Car kolokol
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Tsar bell.jpg|thumb|Car Kolokol (2004)]] | + | [[Soubor:RussiaB 2829-Tsar Bell-DJFlickr.jpg|thumb|240px|Car Kolokol (2009)]] |
- | '''Car Kolokol''' ([[ruština|rusky]]: ''Царь–колокол'') je obrovský [[zvon]] vystavený v [[Moskva|moskevském]] [[Kreml]]u. Váží 160 [[tuna|tun]] a měří 6,14 [[metr|m]] na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1, | + | [[Soubor:Tsar bell.jpg|thumb|240px|Car Kolokol (2004)]] |
+ | '''Car Kolokol''' ([[ruština|rusky]]: ''Царь–колокол'') je obrovský [[zvon]] vystavený v [[Moskva|moskevském]] [[Kreml]]u. Váží 160 [[tuna|tun]] a měří 6,14 [[metr|m]] na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5 ročních přípravách z [[bronz]]u zvonaři Ivanem Motorinem (zemřel ještě před odlitím) a jeho synem Michailem [[25. listopad]]u 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobu zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov. | ||
- | Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny. V | + | Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny.<br />V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – [[car-puška|cara-pušky]] vystaven na kamenném podstavci od francouzského architekta [[Auguste de Montferrand]]a. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes. |
Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160 tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu [[19. červen|19. června]] 1701. | Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160 tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu [[19. červen|19. června]] 1701. | ||
Řádka 8: | Řádka 9: | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Tsar+Bell}}{{Commonscat|Tsar Bell}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | + | ||
[[Kategorie:Moskva]] | [[Kategorie:Moskva]] | ||
+ | [[Kategorie:Kultura v Moskvě]] | ||
[[Kategorie:Zvony nad 200 cm]] | [[Kategorie:Zvony nad 200 cm]] | ||
+ | [[Kategorie:Moskevský Kreml]] |
Verze z 15. 11. 2020, 22:10
Car Kolokol (rusky: Царь–колокол) je obrovský zvon vystavený v moskevském Kremlu. Váží 160 tun a měří 6,14 m na výšku a 6,6 m v průměru. Byl odlit v Kremlu po 1,5 ročních přípravách z bronzu zvonaři Ivanem Motorinem (zemřel ještě před odlitím) a jeho synem Michailem 25. listopadu 1735 za 1 hodinu a 12 minut. Následovalo dlouhé chlazení a práce na jeho výzdobu zabrala dva roky. Ornamenty, portréty a nápisy zhotovili V. Kobelev, P. Galikin, P. Kochtev, P. Serebrjakov a P. Lukovinikov.
Po jeho dokončení v roce 1737 shořela dřevěná konstrukce podpírající zvon usazený v odlévací jámě. Při hašení došlo k příliš prudkému ochlazení zvonu a ten praskl. Odlomila se od něho část vážící 11,5 tuny.
V jámě zvon zůstal až do roku 1836, kdy byl vedle obřího děla – cara-pušky vystaven na kamenném podstavci od francouzského architekta Auguste de Montferranda. Zde je jedním z hlavních turistických lákadel Kremlu dodnes.
Zvonů nazývaných Car Kolokol bylo v ruské historii několik. Největší z nich byl odlit v roce 1656 a vážil taktéž 160 tun. Byl v Kremlu zavěšen v roce 1668, ale zřítil se během velkého požáru Kremlu 19. června 1701.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |