Star Wars: Dark Forces

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Vylepšení)
(Výrazné vylepšení (další text bude následovat))
Řádka 3: Řádka 3:
'''Star Wars: Dark Forces''' je akční [[počítačová hra]], [[First-person shooter|střílečka z pohledu první osoby]] doplněná  jednoduchými logickými hlavolamy a množstvím tajných lokací (místností). Byla vyvinutá a vydána společností {{Podtržení|LucasArts}}. Na americkém trhu se objevila přesně [[28. únor]]a [[1995]]. Do [[Evropská unie|Evropy]] však dorazila až v [[Červen|červnu]] [[1995]].
'''Star Wars: Dark Forces''' je akční [[počítačová hra]], [[First-person shooter|střílečka z pohledu první osoby]] doplněná  jednoduchými logickými hlavolamy a množstvím tajných lokací (místností). Byla vyvinutá a vydána společností {{Podtržení|LucasArts}}. Na americkém trhu se objevila přesně [[28. únor]]a [[1995]]. Do [[Evropská unie|Evropy]] však dorazila až v [[Červen|červnu]] [[1995]].
-
Na rozdíl od jiných her své doby ([[Doom II]]), System Shock obsahuje rysy skutečného '''3D''' prostředí, což umožňuje hráči dívat se libovolně nahoru a dolů či rychle uhýbat do stran.  
+
Dark Forces, vycházející filmové trilogie [[Star Wars]], velmi volně navazuje na úspěšné hry {{Podtržení|Star Wars: TIE Fighter}} a {{Podtržení|Star Wars: X-Wing}}. Nabídne vám vynikající grafiku a zvuky, a také neodolatelnou atmosféru filmové scenérie Star Wars, což bude určitě pro většinu hráčů příjemným překvapením.
-
Oficiální recenze a kritici chválili System Shock pro značné množství zásadních inovací ve svém žánru. Díky tomu byl později umístěn do vícero seznamů Síně slávy. Celkově se prodalo přes 170 000 legálních kopií této hry.  
+
Hra byla, přes občasné negativní ohlasy, mimořádně úspěšná. Během 5 let se celkově prodalo přes 952 000 legálních kopií hry, což hru dostalo mezi 15 největších hitů herního trhu v letech 1995–1999.
Jeho přímým nástupcem je hra [[Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II]] (vydaná [[30. září]] [[1997]]).
Jeho přímým nástupcem je hra [[Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II]] (vydaná [[30. září]] [[1997]]).
Řádka 53: Řádka 53:
# '''Kanón vojáků Dark Troopers''' (Assault Cannon – klávesa 0)
# '''Kanón vojáků Dark Troopers''' (Assault Cannon – klávesa 0)
-
== Základní a rozšířená verze hry ==
+
== Herní engine (jádro) ==
 +
Na rozdíl od svého vzoru ([[Doom]]/[[Doom II]]) nabízí herní engine '''Jedi''' výrazně pokročilejší možnosti, které však {{Podtržení|nenabízí}} kompletní '''3D''' prostředí. Jedi je silně podobný hernímu enginu hry [[Duke Nukem 3D]]. Nabízí řadu 3D prvků a 3D prostor není, na první pohled, nijak omezen ([[Soustava souřadnic|Z]]).
 +
 
 +
Engine Jedi je vytvořen v jazyku [[ANSI C]] kvůli zajištění budoucí [[Portace softwaru|portabilitu]] na další herní platformy.
 +
 
 +
Engine '''Jedi''' nemá kompletní '''3D''' prostředí, a proto je a musí být horší než revoluční [[System Shock]].
 +
 
 +
Obsahuje rysy skutečného , což umožňuje hráči dívat se libovolně nahoru a dolů či rychle uhýbat do stran.
 +
 
Obě verze jsou plně optimalizovány pro textový systém MS-DOS a vyžadují [[Počítačová myš|myš]] nebo [[joystick]].
Obě verze jsou plně optimalizovány pro textový systém MS-DOS a vyžadují [[Počítačová myš|myš]] nebo [[joystick]].
Řádka 127: Řádka 135:
* [http://www.mobygames.com/game/star-wars-dark-forces MobyGames.com – Star Wars: Dark Forces (anglicky)]
* [http://www.mobygames.com/game/star-wars-dark-forces MobyGames.com – Star Wars: Dark Forces (anglicky)]
* [http://www.imdb.com/title/tt0163281/ IMDb.com – Star Wars: Dark Forces (anglicky)]
* [http://www.imdb.com/title/tt0163281/ IMDb.com – Star Wars: Dark Forces (anglicky)]
 +
* [https://web.archive.org/web/20070405143735/http://www.byte.com/art/9512/sec10/art1.htm Byte.com – Dark Forces and the Jedi engine at the Wayback Machine (anglicky)]
Řádka 137: Řádka 146:
== DARK FORCES ==
== DARK FORCES ==
-
 
-
Po více či méně vydařených pokusech o napodobení dnes již legendární 3D střílečky DOOM přichází konečně její důstojný nástupce ! Dark Forces, vycházející z filmové z filmové trilogie Star Wars, volně navazuje na úspěšné hry Tie Fighter, X-Wing Collector's a X-Wing. Nabídne vám vynikající grafiku a zvuky, a také neodolatelnou atmosféru filmové scenérie Star Wars, což bude určitě pro většinu hráčů příjemným překvapením.
 
Ačkoliv úkolem vaší první mise je najít plány hvězdy smrti a předat je princezně Leile, všechny další mise (jejich celkem 14) se točí kolem nové strašlivé imperiální zbraně - bojovníků Dark Troopers. Výborná animace před druhou misí vám ukáže jejich obrovskou ničivou sílu, když během několika minut zmasakrují všechny obyvatele mírumilovného města.
Ačkoliv úkolem vaší první mise je najít plány hvězdy smrti a předat je princezně Leile, všechny další mise (jejich celkem 14) se točí kolem nové strašlivé imperiální zbraně - bojovníků Dark Troopers. Výborná animace před druhou misí vám ukáže jejich obrovskou ničivou sílu, když během několika minut zmasakrují všechny obyvatele mírumilovného města.

Verze z 27. 1. 2016, 02:18

VLC icon.png   Tento článek je ve výstavbě a prochází masivní úpravou.
  Prosíme, needitujte tento článek, dokud je zde tato zpráva, abyste se vyhnuli editačním konfliktům.
Crystal Clear kworldclock.png
Úvodní video Dark Forces

Star Wars: Dark Forces je akční počítačová hra, střílečka z pohledu první osoby doplněná jednoduchými logickými hlavolamy a množstvím tajných lokací (místností). Byla vyvinutá a vydána společností LucasArts. Na americkém trhu se objevila přesně 28. února 1995. Do Evropy však dorazila až v červnu 1995.

Dark Forces, vycházející filmové trilogie Star Wars, velmi volně navazuje na úspěšné hry Star Wars: TIE Fighter a Star Wars: X-Wing. Nabídne vám vynikající grafiku a zvuky, a také neodolatelnou atmosféru filmové scenérie Star Wars, což bude určitě pro většinu hráčů příjemným překvapením.

Hra byla, přes občasné negativní ohlasy, mimořádně úspěšná. Během 5 let se celkově prodalo přes 952 000 legálních kopií hry, což hru dostalo mezi 15 největších hitů herního trhu v letech 1995–1999.

Jeho přímým nástupcem je hra Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II (vydaná 30. září 1997).

Obsah

Příběh hry

V cyberpunkové náladě se začnete nabourávat, jako zručný hacker, do počítačové sítě TriOptimum Corporate Network, abyste získal podrobnosti o vesmírné stanici CITADEL. Počítačový systém SHODAN, který kontroluje a řídí život stanice Vás však okamžitě odhalí a okamžitě přivolá softwarovou policii.

Tím začíná příběh brutálního sci-fi horroru System Shock, který nabízí všem hráčům na PC počítačích dokonalost beroucí dech. Základní verze Systém Shocku (viz. dále) nabízí kromě dobré grafiky (320 x 200 v 256 barvách), vynikajících zvukových efektů a realistických soubojů jednu základní věc – nervy drásající příběh. Systém Shock můžete spouštět přímo z DOSu nebo dnes také z emulátoru operačního systému DOS.

Vlastní hra začíná Vaším probuzením z hibernačního spánku v 1. patře stanice. V komůrce získáte tyč ke své obraně, multimediální čtečku, kompas a systémový analyzátor. Po úvodním souboji s třemi slabými roboty velmi rychle zjistíte, že nemilosrdným masakrem všech lidí ovládl SHODAN celou stanici. Plánuje zničení lidského rodu a vaším úkolem je udělat mu čáru přes rozpočet. O tom, že jste právě nedopatřením oživli nemá zatím tušení, ale tím jeho naivita končí. Brzy poznáte, že SHODAN je velmi silným a nevypočítatelným soupeřem.

Ovládání hry, které do značné míry určuje hratelnost, je přes velký počet funkcí velmi přehledné. Výhled si můžete přepnout na celou obrazovku jako u Dooma. V horní části obrazovky najdete bio-monitor, ovládání zorného úhlu pohledu, ovládání postavičky, indikátor zdraví a energie. Díky tomu je možné chodit, běhat, přikrčit se, lézt po čtyřech, dívat se nahoru, dolu, pod sebe i nad sebe. No, prostě perfektní možnosti ve srovnání s DOOMem. V dolní části hrací plochy máte k dispozici dvě multifunkční okna (MFD) a rozsáhlý panel s inventářem. Po obou stranách hrací plochy můžete aktivovat ikony přístrojů, které jste sebrali na různých místech stanice (zleva):

  1. Diagnóza zranění, zdrogování a únavy.
  2. Regulátor hracího okna.
  3. Vidění dozadu. Při vyšších verzích je překreslování zadního pohledu plynulé.
  4. Lampička, jenž při vyšších verzích svítí silněji.
  5. Energetický štít – výborný při kritických soubojích a také explozích. Vyšší verze nabízejí lepší ochranu.
  6. Létající boty – umožňující stoupat vzhůru. Vzhledem k vysoké spotřebě důležité energie nepoužívejte raději první verzi.
  7. Antigravitační brusle – umožňující přijet bleskově k nepříteli a zabít ho.
  8. Multimediální čtečka sebraných logů, E-mailových a Video-mailových zpráv.
  9. Kompas.
  10. Noční vidění – které je sice horší než lampička, avšak umožňuje oklamat roboty citlivé na světlo.

Vlastnosti každého přístroje je možné vylepšovat nalezením vyšší verze. Ke čtení zpráv slouží multimediální čtečka, která vám zobrazí vybranou získanou zprávu. Čtení samozřejmě vyžaduje dobrou znalost angličtiny, ale pokud umíte pouze německy či francouzsky nemusíte zoufat. Hra nabízí volitelně komunikaci ve všech zmíněných jazycích.

Všechny patra hlídá SHODAN velkým množstvím pečlivě rozestavených robotů a televizních kamer. Všude na vás zákeřně číhá mnoho druhů robotů, jenž mají nejrůznější podoby, takže občas ani není jasné odkud přilétají kulky. S vyšší obtížností jsou roboti velmi agresivní a mazaní. Absolutní nutností je udržování zásoby energie, kterou spotřebovává energetický štít. Televizní kamery a některé vchody (průlezy) na každém patře jsou řízeny pomocí CPU (počítače), který musí za každou cenu zničen. Při šarvátkách s roboty si určitě užijete spoustu zábavy, ale System Shock nabízí mnohem více. Každé patro stanice má svůj specifický účel i atmosféru. Jedním ze základních předpokladů splnění nějakého úkolu je vyřešení několika logických hlavolamů umožňujících dostat se do důležitých blokovaných prostorů. Když v reálném světě vesmírné stanice narazíte v místnosti na podivnou blikající vidlici připevněnou na zdi, nepochybně stojíte před Cyberspace terminálem – vstupní branou do virtuální reality (VR) ! Velká část této rozsáhlé hry probíhá ve VR, kde budete bojovat s strážemi, hlídacími programy, sbírat nové informace a otevírat si blokované dveře v reálném světě. K boji ve VR budete používat své důvěrně známé nádobíčko - hakerský software v podobě navrtávače ochranných programů, vnadidla lákající stráže apod. Uvnitř VR asi poprvé potkáte robota Cortex Reaver, jenž se jako jediný umí pohybovat v reálném i virtuálním světě.

