Car kolokol

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
m (++)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Tsar bell.jpg|thumb|Car Kolokol (2004)]]
+
[[Soubor:RussiaB 2829-Tsar Bell-DJFlickr.jpg|thumb|240px|Car Kolokol (2009)]]
-
'''Car Kolokol''' ([[ruština|rusky]]: ''Царь–колокол'') je obrovský [[zvon]] vystavený v [[Moskva|moskevském]] [[Kreml]]u. Váží 160 [[tuna|tun]] a měří 6,14 [[metr|m]] na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5ročních přípravách z [[bronz]]u zvonaři Ivanem Motorinem (zemřel ještě před odlitím) a jeho synem Michailem [[25. listopad]]u 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobu zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov.
+
[[Soubor:Tsar bell.jpg|thumb|240px|Car Kolokol (2004)]]
 +
'''Car Kolokol''' ([[ruština|rusky]]: ''Царь–колокол'') je obrovský [[zvon]] vystavený v [[Moskva|moskevském]] [[Kreml]]u. Váží '''202''' [[tuna|tun]] a měří 6,14 [[metr|m]] na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5 ročních přípravách z [[bronz]]u zvonaři Ivanem Motorinem (zemřel ještě před odlitím) a jeho synem Michailem [[25. listopad]]u 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobu zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov.
-
Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny. V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – [[car-puška|cara-pušky]] vystaven na kamenném podstavci od francouzského architekta [[Auguste de Montferrand]]a. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes.
+
Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5&nbsp;tuny.<br />V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – [[car-puška|cara-pušky]] vystaven na kamenném podstavci od francouzského architekta Auguste de Montferranda. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes.
Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160&nbsp;tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu [[19. červen|19.&nbsp;června]] 1701.
Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160&nbsp;tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu [[19. červen|19.&nbsp;června]] 1701.
Řádka 8: Řádka 9:
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tsar+Bell}}{{Commonscat|Tsar Bell}}{{Článek z Wikipedie}}
-
[[Kategorie:Unikátní hudební nástroje]]
+
[[Kategorie:Moskva]]
[[Kategorie:Moskva]]
 +
[[Kategorie:Kultura v Moskvě]]
[[Kategorie:Zvony nad 200 cm]]
[[Kategorie:Zvony nad 200 cm]]
 +
[[Kategorie:Moskevský Kreml]]

Aktuální verze z 15. 11. 2020, 22:18

Car Kolokol (2009)
Car Kolokol (2004)

Car Kolokol (rusky: Царь–колокол) je obrovský zvon vystavený v moskevském Kremlu. Váží 202 tun a měří 6,14 m na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5 ročních přípravách z bronzu zvonaři Ivanem Motorinem (zemřel ještě před odlitím) a jeho synem Michailem 25. listopadu 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobu zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov.

Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny.
V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – cara-pušky vystaven na kamenném podstavci od francouzského architekta Auguste de Montferranda. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes.

Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160 tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu 19. června 1701.

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Car kolokol
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Car kolokol