Kamov Ka-15

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Kamov Ka-15
  |název = Kamov Ka-15
  |typ = víceúčelový lehký vrtulník
  |typ = víceúčelový lehký vrtulník
-
  |výrobce = [[Kamov]]
+
  |výrobce = Kamov
-
  |image =  
+
  |image = [[Soubor:Kamov Ka-15 Hen (ID unknown) (9838722505).jpg|250px]]
-
  |text =  
+
  |text = Ka-15 v ruském muzeu Monino (2012)
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]]
  |první let = [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}'''Kamov Ka-15''' (kód NATO ''Hen'') byl sovětský lehký víceúčelový [[vrtulník]] z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]], sériová výroba byla zahájena roku [[1955]]. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu. V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem. Od roku [[1959]] se vyráběla jeho modernizovaná verze [[Kamov Ka-18]].
+
}}'''Kamov Ka-15''' (kód NATO ''Hen'') byl sovětský lehký víceúčelový [[vrtulník]] z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]], sériová výroba byla zahájena roku [[1955]]. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu.  
 +
 
 +
V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem.  
 +
 
 +
Od roku [[1959]] se vyráběla jeho modernizovaná verze [[Kamov Ka-18]].
==Verze==
==Verze==
-
*'''Ka-15''' - základní vojenská verze - spojovací,  pozorovací, dopravní
+
*'''Ka-15''' základní vojenská verze - spojovací,  pozorovací, dopravní
-
*'''Ka-15M''' - civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví
+
*'''Ka-15M''' civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví
-
*'''Uka''' - školní výcvikový letoun
+
*'''Uka''' školní výcvikový letoun
-
*'''Ka-18''' - modernizace vyráběná od roku 1959
+
*'''Ka-18''' modernizace vyráběná od roku 1959
==Technické údaje==
==Technické údaje==
-
 
*Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW
*Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW
*Délka: 6,80 m
*Délka: 6,80 m
Řádka 27: Řádka 30:
*Maximální hmotnost: 1690 kg
*Maximální hmotnost: 1690 kg
*Rychlost: 150 km/h
*Rychlost: 150 km/h
-
*Dostup: 3000 m
+
*Dostup: 3 000 m
*Dolet: 300 km
*Dolet: 300 km

Aktuální verze z 10. 7. 2016, 14:38

Kamov Ka-15
Kamov Ka-15 Hen (ID unknown) (9838722505).jpg
Ka-15 v ruském muzeu Monino (2012)
Základní charakteristika
Určení víceúčelový lehký vrtulník
Výrobce Kamov
Konstruktér
První let 14. dubna 1953
Zařazen 1955
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel SSSR

Kamov Ka-15 (kód NATO Hen) byl sovětský lehký víceúčelový vrtulník z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil 14. dubna 1953, sériová výroba byla zahájena roku 1955. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu.

V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem.

Od roku 1959 se vyráběla jeho modernizovaná verze Kamov Ka-18.

Verze

  • Ka-15 – základní vojenská verze - spojovací, pozorovací, dopravní
  • Ka-15M – civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví
  • Uka – školní výcvikový letoun
  • Ka-18 – modernizace vyráběná od roku 1959

Technické údaje

  • Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW
  • Délka: 6,80 m
  • Průměr rotoru: 9,97 m
  • Výška: 3,30 m
  • Prázdná hmotnost: 980 kg
  • Maximální hmotnost: 1690 kg
  • Rychlost: 150 km/h
  • Dostup: 3 000 m
  • Dolet: 300 km