Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
General Dynamics F-111
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
== Specifikace == | == Specifikace == | ||
- | [[Soubor:F-111 3-view. | + | [[Soubor:F-111 3-view.png|right|300px]] |
=== Technické údaje === | === Technické údaje === | ||
*'''Osádka''': 2 <small>(pilot a zbraňový operátor )</small> | *'''Osádka''': 2 <small>(pilot a zbraňový operátor )</small> | ||
Řádka 28: | Řádka 28: | ||
*'''Délka''': 22,4 m | *'''Délka''': 22,4 m | ||
*'''Výška''': 5,22 m | *'''Výška''': 5,22 m | ||
- | *'''Nosná plocha''': 61,07 | + | *'''Nosná plocha''': 61,07 m<sup>2</sup> (s min. úhlem šípu) / 48,77 m<sup>2</sup> |
*'''Hmotnost prázdného stroje''': 21 537 kg | *'''Hmotnost prázdného stroje''': 21 537 kg | ||
*'''Vzletová hmotnost''': 37 577 kg | *'''Vzletová hmotnost''': 37 577 kg | ||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
*'''Pohonné jednotky''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney TF-30]]-P-100, každý o tahu 111,7 kN | *'''Pohonné jednotky''': 2× [[dvouproudový motor]] [[Pratt & Whitney TF-30]]-P-100, každý o tahu 111,7 kN | ||
*'''Zero-lift drag coefficient''': 0,0186 | *'''Zero-lift drag coefficient''': 0,0186 | ||
- | *'''Plocha čelního odporu''': 0,87 | + | *'''Plocha čelního odporu''': 0,87 m<sup>2</sup> |
*'''Štíhlost křídla''': 7,56 (s min. úhlem šípu); 1,95 | *'''Štíhlost křídla''': 7,56 (s min. úhlem šípu); 1,95 | ||
Řádka 55: | Řádka 55: | ||
== YouTube == | == YouTube == | ||
{| border="4" width="444" align="left" | {| border="4" width="444" align="left" | ||
- | | {{#widget:YouTube|id= | + | | {{#widget:YouTube|id=X5GNzgaWWEk}} |
|- align="center" | |- align="center" | ||
- | | ''' | + | | '''F-111 AARDVARK (Long Range Medium Bomber)''' |
|} | |} | ||
{| border="4" width="444" align="right" | {| border="4" width="444" align="right" | ||
Řádka 73: | Řádka 73: | ||
- | {{commons|F-111 Aardvark}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|F-111+Aardvark}}{{commons|F-111 Aardvark}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Americké bombardéry]] | [[Kategorie:Americké bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla General Dynamics|F-111]] | [[Kategorie:Letadla General Dynamics|F-111]] | ||
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 10. 5. 2017, 08:45
F-111 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací bombardér | |
Výrobce | General Dynamics | |
Konstruktér | ||
První let | 21. prosince 1964 | |
Zařazen | 18. července 1967 | |
Vyřazen | USAF 1998, v australském letectvu aktivní až do roku 2010 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 563 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USAF | |
RAAF |
General Dynamics F-111 byl první sériově vyráběný letuschopný stroj s měnitelnou geometrií křídla a zároveň to byl první bitevní letoun schopný přesného bombardování z malé výšky ve dne i v noci a za jakéhokoliv počasí. Díky své siluetě získal v americkém letectvu bojové jméno Aardvark (česky: Hrabáč). I přes určité problémy s konstrukcí, uložením motorů a přístoji se F-111 stal mimořádně účinným letounem.
V roce 1968 byl poprvé bojově nasazen ve Vietnamu, kde nízkými průlety dokázal úspěšně zaútočit na Hanoj, z celkem šesti nasazených strojů však byly tři ztraceny díky technickým závadám a chybě pilota. Do roku 1972 byly stroje modernizovány a staly se tak vysoce efektivními útočnými letouny. Vzniklo celkem šest verzí, včetně strategické FB-111 určené k náhradě B-58 ve službách amerického strategického letectva, která měla zvětšené rozpětí křídel a náklad paliva. V roce 1974 bylo firmou Grumman několik strojů upraveno pro elektronický boj a označeno jako EF-111A Raven (Havran) – letounům byla do pumovnice uložena kompexní výbava, jako vysílač mylných signálů a detektor radarových signálů, na kýlovku byl umístěn přijímač, ze kterého jsou radarové signály přenášeny do palubního počítače a odtud do rušičky. V roce 1981 bylo prvních 42 EF-111A zařazeno do služby a roku 1991 se osvědčily během války v Zálivu. Tyto stroje jsou nyní nahrazeny F-16CJ.
Jediným zahraničním uživatelem strojů F-111 je Austrálie – do služby u RAAF byly přijaty v roce 1973 a jejich vyřazení se plánuje na rok 2010, kdy mají být nahrazeny F-35 JSF.
Obsah |
Specifikace
Technické údaje
- Osádka: 2 (pilot a zbraňový operátor )
- Rozpětí: 19,2 (s min. úhlem šípu) / 9,74 m
- Délka: 22,4 m
- Výška: 5,22 m
- Nosná plocha: 61,07 m2 (s min. úhlem šípu) / 48,77 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 21 537 kg
- Vzletová hmotnost: 37 577 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 44 896 kg
- Pohonné jednotky: 2× dvouproudový motor Pratt & Whitney TF-30-P-100, každý o tahu 111,7 kN
- Zero-lift drag coefficient: 0,0186
- Plocha čelního odporu: 0,87 m2
- Štíhlost křídla: 7,56 (s min. úhlem šípu); 1,95
Výkony
- Maximální rychlost: 2 655 km/h (Mach 2.5)
- Dostup: 17 270 m
- Stoupavost: 131,5 m/s
- Dolet:
- Bojový: 2 140 km
- Přeletový: 6 760 km
- Tah/Hmotnost: 0,61
- Lift-to-drag ratio: 15,8
Výzbroj
- Kanóny: 1× rotační kanón M61 Vulcan
- Pumy: 14 300 kg
- Střely vzduch-země AGM-69 SRAM (jen FB-111 - 6×)
- Protiletadlová střela Aim-9 Sidewinder
YouTube
F-111 AARDVARK (Long Range Medium Bomber) |
RAAF F-111 Retirement Ceremony (anglicky) |
Externí odkazy
- Vojsko.net – General Dynamics F-111 Raven
- Globalsecurity.org – F-111 Aardvark (anglicky)
- Aerospaceweb.org – General Dynamics F-111 Aardvark (anglicky)
- http://www.ausairpower.net/pig.html
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |