Aiči H9A
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[cvičný letoun|cvičný]] [[létající člun]] | |typ = [[cvičný letoun|cvičný]] [[létající člun]] | ||
|výrobce = [[Aiči Kókúki]] | |výrobce = [[Aiči Kókúki]] | ||
- | |image = Soubor:H9A-1s.jpg | + | |image = [[Soubor:H9A-1s.jpg|250px]] |
|první let = [[září]] [[1940 v letectví|1940]] | |první let = [[září]] [[1940 v letectví|1940]] | ||
|zaveden = [[1942]] | |zaveden = [[1942]] | ||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
* Výška: 5,25 m | * Výška: 5,25 m | ||
* Nosná plocha: 63,3 m² | * Nosná plocha: 63,3 m² | ||
- | * Hmotnost prázdného letounu: | + | * Hmotnost prázdného letounu: 4 900 kg |
- | * Vzletová hmotnost: | + | * Vzletová hmotnost: 7 500 kg |
=== Pohonná jednotka === | === Pohonná jednotka === | ||
Řádka 41: | Řádka 41: | ||
===Výkony=== | ===Výkony=== | ||
* Nejvyšší rychlost: 315 km/h | * Nejvyšší rychlost: 315 km/h | ||
- | * Dostup: | + | * Dostup: 6 800 m |
* Stoupavost: 4,5 m/s | * Stoupavost: 4,5 m/s | ||
- | * Dolet: | + | * Dolet: 2 150 km |
===Výzbroj=== | ===Výzbroj=== | ||
- | * 2× 7, | + | * 2× 7,7 mm pohyblivý [[kulomet]] Typ 92 |
* 250 kg pum | * 250 kg pum | ||
+ | == Externí odkazy == | ||
- | {{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Aichi H9A}}{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]] | [[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Aiči|H9A]] | [[Kategorie:Letadla Aiči|H9A]] |
Aktuální verze z 10. 12. 2013, 10:40
Aiči H9A | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | cvičný létající člun | |
Výrobce | Aiči Kókúki | |
Konstruktér | ||
První let | září 1940 | |
Zařazen | 1942 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 31 | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonské císařské námořnictvo | |
Aiči H9A (japonsky: 二式練習飛行艇, Nišiki renšú hikótei; Cvičný létající člun Typ 2) byl létající člun, který Japonské císařské námořnictvo používalo v prvních letech druhé světové války k výcviku. Spojenci se o existenci typu dověděli až na konci války, a proto od nich neměl přidělené kódové označení.
Obsah |
Historie
Vývoj
Námořnictvo ho objednalo jako letoun pro pokročilý výcvik osádek pro létající čluny Kawaniši H8K. Práce na projektu začala v lednu 1940 a první prototyp vzlétl v září téhož roku.
Letoun byl koncipován jako dvoumotorový létající člun s křídlem umístěným na vzpěrách nad trupem (parasol). Byl vyzbrojen dvěma 7,7mm kulomety, po jednom v předním a hřbetním střelišti. Unesl až 250 kg pum. Posádka byla pětičlenná a skládala se z pilota, druhého pilota, palubního technika, radisty a pozorovatele. Dále unesl až tři studenty.
Nasazení
Kromě výcviku byl používán i v řadě jiných rolí, jako bylo pobřežní hlídkování, doprava, výcvik parašutistů či spojování.
Varianty
- H9A prototyp - 3 kusy, postaveny v továrně firmy Aiči
- H9A1 - 24 kusů, sériová verze, postaveny v továrně firmy Aiči
- H9A - 4 kusy, postavené v továrně Nippon Hikóki
Hlavní technické údaje
- Osádka: 5 + 3 studenti
- Rozpětí: 24,0 m
- Délka: 16,95 m
- Výška: 5,25 m
- Nosná plocha: 63,3 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 4 900 kg
- Vzletová hmotnost: 7 500 kg
Pohonná jednotka
- 2× hvězdicový motor Nakadžima Kotobuki 41
- Výkon motoru: 580 hp (780 kW)
Výkony
- Nejvyšší rychlost: 315 km/h
- Dostup: 6 800 m
- Stoupavost: 4,5 m/s
- Dolet: 2 150 km
Výzbroj
- 2× 7,7 mm pohyblivý kulomet Typ 92
- 250 kg pum
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |