Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Jaguar XK
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Jaguar--XK8. | + | [[Soubor:1997 Jaguar XK8-Flickr2018-01.JPG|thumb|240px|Jaguar XK8 (V8 4.0 284 hp)]] |
- | + | [[Soubor:1997 Jaguar XK8-Flickr2018-02.JPG|thumb|240px|Jaguar XK8 (V8 4.0 284 hp)]] | |
- | Původní vůz '''Jaguar XK''' se vyráběl od roku 1997 do roku 2006 [[Spojené království|britskou]] firmou | + | Původní vůz '''Jaguar XK''' se vyráběl od roku 1997 do roku 2006 [[Spojené království|britskou]] firmou Jaguar Cars Limited jako nástupce modelu [[XJS]]. Druhá generace modelu XK se představila v roce [[2006]]. Obě evoluce patří do třídy sportovních vozů GT. |
- | + | ||
- | + | ||
== Jaguar XK (1997 - 2006) == | == Jaguar XK (1997 - 2006) == | ||
- | Jaguar XK (také označovaný jako XK8 | + | Jaguar XK (také označovaný jako XK8 aXKR) se poprvé představil v roce 1997. Jeho předchůdcem byl model [[XJS]]. I když byl XK jeho nástupcem, měl s ním spojené jen podlahové plošiny, jinak se |
- | model [[XJS]]. I když byl XK jeho nástupcem, měl s ním spojené jen podlahové plošiny, jinak se | + | jednalo o zcela nový a moderní sportovní automobil třídy GT. Asi největší změnou byl zcela nový motor V8 s výkonem 290 koní (216 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sek. u verze R z roku 1998 |
- | jednalo o zcela nový a moderní sportovní automobil třídy GT. Asi největší změnou byl zcela nový | + | řadilo XK mezi velice rychlá auta.Díky těmto hodnotám hravě porážel konkurenci z řad Mercedes-Benz|Mercedes-Benz řady SL nebo dokonce [[Maserati 3200GT]]. Tvar karoserie se nechala |
- | motor V8 s výkonem 290 koní (216 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sek. u verze R z roku 1998 | + | spíš než modelem XJS nechala inspirovat legendárním modelem [[Jaguar E-type|E-type]]. Měl velmi dlouhou kapotu, ale i velmi stísněný interiér navozující pocit kokpitu stíhačky. Ovšem mezi |
- | řadilo XK mezi velice rychlá auta.Díky těmto hodnotám hravě porážel konkurenci z řad | + | největší nedostatky patřila nemožnost vybrat si mezi automatickou a manuální převodovkou. Nabízela se pouze automatická, což některé potenciální zákazníky přesměrovalo ke koupi jiného britského |
- | Mercedes-Benz|Mercedes-Benz řady SL nebo dokonce [[Maserati 3200GT]]. Tvar karoserie se nechala | + | sportovního vozu, a to Aston Martin DB7, který byl mimo jiné postaven na základě předchůdce XK modelu [[XJS]]. Ale i s tímto nedostatkem se stal původní model XK velmi úspěšným. |
- | spíš než modelem XJS nechala inspirovat legendárním modelem [[Jaguar E-type|E-type]]. Měl velmi | + | |
- | dlouhou kapotu, ale i velmi stísněný interiér navozující pocit kokpitu stíhačky. Ovšem mezi | + | |
- | největší nedostatky patřila nemožnost vybrat si mezi automatickou a manuální převodovkou. Nabízela | + | |
- | se pouze automatická, což některé potenciální zákazníky přesměrovalo ke koupi jiného britského | + | |
- | sportovního vozu, a to Aston Martin DB7, který byl mimo jiné postaven na základě předchůdce XK | + | |
- | modelu [[XJS]]. Ale i s tímto nedostatkem se stal původní model XK velmi úspěšným. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | [[Soubor:1997 Jaguar XK8 X100 Convertible-Flickr2016-01.JPG|thumb|240px|Jaguar XK8 X100 Convertible (2016)]] | ||
+ | [[Soubor:Jaguar XK8 Cabriolet front 20070520.jpg|thumb|240px|Jaguar XK Convertible]] | ||
==Jaguar XK (2006 - současnost)== | ==Jaguar XK (2006 - současnost)== | ||
Druhá generace modelu XK se poprvé představila na [[Frankfurt nad Mohanem|frankfurtském]] autosalonu v roce | Druhá generace modelu XK se poprvé představila na [[Frankfurt nad Mohanem|frankfurtském]] autosalonu v roce | ||
2005. Začal se vyrábět již o rok později. Pod lehkou hliníkovou karoserií se ukrývá motor V8 s výkonem 300 koní a objemem 4,2 litru. Vůz se nabízí v provedení Coupé nebo Convertible. Obě provedení nabízejí 2 nouzová sedadla. Provedení XK Convertible nabízí skládací plátěnou střechu, | 2005. Začal se vyrábět již o rok později. Pod lehkou hliníkovou karoserií se ukrývá motor V8 s výkonem 300 koní a objemem 4,2 litru. Vůz se nabízí v provedení Coupé nebo Convertible. Obě provedení nabízejí 2 nouzová sedadla. Provedení XK Convertible nabízí skládací plátěnou střechu, | ||
- | která se automaticky stáhne nebo vysune za necelých 18 sek. Nejnovější provedení nese název XKR. | + | která se automaticky stáhne nebo vysune za necelých 18 sek. Nejnovější provedení nese název XKR. Bude osazeno stejnám motorem V8 se zvýšeným výkonem na 420 koní a bude nabízet o jednu vteřinu kratší zrychlení z 0 na 100 km/h než provedení Coupé nebo Convertible. |
- | Bude osazeno stejnám motorem V8 se zvýšeným výkonem na 420 koní a bude nabízet o jednu vteřinu | + | |
- | kratší zrychlení z 0 na 100 km/h než provedení Coupé nebo Convertible. | + | |
===Konstrukce=== | ===Konstrukce=== | ||
- | Stavba karoserie je zkonstruovaná na základě poznatků z leteckého průmyslu. Je smontovaná z litých, | + | Stavba karoserie je zkonstruovaná na základě poznatků z leteckého průmyslu. Je smontovaná z litých, slisovaných a extrudovaných hliníkových dílů. Ty jsou epoxidem spojeny a na některých místech |
- | slisovaných a extrudovaných hliníkových dílů. Ty jsou epoxidem spojeny a na některých místech | + | sešroubovány. Díky tomu je vůz velice lehký a zároveň pevný. Všechna provedení dostala stejný motor V8 s výkonem 300 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje od 5,2 do 6,3 sekundy. Maximální |
- | sešroubovány. Díky tomu je vůz velice lehký a zároveň pevný. Všechna provedení dostala stejný motor | + | rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. XK dostal šesti stupňovou automatickou převodovku. Spotřeba se pohybuje kolem 11,5 litru na 100 km. |
- | V8 s výkonem 300 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje od 5,2 do 6,3 sekundy. Maximální | + | |
- | rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. XK dostal šesti stupňovou automatickou převodovku. | + | |
- | Spotřeba se pohybuje kolem 11,5 litru na | + | |
- | |||
===Interiér=== | ===Interiér=== | ||
- | Interiér vozu odpovídá ceně vozidla, která se pohybuje od 2 a půl milionu do tří miliónů korun, tedy | + | Interiér vozu odpovídá ceně vozidla, která se pohybuje od 2 a půl milionu do tří miliónů korun, tedy luxusní s anatomicky tvarovanými sedadly pokryté kůží a palubním počítač ovládaným pouze dotykem |
- | luxusní s anatomicky tvarovanými sedadly pokryté kůží a palubním počítač ovládaným pouze dotykem | + | prstu. Mezi nejzajímavější řešení patří tzv. ''Systém Smart Key'' (Systém chytrého klíče). Ten umožňuje nastartovat vozidlo bez vkládání klíče do zapalování. Stačí stisknout speciální tlačítko a motor automaticky nastartuje. |
- | prstu. Mezi nejzajímavější řešení patří tzv. ''Systém Smart Key'' (Systém chytrého klíče). Ten | + | |
- | umožňuje nastartovat vozidlo bez vkládání klíče do zapalování. Stačí stisknout speciální tlačítko | + | |
- | a motor automaticky nastartuje. | + | |
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | |||
- | |||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
+ | {{Flickr|Jaguar+XK8}}{{Commonscat|Jaguar XK}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Sportovní automobily]] | [[Kategorie:Sportovní automobily]] | ||
[[Kategorie:Automobily Jaguar|XK]] | [[Kategorie:Automobily Jaguar|XK]] |
Aktuální verze z 19. 11. 2019, 15:45
Původní vůz Jaguar XK se vyráběl od roku 1997 do roku 2006 britskou firmou Jaguar Cars Limited jako nástupce modelu XJS. Druhá generace modelu XK se představila v roce 2006. Obě evoluce patří do třídy sportovních vozů GT.
Obsah |
Jaguar XK (1997 - 2006)
Jaguar XK (také označovaný jako XK8 aXKR) se poprvé představil v roce 1997. Jeho předchůdcem byl model XJS. I když byl XK jeho nástupcem, měl s ním spojené jen podlahové plošiny, jinak se jednalo o zcela nový a moderní sportovní automobil třídy GT. Asi největší změnou byl zcela nový motor V8 s výkonem 290 koní (216 kW). Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sek. u verze R z roku 1998 řadilo XK mezi velice rychlá auta.Díky těmto hodnotám hravě porážel konkurenci z řad Mercedes-Benz|Mercedes-Benz řady SL nebo dokonce Maserati 3200GT. Tvar karoserie se nechala spíš než modelem XJS nechala inspirovat legendárním modelem E-type. Měl velmi dlouhou kapotu, ale i velmi stísněný interiér navozující pocit kokpitu stíhačky. Ovšem mezi největší nedostatky patřila nemožnost vybrat si mezi automatickou a manuální převodovkou. Nabízela se pouze automatická, což některé potenciální zákazníky přesměrovalo ke koupi jiného britského sportovního vozu, a to Aston Martin DB7, který byl mimo jiné postaven na základě předchůdce XK modelu XJS. Ale i s tímto nedostatkem se stal původní model XK velmi úspěšným.
Jaguar XK (2006 - současnost)
Druhá generace modelu XK se poprvé představila na frankfurtském autosalonu v roce 2005. Začal se vyrábět již o rok později. Pod lehkou hliníkovou karoserií se ukrývá motor V8 s výkonem 300 koní a objemem 4,2 litru. Vůz se nabízí v provedení Coupé nebo Convertible. Obě provedení nabízejí 2 nouzová sedadla. Provedení XK Convertible nabízí skládací plátěnou střechu, která se automaticky stáhne nebo vysune za necelých 18 sek. Nejnovější provedení nese název XKR. Bude osazeno stejnám motorem V8 se zvýšeným výkonem na 420 koní a bude nabízet o jednu vteřinu kratší zrychlení z 0 na 100 km/h než provedení Coupé nebo Convertible.
Konstrukce
Stavba karoserie je zkonstruovaná na základě poznatků z leteckého průmyslu. Je smontovaná z litých, slisovaných a extrudovaných hliníkových dílů. Ty jsou epoxidem spojeny a na některých místech sešroubovány. Díky tomu je vůz velice lehký a zároveň pevný. Všechna provedení dostala stejný motor V8 s výkonem 300 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybuje od 5,2 do 6,3 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. XK dostal šesti stupňovou automatickou převodovku. Spotřeba se pohybuje kolem 11,5 litru na 100 km.
Interiér
Interiér vozu odpovídá ceně vozidla, která se pohybuje od 2 a půl milionu do tří miliónů korun, tedy luxusní s anatomicky tvarovanými sedadly pokryté kůží a palubním počítač ovládaným pouze dotykem prstu. Mezi nejzajímavější řešení patří tzv. Systém Smart Key (Systém chytrého klíče). Ten umožňuje nastartovat vozidlo bez vkládání klíče do zapalování. Stačí stisknout speciální tlačítko a motor automaticky nastartuje.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |