Kamov Ka-15
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Kamov Ka-15 | |název = Kamov Ka-15 | ||
|typ = víceúčelový lehký vrtulník | |typ = víceúčelový lehký vrtulník | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Kamov |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Kamov Ka-15 Hen (ID unknown) (9838722505).jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = Ka-15 v ruském muzeu Monino (2012) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]] | |první let = [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }}'''Kamov Ka-15''' (kód NATO ''Hen'') byl sovětský lehký víceúčelový [[vrtulník]] z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]], sériová výroba byla zahájena roku [[1955]]. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu. V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem. Od roku [[1959]] se vyráběla jeho modernizovaná verze [[Kamov Ka-18]]. | + | }}'''Kamov Ka-15''' (kód NATO ''Hen'') byl sovětský lehký víceúčelový [[vrtulník]] z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil [[14. duben|14. dubna]] [[1953 v letectví|1953]], sériová výroba byla zahájena roku [[1955]]. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu. |
+ | |||
+ | V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem. | ||
+ | |||
+ | Od roku [[1959]] se vyráběla jeho modernizovaná verze [[Kamov Ka-18]]. | ||
==Verze== | ==Verze== | ||
- | *'''Ka-15''' | + | *'''Ka-15''' – základní vojenská verze - spojovací, pozorovací, dopravní |
- | *'''Ka-15M''' | + | *'''Ka-15M''' – civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví |
- | *'''Uka''' | + | *'''Uka''' – školní výcvikový letoun |
- | *'''Ka-18''' | + | *'''Ka-18''' – modernizace vyráběná od roku 1959 |
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | |||
*Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW | *Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW | ||
*Délka: 6,80 m | *Délka: 6,80 m | ||
Řádka 27: | Řádka 30: | ||
*Maximální hmotnost: 1690 kg | *Maximální hmotnost: 1690 kg | ||
*Rychlost: 150 km/h | *Rychlost: 150 km/h | ||
- | *Dostup: | + | *Dostup: 3 000 m |
*Dolet: 300 km | *Dolet: 300 km | ||
Aktuální verze z 10. 7. 2016, 14:38
Kamov Ka-15 | ||
Ka-15 v ruském muzeu Monino (2012) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový lehký vrtulník | |
Výrobce | Kamov | |
Konstruktér | ||
První let | 14. dubna 1953 | |
Zařazen | 1955 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Kamov Ka-15 (kód NATO Hen) byl sovětský lehký víceúčelový vrtulník z poloviny padesátých let 20. století. Je pro něj typická konstrukce rotoru se dvěma protiběžnými vrtulemi a zdvojená směrová ocasní plocha místo vyrovnávacího rotoru, což se stalo pravidlem i u jeho následovníků. Let prvního prototypu se uskutečnil 14. dubna 1953, sériová výroba byla zahájena roku 1955. Stroj byl u pilotů velmi oblíbený díky své stabilitě. Byl dvakrát světovým rekordmanem v rychlosti na uzavřeném okruhu.
V Sovětské armádě byl využívám především námořním letectvem.
Od roku 1959 se vyráběla jeho modernizovaná verze Kamov Ka-18.
Verze
- Ka-15 – základní vojenská verze - spojovací, pozorovací, dopravní
- Ka-15M – civilní verze pro zemědělství, dopravu, energetice a další odvětví
- Uka – školní výcvikový letoun
- Ka-18 – modernizace vyráběná od roku 1959
Technické údaje
- Motor: 1× Ivčenko AI-14VF; 205 kW
- Délka: 6,80 m
- Průměr rotoru: 9,97 m
- Výška: 3,30 m
- Prázdná hmotnost: 980 kg
- Maximální hmotnost: 1690 kg
- Rychlost: 150 km/h
- Dostup: 3 000 m
- Dolet: 300 km
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |