Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Ford Cortina
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „Československu“ textem „Československu“) |
||
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
== Historie == | == Historie == | ||
[[Image:Ford Cortina Mk 2 Sligo photo 1974.jpg|left|thumb|Cortina druhé generace]] | [[Image:Ford Cortina Mk 2 Sligo photo 1974.jpg|left|thumb|Cortina druhé generace]] | ||
- | '''Ford Cortina''' byl vyráběn v letech [[1962]] až [[1982]]. Od roku [[1965]] byla k dispozici i verze [[kombi]]. Podle jednoho zdroje bylo vyrobeno 4 296 669 kusů. Malá část těchto vozů byla prodávána i v [[ | + | '''Ford Cortina''' byl vyráběn v letech [[1962]] až [[1982]]. Od roku [[1965]] byla k dispozici i verze [[kombi]]. Podle jednoho zdroje bylo vyrobeno 4 296 669 kusů. Malá část těchto vozů byla prodávána i v [[Československo|Československu]] v prodejnách [[Tuzex]]. Cena u nás byla okolo 110 000 Kč. Vozidlo se vyrábělo jako klasický pětimístný [[sedan (automobil)|sedan]] s [[motor]]em vředu a pohonem zadní nápravy, nebo jako [[kombi]] Cortina Estate. V roce [[1967]] se objevila druhá generace a v už v roce [[1970]] třetí generace. Ta se designově výrazně odlišila od předchozích modelů. V roce [[1976]] nastoupila čtvrtá a v roce [[1979]] patá generace. Výroba probíhala ve Velké Británii ([[Dagenham]]), [[Belgie|Belgii]] ([[Genk]]), [[Nizozemsko|Nizozemsku]] ([[Amsterdam]]) a v [[Irsko|Irsku]] ([[Cork]]). V roce [[1963]] se představila Cortina GT. Měla motor z vozu [[Ford Classic]]. Motor dosahoval výkonu 61,8 kW. |
== Typ Lotus Cortina == | == Typ Lotus Cortina == |
Aktuální verze z 6. 4. 2023, 10:22
Ford Cortina byl nejúspěšnějším modelem britské pobočky automobilky Ford. Vyráběl se v pěti generacích po dobu 20 let. Byl nejprodávanějším vozem ve Velké Británii a nejvíce exportovaným automobilem. Bylo vyrobeno více než 4 miliony kusů.
Obsah |
Historie
Ford Cortina byl vyráběn v letech 1962 až 1982. Od roku 1965 byla k dispozici i verze kombi. Podle jednoho zdroje bylo vyrobeno 4 296 669 kusů. Malá část těchto vozů byla prodávána i v Československu v prodejnách Tuzex. Cena u nás byla okolo 110 000 Kč. Vozidlo se vyrábělo jako klasický pětimístný sedan s motorem vředu a pohonem zadní nápravy, nebo jako kombi Cortina Estate. V roce 1967 se objevila druhá generace a v už v roce 1970 třetí generace. Ta se designově výrazně odlišila od předchozích modelů. V roce 1976 nastoupila čtvrtá a v roce 1979 patá generace. Výroba probíhala ve Velké Británii (Dagenham), Belgii (Genk), Nizozemsku (Amsterdam) a v Irsku (Cork). V roce 1963 se představila Cortina GT. Měla motor z vozu Ford Classic. Motor dosahoval výkonu 61,8 kW.
Typ Lotus Cortina
Byl představen v roce 1963 jako výsledek spolupráce s Colinem Chapmanem. Vozidlo bylo úspěšné na závodních okruzích i v rallye. Hlavy motoru dostaly 2 váčkové hřídele, byla upravena převodovka a zavěšení zadních kol. Byla zmenšena světlá výška. V první generaci byly tyto vozy v krémovém odstínu a se zeleným pruhem na boku. Výkon byl 105, u nástupce 109 koní. Na okruzích řadu úspěchů vybojoval "létající Skot" Jim Clark. V Rallye Roger Clark a Jim Porter (vítězství ve Skotské rallye 1967)
Zajímavosti
Cortiny byly například oficiální vozem Mistrovství Světa ve fotbale 1970.
Technická data
První generace
- Rozměry 4267/1621/1389 mm, rozvor 2489 mm
- Motory:
- -1198 ccm/46 koní
- -1340 cm³/46 kW
- -1498 cm³
- -1558 cm³/78 kW
Třetí generace
- Motory 1300 cm³ a 1600 cm³ s rozvodem OHV, později nový motor Pinto s rozvodem OHC.
Literatura
Tomáš Pudil-Auto7 2/2006
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |