Consolidated TBY Sea Wolf

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „US Navy“ textem „US Navy“)
 
Řádka 11: Řádka 11:
|výroba =
|výroba =
|vyrobeno kusů = 181
|vyrobeno kusů = 181
-
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]]
+
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]
|více uživatelů =
|více uživatelů =
}}
}}

Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03

TBY Sea Wolf
Základní charakteristika
Určení torpédový bombardér
Výrobce Consolidated Aircraft
Konstruktér Vought
První let 22. prosince 1941
Zařazen 1944
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno 181
Varianty
Uživatel US Navy

Consolidated TBY Sea Wolf byl torpédový bombardér, vyvinutý pro americké námořnictvo v době druhé světové války. Consolidated TBY byl konkurenčním projektem úspěšného typu Grumman TBF Avenger. Jeho vývoj se však neustále protahoval a nikdy nebyl nasazen v boji. Do konce války bylo vyrobeno pouze 180 sériových kusů.

Obsah

Vývoj

Projekt letounu TBY původně nepocházel z dílny Consolidated Aircraft, ale vyvinula ho firma Vought. Byl vývijen od roku 1939 na základě požadavku US Navy jako XTBU-1 Sea Wolf. První prototyp vzlétl dva týdny po útoku na Pearl Harbor a jeho výkony byly lepší než u konkurenčního TBF Avenger. Americké námořnictvo proto urychleně objednalo výrobu 1000 kusů.

Pak ale projekt nabral zpoždění. Prototyp totiž byl poškozen při nouzovém přistání a když byl o měsíc později opraven, srazil se s cvičným letounem a musel být opět opravován. Když byly opravy ukončeny, prošel TBY úspěšně testy US Navy a byl přijat do služby. Továrna Vought však byla v té době už přetížena výrobou jiných týpů - především stíhačky Vought F4U Corsair a její kapacita byla zcela vyčerpána. Bylo rozhodnuto, že výrobu typu TBY převezme továrna Consolidated-Vultee. Muselo se ale počkat, než bude dokončena její nová továrna v Allientownu v Pensylvánii, což se stalo až v roce 1943.

Nasazení

Sériové TBY byly vybaveny radarem, umístěným pod pravým křídlem. První z nich vzlétl 20. srpna 1944. V té době však již všechny squadrony torpédových bombardérů používaly typ TBF a zavádět další typ bylo zbytečné. Do porážky Japonska nebyl žádný TBY bojově nasazen a poté byl celý projekt zrušen.

Technické údaje

  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 17,35 m
  • Délka: 11,95 m
  • Výška: 4,72 m
  • Nosná plocha: 40,88 m²
  • hmotnost prázdného stroje: 5142 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 8386 kg
  • Pohonná jednotka: 1× hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800-6 Double Wasp
    • Výkon motoru: 2000 hp (1491 kW)

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 492 km/h
  • Dolet: 2414 km
  • Dostup: 8290 m

Výzbroj

  • kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v krytu motoru
  • 2× kulomet ráže 12,7 mm v křídlech
  • 1× kulomet ráže 12,7 mm v hřbetní věži
  • 1× kulomet ráže 7,62 mm ve spodní věži
  • nejméně 907 kg bomb či torpédo


Externí odkazy