Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Agregátní nabídka
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 10. 12. 2013, 22:04
Agregátní nabídka v ekonomii (makroekonomii) je celková nabídka zboží a služeb v národní ekonomice v určitém časovém období.
Obsah |
Základy
Agregátní nabídka (značena AS) se rozsahem vztahuje k celkovému HDP, popř. HNP. Závisí na cenové hladině, výrobní kapacitě firem a na výši nákladů. Úzce také souvisí s potenciálním produktem. Je to tedy vztah mezi peněžní hodnotou produkce firem a cenovou hladinou (ceteris paribus).
Nejdůležitějšími faktory, které agregátní nabídku ovlivňují, jsou:
- pohyb cenové hladiny a náklady
- potenciální produkt
- kapitál, práce, technologie
- hospodářská politika
- očekávání subjektů
- kurz tuzemské měny
Graf
Křivka agregátní nabídky (agregátní nabídková křivka, AS křivka) je rostoucí. Představuje vztah mezi cenovou hladinou (osa Y) a produktem (osa X). Zatímco v krátkodobém časovém horizontu je spíše pomalu rostoucí, dlouhodobě je téměř svislá a takřka totožná s potenciálním produktem té které ekonomiky.
Sklon AS křivky je předmětem debat. Klasická ekonomie se domnívá, že křivka je téměř svislá, zatímco Keynesiánská ekonomie věří, že křivka roste poměrně pomalu.
Zdroj
- Samuelson, Nordhaus: Ekonomie (Svoboda, Praha 1991)
Viz také
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |