Arado Ar 79
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Letadlo | {{Letadlo | ||
|název = Arado Ar 79 | |název = Arado Ar 79 | ||
- | |typ = [[sportovní letoun|sportovní]], [[cvičný letoun|cvičný]] | + | |typ = [[sportovní letoun|sportovní]], [[cvičný letoun|cvičný]], [[Spojovací letadlo|spojovací letoun]] |
|výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]] | |výrobce = [[Arado|Arado Flugzeugwerke GmbH]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Arado Ar-79 (33792411040).jpg|250px]] |
|text = Arado Ar 79 | |text = Arado Ar 79 | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|hlavní uživatel = [[Německo]] | |hlavní uživatel = [[Německo]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Arado Ar 79''' byl německý sportovní letoun užívaný za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] jako cvičný a spojovací. |
- | '''Arado Ar 79''' byl německý sportovní letoun užívaný za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] jako cvičný a spojovací | + | |
- | + | První prototyp stroje vzlétl roku [[1938 v letectví|1938]], do roku [[1941]] bylo vyrobeno kolem padesáti exemplářů. | |
+ | == Sportovní úspěchy == | ||
+ | [[Pilot]] Lüber s upraveným prvním prototypem Ar 79 V1 ustavil již 15. července 1938 světový rekord [[Mezinárodní letecká federace|FAI]] ve své kategorii rychlostí 229,040 km/h na trati 1 000 km. O dva týdny později přidal další světový rekord s prototypem Ar 79 V3 se zvětšenou palivovou nádrží pilot Seelbach, který trať dlouhou 2 000 km zalétl průměrnou rychlostí 229,029 km/h. | ||
+ | |||
+ | Se stejným letounem v prosinci 1939 uskutečnili letci Pulkowski a Jennet dálkový let z [[Benghází]] do [[Indie|indického]] města Gaya. Vzdálenost 6903 km ulétli [[nonstop]] průměrnou rychlostí 160 km/h. Stroj byl ale dále upraven přídavnou palivovou nádrží na 520 l v rozšířeném zavazadlovém prostoru. Ještě v zimě 1938 se oba pokusili o dálkový etapový let z [[Berlín|berlínského]] Brandenburgu do [[Austrálie]], ale v indickém [[Čennaí|Madrásu]] se jejich Ar 79 zřítil a oba letci zahynuli. | ||
+ | |||
+ | V roce 1939 provedl maďarský pilot István Horthy, syn admirála [[Miklós Horthy|Miklóse Horthyho]], se svým osobním letounem Ar 79 dálkový let do [[Bombaj]]e a zpět a později i do [[Egypt]]a. | ||
+ | |||
+ | ==Technické údaje== | ||
*Osádka: 2 | *Osádka: 2 | ||
*Rozpětí: 10 m | *Rozpětí: 10 m | ||
*Délka: 7,6 m | *Délka: 7,6 m | ||
*Výška: 2,1 m | *Výška: 2,1 m | ||
- | *Nosná plocha: 14 | + | *Nosná plocha: 14 m<sup>2</sup> |
*Hmotnost prázdného stroje: 526 kg | *Hmotnost prázdného stroje: 526 kg | ||
*Vzletová hmotnost: 800 kg | *Vzletová hmotnost: 800 kg | ||
- | *Motor: 1× Hirth HM 504 | + | * Motor: 1× Hirth HM 504 |
- | **Výkon motoru: 77 kW | + | ** Výkon motoru: 77 kW |
- | *Maximální rychlost: 230 km/h | + | * Maximální rychlost: 230 km/h |
- | *Dostup: 4 500 m | + | * Dostup: 4 500 m |
- | *Dolet: | + | * Dolet: 1 025 km |
- | {{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Arado+Ar+79}}{{Commonscat|Arado Ar 79}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]] | [[Kategorie:Německá cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Sportovní letadla]] | [[Kategorie:Sportovní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Arado|Ar 79]] | [[Kategorie:Letadla Arado|Ar 79]] |
Aktuální verze z 24. 2. 2019, 09:20
Arado Ar 79 | ||
Arado Ar 79 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | sportovní, cvičný, spojovací letoun | |
Výrobce | Arado Flugzeugwerke GmbH | |
Konstruktér | ||
První let | 1938 | |
Zařazen | 1938 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Německo | |
Arado Ar 79 byl německý sportovní letoun užívaný za druhé světové války jako cvičný a spojovací.
První prototyp stroje vzlétl roku 1938, do roku 1941 bylo vyrobeno kolem padesáti exemplářů.
Sportovní úspěchy
Pilot Lüber s upraveným prvním prototypem Ar 79 V1 ustavil již 15. července 1938 světový rekord FAI ve své kategorii rychlostí 229,040 km/h na trati 1 000 km. O dva týdny později přidal další světový rekord s prototypem Ar 79 V3 se zvětšenou palivovou nádrží pilot Seelbach, který trať dlouhou 2 000 km zalétl průměrnou rychlostí 229,029 km/h.
Se stejným letounem v prosinci 1939 uskutečnili letci Pulkowski a Jennet dálkový let z Benghází do indického města Gaya. Vzdálenost 6903 km ulétli nonstop průměrnou rychlostí 160 km/h. Stroj byl ale dále upraven přídavnou palivovou nádrží na 520 l v rozšířeném zavazadlovém prostoru. Ještě v zimě 1938 se oba pokusili o dálkový etapový let z berlínského Brandenburgu do Austrálie, ale v indickém Madrásu se jejich Ar 79 zřítil a oba letci zahynuli.
V roce 1939 provedl maďarský pilot István Horthy, syn admirála Miklóse Horthyho, se svým osobním letounem Ar 79 dálkový let do Bombaje a zpět a později i do Egypta.
Technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 10 m
- Délka: 7,6 m
- Výška: 2,1 m
- Nosná plocha: 14 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 526 kg
- Vzletová hmotnost: 800 kg
- Motor: 1× Hirth HM 504
- Výkon motoru: 77 kW
- Maximální rychlost: 230 km/h
- Dostup: 4 500 m
- Dolet: 1 025 km
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |