Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Boeing 787
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Verze z 30. 11. 2013, 13:00
Boeing 787 | ||
Soubor:Boeing_787_Roll-out.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Boeing | |
Konstruktér | ||
První let | plánován na konec roku 2008 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | 787-3, 787-8, 787-9 | |
Uživatel | ||
1 Boeing 787 si též objednal Český dopravce Travel Service |
Boeing 787 nazývaný také Dreamliner je poslední očekávaný dopravní letoun společnosti Boeing, využívající mnoha technických vylepšení oproti starším modelům. Dreamliner má nahradit stávající modely Boeing 757 a Boeing 767 a současně také konkurenční Airbus A300 a Airbus A310. Zároveň má tvořit konkurenci očekávanému Airbusu A350. Boeing jej zatím nabízí ve čtyřech variantách, které mají být uvedeny do provozu mezi roky 2008 až 2013. Cena by se měla pohybovat mezi 146 mil. až 200 mil. USD za kus. Letoun bude mít střední kapacitu (podle verzí 210–330 míst[1]) a bude určen na střední a dlouhé tratě. Již v současnosti má firma mnoho objednávek (např. u Virgin Atlantic Airways), jejichž uspokojení ji zaměstná na několik let dopředu. Jen ke konci roku 2007 jich bylo 802,[2] což z něj dělá jeden z nejžádanějších letounů současnosti. Konkrétně nejžádanější je verze 787-8.[3]
Obsah |
Specifikace
Model | 787-3 | 787-8 | 787-9 |
---|---|---|---|
Osádka kabiny | Dva | ||
Cestujících | 290–330 | 210–250 | 250–290 |
Délka | 57 m | 65 m | |
Rozpětí křídel | 52 m | 60 m | 63 m |
Úhel trup–křídlo | 32,2 ° | ||
Výška | 16,92 m (55'6") | ||
Výška trupu | 5,91 m (19'5") | ||
Šířka trupu | 5,75 m (18'11") | ||
Šířka kabiny | 5,49 m (18') | ||
Objem nákladu | 124,6 m³, 4400 ft³, 28 LD3 | 152,9 m³, 5400 ft³, 36 LD3 | |
Hmotnost bez nákladu | 101,1511 t | 109,7694 t | 115,2125 t |
Maximální vzletová hmotnost | 165,1076 t | 219,5387 t | 244,9399 t |
Letová rychlost | Mach 0,85 (903 km/h, 561 mph, 487 uzlů, ve výšce 40 000 stop/12 192 m) | ||
Maximální letová rychlost | Mach 0,89 (945 km/h, 587 mph, 510 uzlů, ve výšce 40 000 stop/12 192 m) | ||
Dolet | 2500 – 3050 NM (4650 – 5650 km) | 7650 – 8200 NM (14 200 – 15 200 km) | 8000 – 8500 NM (14 800 – 15 750 km) |
Maximální objem palivové nádrže | 41 965 litr | 126 917 l | 138 898 l |
Servisní prohlídky | 13 106,4 km | ||
Motory (2×) | General Electric GEnx nebo Rolls-Royce Trent 1000 | ||
Maximální tah motoru | 235,8 kN | 284,7 kN | 311,4 kN |
Zdroje: brožura 787,[4] 787-8 Airport report 787-3 fact sheet,[5] 787-8 fact sheet,[6] 787-9 fact sheet[7]
Uhlíková vlákna
U karoserie 787 Dreamliner je místo tradičních kovů (např. hliník) použito uhlíkových vláken.
Klady
Tento moderní materiál, který se začal používat při konstrukci automobilů a též hi-tech vojenské letecké techniky má oproti kovům řadu výhod: při zachování přibližně stejné pevnosti je znatelně lehčí a mnohem pružnější. Model 787 tak bude celkově lehčí a ne tak robustní konstrukce jako jiné modely. Spolu s hmotností letounu souvisí i očekávaná menší spotřeba paliva (odhaduje se 20 %[2]), což je v posledních letech deviza, která je pro letecké dopravce velice důležitá. (Konkurenční Airbus v této oblasti nad Boeingem ztrácí.)
Zápory
Na druhou stranu, uhlíková vlákna jsou na rozdíl od kovů křehčí a v případě deformace (např. při leteckém neštěstí) se místo zkroucení a zbachratění (které se dá očekávat v případě hliníkové karoserie) roztříští. Druhou zatím nezodpovězenou otázkou, je odolnost letounu konstrukce z uhlíkových vláken vůči blesku, kdy zatímco kovová konstrukce se zachová jako Faradayova klec, uhlíková vlákna tuto schopnost nemají.
Defekty ve struktuře karoserie z uhlíkových navíc naneštěstí nemusejí být tak zřetelné jako v případě kovové konstrukce a namísto pravidelných vizuálních kontrol letounů by musely nastoupit procesy (např. na bázi sonografie), které jsou drahé, vyžadují nová zařízení a obsluhu a v některých případech nebudou možné bez rozebrání (částí) letounu.
Stanovisko úřadů
Úřady jako Federal Aviation Administration si ve věci těchto otázek vyžádaly další testy[8], které s velkou pravděpodobností budou pro Boeing znamenat zdržení dodávek nejenom modelu 787 ale všech verzí, s konstrukcí z tohoto materiálu.
Zpoždění dodávek
Podle původního harmonogramu měla první B 787 dostat společnost All Nippon Airways v květnu 2008, ale kvůli problémům při výrobě byl v dubnu 2008 oznámen už čtvrtý odklad dodání prvního stroje, tentokrát na třetí čtvrtletí 2009. Zároveň byl odložen první let typu na poslední čtvrtletí 2008.[9]
Audiovizuální dokumenty
- (anglicky) 787 Dreamliner av Boeing, prezentační film letounu
- (anglicky)Dan Rather Reports – Plastic Planes, reportáž zkoumající příčiny zpoždění dodávek i bezpečnostní otázky nových materiálů
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Chybná citace Nalezena značka
<ref>
bez příslušné značky <references/>
.