Dillí
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{| border="1" cellpadding="2" cellspacing="0" style="float:right; width:300px; margin-left:0.5em;" | {| border="1" cellpadding="2" cellspacing="0" style="float:right; width:300px; margin-left:0.5em;" | ||
|--- bgcolor="#cccccc" align="center" | |--- bgcolor="#cccccc" align="center" | ||
- | | colspan="2" | <font size="+1"> '''दिल्ली''' </font> | + | | colspan="2" | <font size="+1"> '''दिल्ली''' </font> — '''Delhi'''<br />[[Soubor:Delhi Montage.jpg|center|280px]] |
|---- | |---- | ||
| Země || Indie | | Země || Indie | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| Rozloha || 1483 km² | | Rozloha || 1483 km² | ||
|---- | |---- | ||
- | | Počet obyvatel || 12 miliónů | + | | Počet obyvatel || asi 12 miliónů |
|---- | |---- | ||
| Jazyky || hindština, paňdžábština, urdština | | Jazyky || hindština, paňdžábština, urdština | ||
- | |} | + | |}[[Soubor:India Gate in New Delhi 03-2016.jpg|thumb|240px|Brána Indie]] |
- | + | '''Dillí''' (hindsky: दिल्ली, urdsky: دہلی nebo دلّی, pandžábsky: ਦਿੱਲੀ) je druhé největší město [[Indie]] po Mumbai. Má téměř 14 milionů obyvatel (v aglomeraci 15,3 mil). Leží v severní části země (28°23' s. š. a 77°7' v. d.) na rozloze 1 483 čtverečních kilometrů v průměrné nadmořské výšce 293 m. nad mořem. Na délku i na šířku má město kolem 50 km. | |
- | [[Soubor: | + | |
- | '''Dillí''' (hindsky: दिल्ली, urdsky: دہلی nebo دلّی, pandžábsky: ਦਿੱਲੀ) je druhé největší město [[Indie]] po Mumbai. Má téměř 14 milionů obyvatel (v aglomeraci 15,3 mil). Leží v severní části země (28°23' s. š. a 77°7' v. d.) na rozloze 1 483 čtverečních kilometrů v průměrné nadmořské výšce 293 m. nad mořem. Na délku i na šířku má město kolem 50 km. | + | |
Městem protéká řeka [[Jamuna]], jedna z nejposvátnějších [[Hinduismus|hinduistických]] řek. | Městem protéká řeka [[Jamuna]], jedna z nejposvátnějších [[Hinduismus|hinduistických]] řek. | ||
== Nerezavějící sloup v Dillí == | == Nerezavějící sloup v Dillí == | ||
Byť zní titulek trochu nevěřícně, nerezavějící železný sloup opravdu existuje. Jak všichni víme rez je velkým nepřítelem všech železných konstrukcí po celém světě, na železný sloup v Dillí však nemá žádný vliv, a to už více jak 1600 let. Kolem sloupu se omílá spousta bájných legend, ba až nesmyslných pověstí. Na nekorodující více jak sedmi a půl tunový sloup, prý působí bohové, jež ho chrání před všemi špatnostmi včetně již zmiňované rzi. A však Ramamurthy Balasubramanian z Indického technologického institutu v Dillí, přišel na kloub naší záhadě. Materiál z něhož byl totiž sloup vyroben obsahuje obrovské množství sloučeniny [[fosfor]]u, jež spolu s vlhkostí a kyslíkem vytvořila na povrchu sloupu neviditelný ochranný povlak, který ho chrání před korozí. O jakou sloučeninu fosforu jde, nevyšlo najevo. Sloup byl původně vyroben na počest válečných vítězství krále Chandragupty II., jež vládl v letech 400 až 410 n.l. Původně se nacházel v chrámu boha Višnua ve městě Udayagiri ve střední Indii, teprve na přelomu 12. a 13. století byl přesunut do Dillí. Ramamurthy Balasubramanian ještě dodal, že indičtí slévači v dobách krále Chandragupty II., při tavení nepoužili vápenec, který ze železa odstraňuje fosfor. | Byť zní titulek trochu nevěřícně, nerezavějící železný sloup opravdu existuje. Jak všichni víme rez je velkým nepřítelem všech železných konstrukcí po celém světě, na železný sloup v Dillí však nemá žádný vliv, a to už více jak 1600 let. Kolem sloupu se omílá spousta bájných legend, ba až nesmyslných pověstí. Na nekorodující více jak sedmi a půl tunový sloup, prý působí bohové, jež ho chrání před všemi špatnostmi včetně již zmiňované rzi. A však Ramamurthy Balasubramanian z Indického technologického institutu v Dillí, přišel na kloub naší záhadě. Materiál z něhož byl totiž sloup vyroben obsahuje obrovské množství sloučeniny [[fosfor]]u, jež spolu s vlhkostí a kyslíkem vytvořila na povrchu sloupu neviditelný ochranný povlak, který ho chrání před korozí. O jakou sloučeninu fosforu jde, nevyšlo najevo. Sloup byl původně vyroben na počest válečných vítězství krále Chandragupty II., jež vládl v letech 400 až 410 n.l. Původně se nacházel v chrámu boha Višnua ve městě Udayagiri ve střední Indii, teprve na přelomu 12. a 13. století byl přesunut do Dillí. Ramamurthy Balasubramanian ještě dodal, že indičtí slévači v dobách krále Chandragupty II., při tavení nepoužili vápenec, který ze železa odstraňuje fosfor. | ||
- | |||
- | |||
== Kultura == | == Kultura == | ||
Řádka 35: | Řádka 31: | ||
== Administrativní dělení == | == Administrativní dělení == | ||
- | |||
Kromě Nového Dillí se Národní svazové teritorium Dillí dělí na dalších 8 distriktů: Centrální, severní, jižní, východní, severovýchodní, jihozápadní, severozápadní a západní Dillí. | Kromě Nového Dillí se Národní svazové teritorium Dillí dělí na dalších 8 distriktů: Centrální, severní, jižní, východní, severovýchodní, jihozápadní, severozápadní a západní Dillí. | ||
+ | |||
+ | <gallery heights="190" widths="190" > | ||
+ | Soubor:RedFort.jpg|Red Fort | ||
+ | Soubor:Jama_Masjid.jpg|Největší mešita v Indii: Jama | ||
+ | Soubor:Delhi districts.png|Dělení města | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
== Doprava == | == Doprava == | ||
: ''Podívejte se také na'': [[Doprava v Dillí]] | : ''Podívejte se také na'': [[Doprava v Dillí]] | ||
Řádka 46: | Řádka 48: | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | {{ | + | {{Flickr|Delhi}}{{Commonscat|Delhi}}{{Indie}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dillí| ]] | [[Kategorie:Dillí| ]] | ||
[[Kategorie:Města v Indii]] | [[Kategorie:Města v Indii]] |
Aktuální verze z 27. 2. 2021, 15:15
दिल्ली — Delhi | |
Země | Indie |
Město | Hlavní město |
Poloha | 28°23' s. š. a 77°7' v. d |
Rozloha | 1483 km² |
Počet obyvatel | asi 12 miliónů |
Jazyky | hindština, paňdžábština, urdština |
Dillí (hindsky: दिल्ली, urdsky: دہلی nebo دلّی, pandžábsky: ਦਿੱਲੀ) je druhé největší město Indie po Mumbai. Má téměř 14 milionů obyvatel (v aglomeraci 15,3 mil). Leží v severní části země (28°23' s. š. a 77°7' v. d.) na rozloze 1 483 čtverečních kilometrů v průměrné nadmořské výšce 293 m. nad mořem. Na délku i na šířku má město kolem 50 km. Městem protéká řeka Jamuna, jedna z nejposvátnějších hinduistických řek.
Obsah |
Nerezavějící sloup v Dillí
Byť zní titulek trochu nevěřícně, nerezavějící železný sloup opravdu existuje. Jak všichni víme rez je velkým nepřítelem všech železných konstrukcí po celém světě, na železný sloup v Dillí však nemá žádný vliv, a to už více jak 1600 let. Kolem sloupu se omílá spousta bájných legend, ba až nesmyslných pověstí. Na nekorodující více jak sedmi a půl tunový sloup, prý působí bohové, jež ho chrání před všemi špatnostmi včetně již zmiňované rzi. A však Ramamurthy Balasubramanian z Indického technologického institutu v Dillí, přišel na kloub naší záhadě. Materiál z něhož byl totiž sloup vyroben obsahuje obrovské množství sloučeniny fosforu, jež spolu s vlhkostí a kyslíkem vytvořila na povrchu sloupu neviditelný ochranný povlak, který ho chrání před korozí. O jakou sloučeninu fosforu jde, nevyšlo najevo. Sloup byl původně vyroben na počest válečných vítězství krále Chandragupty II., jež vládl v letech 400 až 410 n.l. Původně se nacházel v chrámu boha Višnua ve městě Udayagiri ve střední Indii, teprve na přelomu 12. a 13. století byl přesunut do Dillí. Ramamurthy Balasubramanian ještě dodal, že indičtí slévači v dobách krále Chandragupty II., při tavení nepoužili vápenec, který ze železa odstraňuje fosfor.
Kultura
Kulturní bohatství v Dillí bylo ovlivněno také zdlouhavou historií tohoto města. V Dillí uznává Indie více jak 175 památek, které označují jako národní dědictví. Za zmínku určitě stojí největší mešita v Indii - Jama nebo Red Fort, kterou vybudovali Mughals a Turkic. Tři světové dědictví Red Fort, Kutub minar (Qutb Minar) a Humayun's Tomb patří téže pod hlavní město Indie - Dillí.
Obyvatelstvo
Celkových zhruba 14 milionů obyvatelů Dillí tvoří většina příslušníky různých národů Indie, a tak je město kosmopolitní. Navíc zde pracuje mnoho lidí původem z jiných indických měst a rovněž tu žijí i pracovníci ze zahraničí. Dillí je relativně hustě osídleno – hustota zalidnění zde vychází na 9 294 lidí na km². Vzdělanost činí 81 %, pod hranicí chudby žije 1,4 milionu obyvatel velkoměsta. Díky vnitřní migraci a vysokému přírůstku indické populace vůbec se město neustále rozrůstá a do roku 2015 se má se svojí aglomerací stát po Tokiu a Bombaji třetím největším na světě.
Ekonomika
Dillí je indickou metropolí a správním střediskem svazového území „National Capital Teritory of Delhi“. V rámci Dillí se nachází i hlavní město Nové Dillí, které je neoddělitelnou součástí města a sídlem federálních vládních orgánů. Město je důležitým centrem i v celé Asii; soustřeďuje se zde mnoho služeb, firem a průmyslu. Hrubý domácí produkt na obyvatele zde převyšuje 2,5x celoindický průměr. V zaměstnanosti vedou právě služby, zhruba 12 % práceshopného obyvatelstva je nezaměstnaná.
Administrativní dělení
Kromě Nového Dillí se Národní svazové teritorium Dillí dělí na dalších 8 distriktů: Centrální, severní, jižní, východní, severovýchodní, jihozápadní, severozápadní a západní Dillí.
Doprava
- Podívejte se také na: Doprava v Dillí
Jako více než desetimilionové velkoměsto má Dillí vlastní síť dopravní infrastruktury, byť v porovnání se západními standardy poněkud chudou. Většina dopravy je zajišťována po silnicích; v městské se jedná o autobusy a rikšy, autobusová doprava i nákladní automobilová doprava hraje významnou roli pak také v přepravě meziměstské a dálkové. Od roku 2002 má Dillí i vlastní systém metra. Kromě něj zde ale slouží také i železniční doprava; Dillí je významným železničním uzlem. Na jihovýchodě města se pak nachází mezinárodní letiště Indíry Ghándíové, které ročně odbaví přes 8 milionů cestujících.
Znečištění
Vzhledem přetížení dopravy a průmyslové produkci se začala míra znečištění vzduchu ve městě v polovině 90. let 20. století prudce zvyšovat. Roku 1998 nařídil nejvyšší indický soud, aby se používal ve veřejné dopravě stlačený zemní plyn (CNG); díky tomu tak má Dillí jeden z nejekologičtějších autobusových provozů na světě. Míra znečištění sice po roce 2000 trochu poklesla, i přesto však zůstává Dillí jedním z nejvíce znečištěných měst na světě, podle údajů Světové banky dokonce nejvíce. Bylo proto rozhodnuto míru znečištění ještě více snížit pomocí investic to nových druhů dopravy (trolejbusy, metro, monorail).
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |