Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Lisunov Li-2
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
|výrobce = [[GAZ]] | |výrobce = [[GAZ]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Lisunov Li-2T, Sunflower (Gold Timer Foundation) JP7030952.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010) |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[1938 v letectví|1938]] | |první let = [[1938 v letectví|1938]] | ||
|zaveden = 1939 | |zaveden = 1939 | ||
- | |výroba = | + | |výroba = 1939–1952 |
- | |vyrobeno kusů = | + | |vyrobeno kusů = 6 157 kusů |
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} | ||
- | Dopravní letoun '''Lisunov Li-2''' | + | [[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]]. |
+ | |||
+ | Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu. | ||
+ | Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm. | ||
- | + | Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží. Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem. | |
- | + | Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h. | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | [[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]] | ||
+ | Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i nad [[Československo|Československem]]. V padesátých letech je zakoupily i [[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i u [[Československá armáda|Československé armády]] pod označením '''D 2'''. | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | == Současnost == |
+ | Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní [[Letecké muzeum Kbely]]. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše [[Letiště Praha-Kbely|kbelského letiště]]. | ||
+ | |||
+ | == Technické údaje == | ||
+ | [[File:Li-2 HA-LIX Cockpit 01.jpg|thumb|225px|Pilotní prostor Li-2 (HA-LIX)]] | ||
+ | * Osádka: 5–6 | ||
+ | * Délka: 19,65 m | ||
+ | * Rozpětí křídel: 28,81 m | ||
+ | * Výška: 5,15 m | ||
+ | * Plocha křídel: 91,7 m<sup>2</sup> | ||
+ | * Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR | ||
+ | * Výkon: 2× 735 kW | ||
+ | * Maximální rychlost: 270 km/h | ||
+ | * Dostup: 5600 m | ||
+ | * Dolet: 2600 km | ||
+ | * Vlastní hmotnost: 7650 kg | ||
+ | * Vzletová hmotnost: 11 700 kg | ||
+ | * Výzbroj: 3× kulomet [[ŠKAS]] ráže 7,62 mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety | ||
+ | |||
+ | == Literatura == | ||
+ | *{{Citace periodika | příjmení = Němeček | jméno = Václav | titul = Lisunov Li-2 | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1977 | měsíc = leden | ročník = LIII | číslo = 1 | strany = 27| url = | issn =}} | ||
+ | *{{Citace monografie | příjmení = Šorel | jméno = Václav | příjmení2 = Velc | jméno2 = Jaroslav | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1982 | vydání = 1 | titul = Letadla československých pilotů II | vydavatel = Albatros | místo = Praha | isbn = }} | ||
+ | *{{Citace monografie | příjmení = Němeček | jméno = Václav | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1984 | vydání = 1 | titul = Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla | vydavatel = NADAS | místo = Praha | isbn = }} | ||
+ | * {{Citace monografie | příjmení = Genf | jméno = S. A. | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1998 | vydání = 1 | titul = Encyklopedie letadel | vydavatel = Slovo | místo = Ivanka pri Dunaji | isbn = 80-85711-35-4 | strany = 352}} | ||
+ | *{{Citace monografie | příjmení = Němeček | jméno = Václav | příjmení2 = | jméno2 = | příjmení3 = | jméno3 = | rok = 1981 | vydání = 1 | titul = Civilní letadla 1| vydavatel = NADAS | místo = Praha | isbn = }} | ||
+ | |||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://wp.scn.ru/en/ww2/t/2005/1/0 Kamufláže letounu Li-2] | ||
+ | * [http://www.airliners.net/search/photo.search?cx=partner-pub-8297169501225184%3Aa05n2n-tzky&ie=ISO-8859-1&q=Lisunov+Li-2&sa=Submit&search_active=1&search=&sheadline=&search_field=datedesc&submit=&siteurl=www.airliners.net%2F&ref=&ss=6108j4705570j14 Fotogalerie letounu Li-2] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{Commons|Lisunov Li-2}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] |
Verze z 22. 8. 2015, 10:21
Lisunov Li-2 | ||
Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | GAZ | |
Konstruktér | ||
První let | 1938 | |
Zařazen | 1939 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1939–1952 | |
Vyrobeno | 6 157 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Dopravní letoun Lisunov Li-2 (v kódu NATO „Cab“) byla sovětská verze amerického letounu Douglas DC-3, vyráběného v licenci z roku 1937.
Původní označení znělo PS-84 (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě 1938 sériově vyrábět. V období napadení SSSR byla výroba evakuována do Taškentu. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety. Nově se též objevila i kulometná kopule MV v horní části trupu s kulometem UBT ráže 12,7 mm.
Od září 1942 nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze Li-2G měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní Li-2P měly základní úpravu pro 21 cestujících. Li-2PG pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží. Ještě v roce 1956 byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu Li-2V s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.
Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce 1957 došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády pod označením D 2.
Obsah |
Současnost
Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Letecké muzeum Kbely. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše kbelského letiště.
Technické údaje
- Osádka: 5–6
- Délka: 19,65 m
- Rozpětí křídel: 28,81 m
- Výška: 5,15 m
- Plocha křídel: 91,7 m2
- Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR
- Výkon: 2× 735 kW
- Maximální rychlost: 270 km/h
- Dostup: 5600 m
- Dolet: 2600 km
- Vlastní hmotnost: 7650 kg
- Vzletová hmotnost: 11 700 kg
- Výzbroj: 3× kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety
Literatura
- NĚMEČEK, Václav. Lisunov Li-2. Letectví a kosmonautika, leden 1977, roč. LIII, čís. 1, s. 27.
- ŠOREL, Václav; VELC, Jaroslav. Letadla československých pilotů II. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982.
- NĚMEČEK, Václav. Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla. 1. vyd. Praha : NADAS, 1984.
- GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 352.
- NĚMEČEK, Václav. Civilní letadla 1. 1. vyd. Praha : NADAS, 1981.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |