V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

RIVA 128

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 24. 4. 2013, 08:15

Čip RIVA 128ZX

nVidia Riva 128 byla grafická 3D karta, která byla uvedena v roce 1997 jako RIVA 128 (STB VELOCITY 128) nebo NV3. Byla to jedna z prvních komerčních karet s integrovaným 3D čipem. Po předchozím modelu NV1 se snažila nVIDIA získat základnu zákazníků právě vypuštěním tohoto modelu. Její uvedení znamenalo jasný směr v budoucím počínání nVIDIA.

RIVA 128 byla jednou z prvních karet, která byla vyráběna i ve verzi AGP 2x, takže měla technicky náskok. RIVA podporovala 4 MB RAM a 128-bitovou sběrnici Měla jednu pixel pipeline. Čip byl limitován 16-bitovými barvami (65 536 barev), čili 16-bitovým formátem pixelů a 16-bitovým Z-bufferem. RIVA 128 však přinesla kvalitní 2D obraz, který byl tehdy doménou skutečně kvalitních 2D karet.

Krátce na to byla na trh uvedena vylepšená verze s názvem RIVA 128 ZX, která disponovala 8 MB RAM. Přesto někteří Rivou 128 pohrdali, kvůli slabšímu renderování a podivným chybám v něm. Čip navíc nepodporoval trilineárne filtrování. Počáteční ovladače RIVY používali mapování každého polygonu, což vypadalo pěkně, ale bylo neúnosně náročné na výkon. NVIDIA později vydala ovladače, které částečně řešili tento problém. NVIDIA neměla problém s bilineárnym filtrováním narozdíl od populárního 3Dfx VooDoo Graphics 1.

RIVA měla dobrou podporu v Direct3D, rozuměla si však také s OpenGL. Bohužel pro RIVU to bylo v době, kdy byla většina her navržených pro VOODOO, prostředí Glide a výhradně pro 3Dfx.

RIVA navzdory dobrým vlastnostem a plnohodnotné podpoře celého prostředí Direct3D, byla hra Unreal (přesněji – velmi populární engine této již kultovní hry) mimo její schopnosti. Jen pod OpenGL, kde bylo výsledkem pomalé vykreslování s častými chybami (v Unrealu).

Paradoxně však byla schopná hrát hru Quake 3, která byla mnohem náročnější a pokrokovější jako Unreal Engine.

Technická specifikace

  • Čipset: nVIDIA RIVA 128 / PCI
  • Čipset: nVIDIA RIVA 128 ZX / AGP
  • VRAM: 4 MB nebo 8 MB / 100 MHz
  • RAMDAC: 220 MHz, 230 MHz nebo 250 MHz

Externí odkazy


NVIDIA grafické karty, čipové sady a počítačové platformy

NV1 • RIVA 128 • RIVA TNT • RIVA TNT2 • GeForce 256 • GeForce 2 • GeForce 3 • GeForce 4 • GeForce FX • GeForce 6 • GeForce 7 • GeForce 8 • GeForce 9 • GeForce 200 • GeForce 400 • GeForce 500 • SoundStorm • nForce • nForce2 • nForce3 • nForce4