Váš boj za přežití musí být korunován zničením počítače SHODAN, takže musíte splnit čtyři základní úkoly. Nejdříve musíte pozabíjet všechny nepřátele v prvním patře a dostat se k výtahu do dalšího patra. Vzhledem k tomu, co vás čeká, jde o procházku růžovým sadem. Druhým, podstatně obtížnějším, úkolem je zničení těžebního laseru stanice, jehož hlavní ovladač je ve druhém patře. Nejdříve však musíte aktivovat protiradiační štíty, což znamená provést návštěvu jaderného reaktoru stanice. Po aktivaci štítů se musíte vrátit do druhého patra a zničit laser.

Mezitím Shodan vyvinul v hájku Beta (6. patro) velmi nebezpečný super virus a chce s jeho pomocí zničit lidskou civilizaci. Vaším třetím úkolem je okamžitě zničit virus tím, že odpálíte celý hajek Beta do vesmíru. Za tím účelem musíte najít antibiologický oblek a navštívit všechny tři hájky, kde vás přivítá velké množství neobvyklých mutantů...

Zbraně

Všechny dostupné zbraně

K zabíjení nepřátelských vojáků a robotů můžeme použít velký arsenál zbraní:

  1. Holé ruce (klávesa 1)
    • Jednoznačné nejhorší "zbraň". Nicméně – v 10. misi (Jabba's Ship) vám stejně nic jiného nezbyde...
  2. Upravená Bryarova pistole (Modified Bryar Pistol – klávesa 2)
  3. Laserový samopal (Stormtrooper Laser Rifle – klávesa 3)
  4. Tepelný granát (Thermal Detonators – klávesa 4)
  5. Imperiální opakovací puška (Imperial Repeater Gun – klávesa 5)
  6. Jeronův fúzní kráječ (Jeron Fusion Cutter – klávesa 6)
  7. Miny (I.M. Mines – klávesa 7)
  8. Minomet (Packered Mortar Gun – klávesa 8)
  9. Stoukerova dalekonosná puška (Stouker Concussion Rifle – klávesa 9)
  10. Kanón vojáků Dark Troopers (Assault Cannon – klávesa 0)

Herní engine (jádro)

Na rozdíl od svého vzoru (Doom/Doom II) nabízí herní engine Jedi výrazně pokročilejší možnosti, které však nenabízí kompletní 3D prostředí. Jedi je silně podobný hernímu enginu hry Duke Nukem 3D. Nabízí řadu 3D prvků a 3D prostor není, na první pohled, nijak omezen (Z).

Engine Jedi je vytvořen v jazyku ANSI C kvůli zajištění budoucí portabilitu na další herní platformy.

Engine Jedi nemá kompletní 3D prostředí, a proto je a musí být horší než revoluční System Shock.

Obsahuje rysy skutečného , což umožňuje hráči dívat se libovolně nahoru a dolů či rychle uhýbat do stran.

Obě verze jsou plně optimalizovány pro textový systém MS-DOS a vyžadují myš nebo joystick.

Základní verze hry se prodávala na 9 disketách 3,5" HD a po instalaci zabrala kolem 27 MB na pevném disku. Byla méně náročná než rozšířená CD verze hry, ale během náročnějších bojů bylo přesto jasné, že tehdy špičkový procesor 486 DX2/66 MHz občas nestačí. K dispozici byl jen jeden grafický režim (320 x 200 v 256 barvách) s mírně horší grafikou (musela se vejít do 4 MB RAM) a omezenou podporou zvukových efektů.

Rozšířená verze na CD disku je viditelně náročnější a doporučený počítač s procesorem 486 DX2/66 MHz a 8 MB lze bez váhání označit za absolutní minimum (ověřeno). K dispozici jsou však hned tři nové grafické režimy (256 barev) – 320 x 400, 640 x 400 a 640 x 480 pixelů, přičemž nejlepší čitelnost textu je v režimu 640 x 400 pixelů.

Galerie všech 14 misí

Dědictví hry

Naprosto perfektně jsou zpracovány fyzikální zákony. Naučíte se pohybovat v poloviční gravitaci. Výbuch granátu odhodí všechny bytosti i předměty v místnosti. Hra stínů a světel je stejně dobrá jako v DOOMu. Výborná je rovněž práce s mapou. Když do mapy umístíte poznámku, objeví se na jejím místě žlutý jehlan upozorňující na vybranou věc. Technologie LookingGlass má rozhodující podíl na všech kouzlech s průhledností u některých dveří, stropů, lávek, mostů apod. Díky tomu se hráči často na obrazovce objevují nezvyklé pohledy, které se jinak dají vytvořit pouze velmi nákladnými grafickými systémy.

Součet všech originálních nápadů či detailů není možné vyčíslit, protože autoři promyšleně vytvořili každou maličkost. System Shock boří současné technické hranice a jasně demonstruje, jak bude vypadat hra v budoucnosti. Hrát ho na rychlém počítači představuje skok do 21. století. Možná by se mohl prodávat jako trenažér virtuální reality. Z každého kousku hry vyzařuje promyšlená pečlivost profesionálního týmu programátorů. System Shock je nejlepším kandidátem na hru roku 1994.

YouTube

Star Wars: Dark Forces – Part 2 [After The Massacre]
Star Wars: Dark Forces – Part 5 [The Blood Moon]


Dark Forces – DarkXL – LEVEL 11
Dark Forces – DarkXL – LEVEL 12


Reference

290 sociálních sítí a dalších služeb (připojte se)


Externí odkazy

DARK FORCES

Ačkoliv úkolem vaší první mise je najít plány hvězdy smrti a předat je princezně Leile, všechny další mise (jejich celkem 14) se točí kolem nové strašlivé imperiální zbraně - bojovníků Dark Troopers. Výborná animace před druhou misí vám ukáže jejich obrovskou ničivou sílu, když během několika minut zmasakrují všechny obyvatele mírumilovného města.

Vaším úkolem je zastavit smrtelně nebezpečný projekt výroby Dark Troopers. To vás donutí navštívit přísně střežená výzkumná, doly, kosmická města i vesmírné stanice. Zpočátku vám bude pomáhat svými informacemi špion Crix Madine, ale vaše nezvykle úspěšné akce vyvolají u imperiálních hodnostářů podezření. Špion Crix Madine je odhalen a uvězněn, takže se musíte prostřílet k němu do věznice, najít skrytou chodbu přes výtahové šachty a osvobodit ho dříve, než bude popraven. Zde také objevíte pověstný hydraulický drtič odpadků...

