Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Antonov An-124
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[transportní letoun]] | |typ = [[transportní letoun]] | ||
|výrobce = [[Antonov]] | |výrobce = [[Antonov]] | ||
- | |image = Soubor: | + | |image = [[Soubor:Polet Airlines An-124 RA-82075 in flight 28-Jul-2011.jpg|250px]] |
- | |text = Antonov An-124 | + | |text = Antonov An-124 se připravuje na přistání v Moskvě. |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[26. prosinec|26. prosince]] [[1982 v letectví|1982]] | |první let = [[26. prosinec|26. prosince]] [[1982 v letectví|1982]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 56 | + | |vyrobeno kusů = 56 kusů |
|charakter = | |charakter = | ||
|cena za kus = 150-200 mil. [[americký dolar|US$]] | |cena za kus = 150-200 mil. [[americký dolar|US$]] | ||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
'''Antonov An-124 Ruslan''' ([[ASCC|v kódu NATO]]: '''Condor''') je jedno z největších sériově vyráběných [[transportní letoun|transportních letadel]] na světě. | '''Antonov An-124 Ruslan''' ([[ASCC|v kódu NATO]]: '''Condor''') je jedno z největších sériově vyráběných [[transportní letoun|transportních letadel]] na světě. | ||
- | An-124 je [[hornoplošník|hornokřídlý]] [[motor|čtyřmotorový]] letoun s klasickými ocasními plochami s mnohokolovým [[podvozek|podvozkem]] příďového typu. Trup je hermetizovaný, rozdělený na dvě paluby. Nákladní prostor má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m, objem | + | An-124 je [[hornoplošník|hornokřídlý]] [[motor|čtyřmotorový]] letoun s klasickými ocasními plochami s mnohokolovým [[podvozek|podvozkem]] příďového typu. Trup je hermetizovaný, rozdělený na dvě paluby. |
+ | |||
+ | Nákladní prostor má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m, objem přes 1000 m<sup>3</sup>, nosnost až 150 tun. | ||
Vznikl v Antonovově konstrukční kanceláři, prototyp vzlétl [[26. prosinec|26. prosince]] [[1982 v letectví|1982]] v [[Kyjev|Kyjevě]]. S tímto letounem bylo ustanoveno 21 světových rekordů (mimo jiné v nosnosti - 171 219 kg do výšky 10 750 m, vzdálenost 21 180,92 km na uzavřené trati). V roce 1985 byl poprvé představen na výstavě v Paříži a na začátku roku 1986 začala sériová výroba. V roce 1992 proběhla certifikace civilní verze. | Vznikl v Antonovově konstrukční kanceláři, prototyp vzlétl [[26. prosinec|26. prosince]] [[1982 v letectví|1982]] v [[Kyjev|Kyjevě]]. S tímto letounem bylo ustanoveno 21 světových rekordů (mimo jiné v nosnosti - 171 219 kg do výšky 10 750 m, vzdálenost 21 180,92 km na uzavřené trati). V roce 1985 byl poprvé představen na výstavě v Paříži a na začátku roku 1986 začala sériová výroba. V roce 1992 proběhla certifikace civilní verze. | ||
==Verze== | ==Verze== | ||
- | *An-124 – vojenská transportní verze | + | * '''An-124''' – vojenská transportní verze |
- | *An-124-100 – civilní dopravní verze | + | * '''An-124-100''' – civilní dopravní verze |
- | *An-124-100M – modernizace An-124-100 | + | * '''An-124-100M''' – modernizace An-124-100 – nová avionika umožňující snížení členů osádky z 6 a 4, zvýšení bezpečnosti a zlepšení navigace |
- | *An-124A – úprava pro provoz z letišť s horším povrchem | + | * '''An-124A''' – úprava pro provoz z letišť s horším povrchem |
- | *An-124-200 – verze s americkými motory General Electric CF6-80C2 | + | * '''An-124-200''' – verze s americkými motory General Electric CF6-80C2 |
- | *An-124-210 – verze s britskými motory Rolls-Royce RB211-524H-T | + | * '''An-124-210''' – verze s britskými motory Rolls-Royce RB211-524H-T |
+ | * '''An-124-300''' – nejnovější varianta s nejlepší avionikou, vylepšeným brzdným systémem a nosností až 150 tun, výhradně pro Russian Air Force. | ||
==Specifikace== | ==Specifikace== | ||
===Technické údaje=== | ===Technické údaje=== | ||
- | [[ | + | [[File:Polet Airlines An-124 swallowing Emirates Airbus A380.jpg|thumb|250px|Polet Airlines An-124 nakládá zmenšený model letadla [[Airbus A380]] (2008).]] |
*'''Rozpětí:''' 73,3 m | *'''Rozpětí:''' 73,3 m | ||
*'''Délka:''' 69,1 m | *'''Délka:''' 69,1 m | ||
Řádka 48: | Řádka 51: | ||
*'''Maximální dolet:''' 16 500 km | *'''Maximální dolet:''' 16 500 km | ||
*'''Dolet s max. zátěží:''' 4500 km | *'''Dolet s max. zátěží:''' 4500 km | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
- | + | {{Flickr|Antonov+An-124}}{{Commonscat|Antonov An-124}}{{Článek z Wikipedie}} | |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Antonov]] | [[Kategorie:Letadla Antonov]] |
Aktuální verze z 23. 8. 2015, 00:10
Antonov An-124 Ruslan | ||
Antonov An-124 se připravuje na přistání v Moskvě. | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | transportní letoun | |
Výrobce | Antonov | |
Konstruktér | ||
První let | 26. prosince 1982 | |
Zařazen | 1986 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 56 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Rusko (25) | |
Volga-Dnepr (10) Antonov Airlines (7) Polet Airlines (6) |
Antonov An-124 Ruslan (v kódu NATO: Condor) je jedno z největších sériově vyráběných transportních letadel na světě.
An-124 je hornokřídlý čtyřmotorový letoun s klasickými ocasními plochami s mnohokolovým podvozkem příďového typu. Trup je hermetizovaný, rozdělený na dvě paluby.
Nákladní prostor má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m, objem přes 1000 m3, nosnost až 150 tun.
Vznikl v Antonovově konstrukční kanceláři, prototyp vzlétl 26. prosince 1982 v Kyjevě. S tímto letounem bylo ustanoveno 21 světových rekordů (mimo jiné v nosnosti - 171 219 kg do výšky 10 750 m, vzdálenost 21 180,92 km na uzavřené trati). V roce 1985 byl poprvé představen na výstavě v Paříži a na začátku roku 1986 začala sériová výroba. V roce 1992 proběhla certifikace civilní verze.
Obsah |
Verze
- An-124 – vojenská transportní verze
- An-124-100 – civilní dopravní verze
- An-124-100M – modernizace An-124-100 – nová avionika umožňující snížení členů osádky z 6 a 4, zvýšení bezpečnosti a zlepšení navigace
- An-124A – úprava pro provoz z letišť s horším povrchem
- An-124-200 – verze s americkými motory General Electric CF6-80C2
- An-124-210 – verze s britskými motory Rolls-Royce RB211-524H-T
- An-124-300 – nejnovější varianta s nejlepší avionikou, vylepšeným brzdným systémem a nosností až 150 tun, výhradně pro Russian Air Force.
Specifikace
Technické údaje
- Rozpětí: 73,3 m
- Délka: 69,1 m
- Výška: 20,8 m
- Hmotnosti:
- prázdná: 175 000 kg
- vzletová: 405 000 kg
- Max. užit. zatížení: 150 000 kg
- Pohonná jednotka: 4x Progress D-18T
- Výkon pohonné jednotky: 4x 229,5 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 865 km/h
- Maximální dolet: 16 500 km
- Dolet s max. zátěží: 4500 km
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |