplářů.
+
-
==Technické údaje==
+
První prototyp stroje vzlétl roku [[1938 v letectví|1938]], do roku [[1941]] bylo vyrobeno kolem padesáti exemplářů.
 +
== Sportovní úspěchy ==
 +
[[Pilot]] Lüber s upraveným prvním prototypem Ar 79 V1 ustavil již 15. července 1938 světový rekord [[Mezinárodní letecká federace|FAI]] ve své kategorii rychlostí 229,040 km/h na trati 1 000 km. O dva týdny později přidal další světový rekord s prototypem Ar 79 V3 se zvětšenou palivovou nádrží pilot Seelbach, který trať dlouhou 2 000 km zalétl průměrnou rychlostí 229,029 km/h.
 +
 +
Se stejným letounem v prosinci 1939 uskutečnili letci Pulkowski a Jennet dálkový let z [[Benghází]] do [[Indie|indického]] města Gaya. Vzdálenost 6903 km ulétli [[nonstop]] průměrnou rychlostí 160 km/h. Stroj byl ale dále upraven přídavnou palivovou nádrží na 520 l v rozšířeném zavazadlovém prostoru. Ještě v zimě 1938 se oba pokusili o dálkový etapový let z [[Berlín|berlínského]] Brandenburgu do [[Austrálie]], ale v indickém [[Čennaí|Madrásu]] se jejich Ar 79 zřítil a oba letci zahynuli.
 +
 +
V roce 1939 provedl maďarský pilot István Horthy, syn admirála [[Miklós Horthy|Miklóse Horthyho]], se svým osobním letounem Ar 79 dálkový let do [[Bombaj]]e a zpět a později i do [[Egypt]]a.
 +
 +
==Technické údaje==
*Osádka: 2
*Osádka: 2
*Rozpětí: 10 m
*Rozpětí: 10 m
*Délka: 7,6 m
*Délka: 7,6 m
*Výška: 2,1 m
*Výška: 2,1 m
-
*Nosná plocha: 14
+
*Nosná plocha: 14 m<sup>2</sup>
*Hmotnost prázdného stroje: 526 kg
*Hmotnost prázdného stroje: 526 kg
*Vzletová hmotnost:  800 kg
*Vzletová hmotnost:  800 kg
-
*Motor: 1× Hirth HM 504
+
* Motor: 1× Hirth HM 504
-
**Výkon motoru: 77 kW
+
** Výkon motoru: 77 kW
-
*Maximální rychlost: 230 km/h
+
* Maximální rychlost: 230 km/h
-
*Dostup: 4 500 m
+
* Dostup: 4 500 m
-
*Dolet: 1025 km
+
* Dolet: 1 025 km
-
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Arado+Ar+79}}{{Commonscat|Arado Ar 79}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]]
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]]
[[Kategorie:Sportovní letadla]]
[[Kategorie:Sportovní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Arado|Ar 79]]
[[Kategorie:Letadla Arado|Ar 79]]

Aktuální verze z 24. 2. 2019, 09:20

Arado Ar 79
Arado Ar-79 (33792411040).jpg
Arado Ar 79
Základní charakteristika
Určení sportovní, cvičný, spojovací letoun
Výrobce Arado Flugzeugwerke GmbH
Konstruktér
První let 1938
Zařazen 1938
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Německo

Arado Ar 79 byl německý sportovní letoun užívaný za druhé světové války jako cvičný a spojovací.

První prototyp stroje vzlétl roku 1938, do roku 1941 bylo vyrobeno kolem padesáti exemplářů.

Sportovní úspěchy

Pilot Lüber s upraveným prvním prototypem Ar 79 V1 ustavil již 15. července 1938 světový rekord FAI ve své kategorii rychlostí 229,040 km/h na trati 1 000 km. O dva týdny později přidal další světový rekord s prototypem Ar 79 V3 se zvětšenou palivovou nádrží pilot Seelbach, který trať dlouhou 2 000 km zalétl průměrnou rychlostí 229,029 km/h.

Se stejným letounem v prosinci 1939 uskutečnili letci Pulkowski a Jennet dálkový let z Benghází do indického města Gaya. Vzdálenost 6903 km ulétli nonstop průměrnou rychlostí 160 km/h. Stroj byl ale dále upraven přídavnou palivovou nádrží na 520 l v rozšířeném zavazadlovém prostoru. Ještě v zimě 1938 se oba pokusili o dálkový etapový let z berlínského Brandenburgu do Austrálie, ale v indickém Madrásu se jejich Ar 79 zřítil a oba letci zahynuli.

V roce 1939 provedl maďarský pilot István Horthy, syn admirála Miklóse Horthyho, se svým osobním letounem Ar 79 dálkový let do Bombaje a zpět a později i do Egypta.

Technické údaje

  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 10 m
  • Délka: 7,6 m
  • Výška: 2,1 m
  • Nosná plocha: 14 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 526 kg
  • Vzletová hmotnost: 800 kg
  • Motor: 1× Hirth HM 504
    • Výkon motoru: 77 kW
  • Maximální rychlost: 230 km/h
  • Dostup: 4 500 m
  • Dolet: 1 025 km


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 79
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado Ar 79