Ovládání Dark Forces je téměř identické s DOOMem II. Ale po chvíli zjistíte, že pohyb virtuálního hrdiny Kyle Katarna byl vylepšen: můžete se skrčit, skákat a dívat se nahoru či dolů pod určitým úhlem. Každá mise se může pochlubit působivou a originální atmosférou. Všechny akce výborně dokresluje dokonalá grafika, výkřiky zasažených imperiálních vojáků a doprovodná hudba. Trochu mne překvapilo, že hru nelze spustit přímo z CD disku (jako CD-ROM verzi DOOM II), a že program neumožňuje uložit pozici v průběhu mise na disk. Ačkoliv hra využívá klasický režim 320 x 200 v 256 barvách, odpovídá výsledný dojem hráče dvakrát jemnější grafice SVGA ! Většina misí je podstatně rozlehlejších, než u DOOM II, ale všechno je v nich podřízeno určitým zákonitostem, takže je obtížné zabloudit. Na začátku má hráč k dispozici upravenou Bryanovu laserovou pistoli, která je relativně přesná a šetří střelivo. Hned po dvou soubojích s imperiálními vojáky ukořistíme spolehlivý laserový samopal Stormtrooper Rifle, kterým budeme drtit nepřátele v několika dalších misích. Později se dostaneme k rychlopalnému kanónu Imperial Repeater Rifle a k masivnímu minometu Packed Mortar Gun, jehož minimální dostřel a devastující účinek využijeme zejména ve věznici a v ostře střeženém imperiálním městě. Další zbraní, na kterou často narazíte, je I.R.Mine. Mina je však dvousečnou zbraní; takže se v žádném případě k aktivní mině nepřibližujte a zlikvidujte ji hozeným ručním granátem Thermal Detonator. S ručními granáty si vůbec ušetříte spoustu práce. Můžete je házet na hlídkující stráže nebo s nimi likvidovat vojáky, kteří na vás číhají pod schodištěm. U granátů také můžeme regulovat délku hodu, čímž se spektrum jejich použití značně rozšiřuje.

Při útěku z kosmického města překupníků, kde je vaším úkolem ukrást imperiální navigační mapu, vás zcela určitě chytí odporný obchodník Jabba. Náš hrdina Kyle Katarn je uvězněn na Jabbově vesmírné lodi, aby byl předhozen (spolu se svou půvabnou velitelkou Jan) jako potrava krvelačným drakům. Při troše štěstí se vám draka podaří zabít holýma rukama, a můžete začít hledat své zbraně i velitelku.

Další mise nás zavede do imperiálního města, kde je nejlepší zbraní plazmová puška Stouker Rifle. Okamžitě zlikviduje většinu vzdálených nepřátel. Pro boj na krátkou vzdálenost si raději přepněte na laserový samopal, protože ničivý účinek plazmových střel je příliš velký. V této misi také najdete nejlepší, nejmocnější a nejničivější zbraň celé hry: osobní kanón bojovníků Dark Troopers - Assault Cannon. Uspět v souboji s létajícími Dark Troopery můžete pouze s touto zbraní, a ani v tomto případě to nebude jednoduché. Assault Cannon má (stejně jako rychlopalný kanón, granáty a miny) dva způsoby použití. Prvním a častějším použitím získaného superkanónu je střelba plazmovými granáty, kterých můžete mít v zásobníku hodně přes 100. Když jsme v maléru, můžeme superkanón použít jako velmi efektní raketomet se zásobou až 20 raket.

Pokud neznáte svou polohu, můžete přímo aktivovat průsvitnou mapu (bez přechodu na jinou obrazovku). Jinak samozřejmě funguje klávesa F1, která vám vedle mapy zobrazí seznam úkolů, všechny pomůcky a klíče, seznam zbraní a úvodní popis každé mapy. Celkově si Dark Forces nepochybně zaslouží vaši pozornost. Ačkoliv mám pocit, že konkurenční System Shock je o maličko lepší, Dark Forces představuje bezesporu jednu z nejlepších her současnosti.

Popis hry DARK FORCES

  • Akční hra s vynikající atmosférou STAR WARS. Vaším úkolem je zastavit smrtelně nebezpečný projekt Imperia.
  • Požadavky na hardware: Alespoň 486DX, 8 MB RAM, 11 MB na pevném disku, VGA, CD-ROM (2x), Sound Blaster 2.0/Pro, myš.
  • Doporučuje se Pentium, 16 MB RAM, VGA, 11 až 72 MB na pevném disku, CD-ROM (4x), Sound Blaster 16/AWE 32, myš.
  • Výrobce: Lucas Arts
  • Cena: 2 000 Kč