Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Curtiss C-46 Commando
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
|||
Řádka 17: | Řádka 17: | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} | ||
- | '''Curtiss C-46 Commando''' byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu [[Spojené státy americké|USA]] do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku ''„The Whale“ (velryba),'' v [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] dostal označení '''R5C'''. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes [[Himaláje]] v trojúhelníku [[Čína]] - [[Barma]] - [[Indie]], v [[Evropa|Evropě]] se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se [[Korejská válka|korejské války]] i [[Válka ve Vietnamu|války ve Vietnamu]]. Několik letounů přežilo až do dnešní doby. | + | '''Curtiss C-46 Commando''' byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu [[Spojené státy americké|USA]] do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku ''„The Whale“ (velryba),'' v [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] dostal označení '''R5C'''. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes [[Himaláje]] v trojúhelníku [[Čína]] - [[Barma]] - [[Indie]], v [[Evropa|Evropě]] se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se [[Korejská válka|korejské války]] i [[Válka ve Vietnamu|války ve Vietnamu]]. Několik letounů přežilo až do dnešní doby. |
== Technické údaje == | == Technické údaje == |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03
Curtiss C-46 Commando | ||
Image:C-46_Commando.jpg | ||
Curtiss C-46 Commando | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | transportní letoun | |
Výrobce | Curtiss-Wright Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 1940 | |
Zařazen | 1943 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3182 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF | |
Curtiss C-46 Commando byl americký dvoumotorový letoun, který byl užíván ve vojenském letectvu od 2. světové války. Původně se mělo jednat o civilní letoun pro 36 cestujících, ovšem po vstupu USA do bojů 2. světové války bylo zřejmé, že letoun potřebuje armáda, a tak byl vyráběn výhradně pro vojenské účely. Od pilotů si vysloužil přezdívku „The Whale“ (velryba), v US Navy dostal označení R5C. Letoun získal svoji slávu zejména při podpůrných transportech přes Himaláje v trojúhelníku Čína - Barma - Indie, v Evropě se proslavil při výsadkových operacích. Stroj mohl vléct v závěsu až čtyři kluzáky. Po skončení druhé světové války jeho služba ještě zdaleka nekončila, účastnil se korejské války i války ve Vietnamu. Několik letounů přežilo až do dnešní doby.
Technické údaje
- Osádka: 4
- Rozpětí: 32,91 m
- Délka: 23,26 m
- Výška: 6,62 m
- Nosná plocha: 126,34 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 13 608 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 20 412 kg
- Pohonná jednotka: 2 motory Pratt & Whitney R-2800-51 Double Wasp
- Výkon motoru: 2000 hp (1491 kW)
- Maximální rychlost: 434 km/h
- Dostup: 7470 m
- Dolet: 5070 km
- Nosnost: 4536 kg nákladu nebo 40 výsadkářů
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |