V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Lisunov Li-2

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ šablona FLICKR)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |výrobce = [[GAZ]]
  |výrobce = [[GAZ]]
-
  |image = Image:Belarus-Minsk-Museum of GPW Exhibition-3.jpg
+
  |image = [[Soubor:Lisunov Li-2T, Sunflower (Gold Timer Foundation) JP7030952.jpg|250px]]
-
  |text =  
+
  |text = Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010)
  |konstruktér =  
  |konstruktér =  
  |první let = [[1938 v letectví|1938]]
  |první let = [[1938 v letectví|1938]]
  |zaveden = 1939
  |zaveden = 1939
-
  |výroba = 1939-1952
+
  |výroba = 1939–1952
-
  |vyrobeno kusů = 5207 ks
+
  |vyrobeno kusů = 6 157 kusů
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}[[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]].
-
Dopravní letoun '''Lisunov Li-2''' byl sovětskou verzí amerického letounu [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]]. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalovaný sovětský motor Švecov M-621 a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou)stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety.Nově se též objevila i kulometná kopule v horní části trupu.
+
 +
Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu.
 +
Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov -62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm.  
-
Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i nad [[Československo|Československem]]. V padesátých letech je zakoupily i [[Československé státní aerolinie]], u nichž létaly po boku originálních DC-3,jejich obliby ale zejména mezi mechaniky kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u československé armády.
+
Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735&nbsp;kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.<br />Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.
-
==Technické údaje==
+
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.
-
[[Soubor:Lisuno Li-2WW.jpg|thumb|left|Li-2]]
+
-
*Osádka: 5 - 6
+
-
*Délka:19,65 m
+
-
*Rozpětí křídel: 28,81 m
+
-
*Výška:  5,15 m
+
-
*Plocha křídel:  91,7 m²
+
-
*Pohon: 2x motor M-62IR
+
-
*Výkon: 2 x  735 kW
+
-
*Maximální rychlost: 270 km/h
+
-
*Dostup:  5600 m
+
-
*Dolet:  2600 km
+
-
*Vlastní hmotnost: 7650 kg
+
-
*Vzletová hmotnost:  11700 kg
+
-
*Výzbroj: 3x kulomet [[ŠKAS]] ráže 7,62-mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety
+
 +
[[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]]
 +
Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i&nbsp;nad [[Československo|Československem]]. V&nbsp;padesátých letech je zakoupily i&nbsp;[[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u&nbsp;nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i&nbsp;u&nbsp;[[Československá armáda|Československé armády]] pod&nbsp;označením '''D&nbsp;2'''.
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
== Současnost ==
 +
Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní [[Letecké muzeum Kbely]]. Jeden z&nbsp;nich se nachází v&nbsp;hale druhé světové války v&nbsp;podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v&nbsp;SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše [[Letiště Praha-Kbely|kbelského letiště]].
 +
 
 +
== Technické údaje ==
 +
[[File:Li-2 HA-LIX Cockpit 01.jpg|thumb|225px|Pilotní prostor Li-2 (HA-LIX)]]
 +
* Osádka: 5–6
 +
* Délka: 19,65&nbsp;m
 +
* Rozpětí křídel: 28,81&nbsp;m
 +
* Výška: 5,15&nbsp;m
 +
* Plocha křídel: 91,7&nbsp;m<sup>2</sup>
 +
* Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR
 +
* Výkon: 2× 735&nbsp;kW
 +
* Maximální rychlost: 270&nbsp;km/h
 +
* Dostup: 5 600&nbsp;m
 +
* Dolet: 2 600&nbsp;km
 +
* Vlastní hmotnost: 7650&nbsp;kg
 +
* Vzletová hmotnost: 11&nbsp;700&nbsp;kg
 +
* Výzbroj: 3× kulomet [[ŠKAS]] ráže 7,62&nbsp;mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7&nbsp;mm, možnost nést až 2000&nbsp;kg bomb nebo neřízené rakety
 +
 
 +
== Literatura ==
 +
*{{Citace periodika | příjmení = Němeček | jméno = Václav | titul = Lisunov Li-2 | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1977 | měsíc = leden | ročník = LIII | číslo = 1 | strany = 27| url = | issn =}}
 +
*{{Citace monografie | příjmení = Šorel | jméno = Václav | příjmení2 = Velc | jméno2 = Jaroslav | příjmení3 =  | jméno3 =  | rok = 1982 | vydání = 1 | titul = Letadla československých pilotů II | vydavatel = Albatros | místo = Praha | isbn = }}
 +
*{{Citace monografie | příjmení = Němeček | jméno = Václav | příjmení2 =  | jméno2 =  | příjmení3 =  | jméno3 =  | rok = 1984 | vydání = 1 | titul = Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla | vydavatel = NADAS | místo = Praha | isbn = }}
 +
* {{Citace monografie | příjmení = Genf | jméno = S. A. | příjmení2 =  | jméno2 =  | příjmení3 =  | jméno3 =  | rok = 1998 | vydání = 1 | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = Ivanka pri Dunaji | isbn = 80-85711-35-4 | strany = 352}}
 +
*{{Citace monografie | příjmení = Němeček | jméno = Václav | příjmení2 =  | jméno2 =  | příjmení3 =  | jméno3 =  | rok = 1981 | vydání = 1 | titul = Civilní letadla 1| vydavatel = NADAS | místo = Praha | isbn = }}
 +
 
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://wp.scn.ru/en/ww2/t/2005/1/0 Kamufláže letounu Li-2]
 +
* [http://www.airliners.net/search/photo.search?cx=partner-pub-8297169501225184%3Aa05n2n-tzky&ie=ISO-8859-1&q=Lisunov+Li-2&sa=Submit&search_active=1&search=&sheadline=&search_field=datedesc&submit=&siteurl=www.airliners.net%2F&ref=&ss=6108j4705570j14 Fotogalerie letounu Li-2]
 +
 
 +
 
 +
{{Flickr|Lisunov+Li-2}}{{Commonscat|Lisunov Li-2}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]]

Aktuální verze z 5. 7. 2018, 15:42

Lisunov Li-2
Lisunov Li-2T, Sunflower (Gold Timer Foundation) JP7030952.jpg
Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010)
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce GAZ
Konstruktér
První let 1938
Zařazen 1939
Vyřazen
Výroba 1939–1952
Vyrobeno 6 157 kusů
Varianty
Uživatel SSSR

Dopravní letoun Lisunov Li-2 (v kódu NATOCab“) byla sovětská verze amerického letounu Douglas DC-3, vyráběného v licenci z roku 1937.

Původní označení znělo PS-84 (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě 1938 sériově vyrábět. V období napadení SSSR byla výroba evakuována do Taškentu. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety. Nově se též objevila i kulometná kopule MV v horní části trupu s kulometem UBT ráže 12,7 mm.

Od září 1942 nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze Li-2G měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní Li-2P měly základní úpravu pro 21 cestujících. Li-2PG pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.
Ještě v roce 1956 byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu Li-2V s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.

Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.

Vojenský Li-2 v Banské Bystrici.

Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce 1957 došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády pod označením D 2.

Obsah

Současnost

Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Letecké muzeum Kbely. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše kbelského letiště.

Technické údaje

Pilotní prostor Li-2 (HA-LIX)
  • Osádka: 5–6
  • Délka: 19,65 m
  • Rozpětí křídel: 28,81 m
  • Výška: 5,15 m
  • Plocha křídel: 91,7 m2
  • Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR
  • Výkon: 2× 735 kW
  • Maximální rychlost: 270 km/h
  • Dostup: 5 600 m
  • Dolet: 2 600 km
  • Vlastní hmotnost: 7650 kg
  • Vzletová hmotnost: 11 700 kg
  • Výzbroj: 3× kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety

Literatura

  • NĚMEČEK, Václav. Lisunov Li-2. Letectví a kosmonautika, leden 1977, roč. LIII, čís. 1, s. 27.  
  • ŠOREL, Václav; VELC, Jaroslav. Letadla československých pilotů II. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982.  
  • NĚMEČEK, Václav. Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla. 1. vyd. Praha : NADAS, 1984.  
  • GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 352.  
  • NĚMEČEK, Václav. Civilní letadla 1. 1. vyd. Praha : NADAS, 1981.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lisunov Li-2
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lisunov Li-2