Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Fairey Swordfish
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = víceúčelový letoun<br />[[torpédový bombardér]] | |typ = víceúčelový letoun<br />[[torpédový bombardér]] | ||
|výrobce = [[Fairey Aviation|Fairey Aviation Company]] | |výrobce = [[Fairey Aviation|Fairey Aviation Company]] | ||
- | |image = | + | |image = [[File:Fairey Swordfish on Airfield.jpg|250px]] |
- | |text = Fairey Swordfish | + | |text = Fairey Swordfish (2002) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[17. duben|17. dubna]] [[1934 v letectví|1934]] | |první let = [[17. duben|17. dubna]] [[1934 v letectví|1934]] | ||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]] | |hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:HMS Ark Royal h85716-1939.jpg|thumb|240px|Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí [[HMS Ark Royal]]]] |
- | [[Soubor:HMS Ark Royal h85716.jpg|thumb|Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí [[HMS Ark Royal]]]] | + | '''Fairey Swordfish''' byl britský palubní [[torpédový letoun]] užívaný ve [[Druhá světová válka|druhé světové válce]]. Ačkoliv se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi [[Bismarck (1939)|Bismarck]], které skončilo jejím následným potopením. |
- | '''Fairey Swordfish''' byl britský palubní [[torpédový letoun]] užívaný ve [[Druhá světová válka|druhé světové válce]]. | + | |
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
- | + | Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech [[1933]] a [[1934]]. Na jaře roku [[1935]] byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 – 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést [[torpédo]] o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením. | |
- | Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech [[1933]] a [[1934]]. Na jaře roku [[1935]] byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 | + | |
== Bojové užití == | == Bojové užití == | ||
- | Po vypuknutí 2. světové války roku [[1939]] ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna [[1940]] a zasáhly u [[Trondheim]]u německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu [[1941]] účastí při potopení bitevní lodě [[Bismarck ( | + | Po vypuknutí 2. světové války roku [[1939]] ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna [[1940]] a zasáhly u [[Trondheim]]u německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu [[1941]] účastí při potopení bitevní lodě [[Bismarck (1939)|Bismarck]] a v únoru [[1942]] útokem na německé válečné lodě [[Scharnhorst (bitevní křižník)|Scharnhorst]], [[Gneisenau (bitevní křižník)|Gneisenau]] a [[Prinz Eugen]]. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] i na lodních trasách do [[Sovětský svaz|SSSR]]. |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 30: | Řádka 28: | ||
* '''Délka:''' 10,87 m | * '''Délka:''' 10,87 m | ||
* '''Výška:''' 3,75 m | * '''Výška:''' 3,75 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 56,40 | + | * '''Nosná plocha:''' 56,40 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 1905 kg | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 1905 kg | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 3410 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 3410 kg | ||
Řádka 47: | Řádka 45: | ||
- | {{Britské vojenské letouny druhé světové války}} | + | {{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Britské bombardéry]] | [[Kategorie:Britské bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Fairey|Swordfish]] | [[Kategorie:Letadla Fairey|Swordfish]] |
Aktuální verze z 30. 4. 2019, 08:17
Fairey Swordfish | ||
Fairey Swordfish (2002) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový letoun torpédový bombardér | |
Výrobce | Fairey Aviation Company | |
Konstruktér | ||
První let | 17. dubna 1934 | |
Zařazen | 1935 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 2400 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Velká Británie | |
Fairey Swordfish byl britský palubní torpédový letoun užívaný ve druhé světové válce. Ačkoliv se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi Bismarck, které skončilo jejím následným potopením.
Obsah |
Vývoj
Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech 1933 a 1934. Na jaře roku 1935 byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 – 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést torpédo o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.
Bojové užití
Po vypuknutí 2. světové války roku 1939 ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna 1940 a zasáhly u Trondheimu německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu 1941 účastí při potopení bitevní lodě Bismarck a v únoru 1942 útokem na německé válečné lodě Scharnhorst, Gneisenau a Prinz Eugen. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v Atlantiku i na lodních trasách do SSSR.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 3 (pilot, pozorovatel, radista-střelec)
- Rozpětí: 13,87 m
- Délka: 10,87 m
- Výška: 3,75 m
- Nosná plocha: 56,40 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 1905 kg
- Vzletová hmotnost: 3410 kg
- Pohonná jednotka: 1 × devítiválcový hvězdicový, vzduchem chlazený motor Bristol Pegasus IIIM3
- Výkon pohonné jednotky: 750 k (550 kW), resp. Pegasus 30 s max výkonem 820 k (603 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 245 km/h
- Dostup: 3260 m
- Dolet: 878–1657 km
výzbroj
- 1 × pevný kulomet Vickers K ráže 7,7 mm
- 1 × pohyblivý kulomet Lewis či Vickers K ráže 7,7 mm v zadní kabině
- 1 × torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, respektive námořní mina o hmotnosti 680 kg pod trupem, příp. až 8 neřízených raket o hmotnost 27 kg typu RP-3
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |