Lockheed C-130 Hercules

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = transportní letoun typu [[STOL]]
  |typ = transportní letoun typu [[STOL]]
  |výrobce = [[Lockheed Corporation]]
  |výrobce = [[Lockheed Corporation]]
-
  |image = [[Soubor:Lockheed C-130 Hercules.jpg|230px]]
+
  |image = [[Soubor:Lockheed C-130 Hercules.jpg|240px]]
  |text = C-130H
  |text = C-130H
  |konstruktér =  
  |konstruktér =  
Řádka 16: Řádka 16:
Vývoj začal v roce [[1951]] a roku [[1954]] vzlétl první prototyp '''YC-130'''. Byl jím hornoplošník se čtyřmi [[Turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]], každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými [[vrtule]]mi. Typ '''C-130A''' s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze '''C-130B''' se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], projekt byl však ukončen.
Vývoj začal v roce [[1951]] a roku [[1954]] vzlétl první prototyp '''YC-130'''. Byl jím hornoplošník se čtyřmi [[Turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]], každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými [[vrtule]]mi. Typ '''C-130A''' s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze '''C-130B''' se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s [[dvouproudový motor|dvouproudovými motory]], projekt byl však ukončen.
-
Nejnovější a dosud vyráběná verze je '''C-130J''', letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory [[Allison AE2100]] s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři [[displej]]e z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce [[1999]] [[Spojené království|Velká Británie]], objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách.
+
Nejnovější a dosud vyráběná verze je '''C-130J''', letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory [[Allison AE2100]] s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři [[displej]]e z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce [[1999]] [[Spojené království|Velká Británie]], objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách.
-
[[Soubor:C-130-3-view.png|thumb|Náčrt typu C-130]]
+
[[Soubor:Lockheed L-100-30 Hercules (L-382G), Air Contractors (OSRL - Oil Spill Response (Safair)) AN1794738.jpg|thumb|240px|Kokpit stroje C-130 Hercules]]
 +
[[Soubor:C-130H Line Drawing.png|thumb|240px|Náčrt typu C-130H]]
== Specifikace (C-130H) ==
== Specifikace (C-130H) ==
Řádka 33: Řádka 34:
*'''Užitečné zatížení''': 32 650 kg  
*'''Užitečné zatížení''': 32 650 kg  
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 70 300 kg  
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 70 300 kg  
-
*'''Pohonné jednotky''': 4× [[turbovrtulový motor]] [[Allison T56]]-A-15, každý o výkonu 3210 kW
+
*'''Pohonné jednotky''': 4× [[turbovrtulový motor]] [[Allison T56]]-A-15, každý o výkonu 3 210 kW
=== Výkony ===
=== Výkony ===
Řádka 45: Řádka 46:
-
{{Flickr|Lockheed+C-130+Hercules}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Lockheed+C-130+Hercules}}{{Commonscat|Lockheed C-130 Hercules}}{{Článek z Wikipedie}}
{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}  
{{Vojenské letouny amerického námořnictva po roce 1945}}  
[[Kategorie:Americká transportní letadla]]
[[Kategorie:Americká transportní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Lockheed|C-130 Hercules]]
[[Kategorie:Letadla Lockheed|C-130 Hercules]]

Aktuální verze z 12. 12. 2016, 12:29

C-130 Hercules
Lockheed C-130 Hercules.jpg
C-130H
Základní charakteristika
Určení transportní letoun typu STOL
Výrobce Lockheed Corporation
Konstruktér
První let 23. srpna 1954
Zařazen prosinec 1956
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty Lockheed AC-130
Uživatel Letectvo Spojených států

Lockheed C-130 Hercules je americký čtyřmotorový transportní letoun. Přes 40 jeho variant slouží asi v šedesáti zemích. Letoun je průkopníkem taktického použití a je považován za nejdůležitější transportní letoun vůbec.

Vývoj začal v roce 1951 a roku 1954 vzlétl první prototyp YC-130. Byl jím hornoplošník se čtyřmi turbovrtulovými motory, každý o výkonu 2 423 kW, poháněný třílistými vrtulemi. Typ C-130A s novým radarem a silnějšími motory o výkonu 2 796 kW. Verze C-130B se zvětšeným objemem palivových nádrží, motory o výkonu 3 020 kW a čtyřlistými vrtulemi. V 70. letech byl vyroben prototyp s dvouproudovými motory, projekt byl však ukončen.

Nejnovější a dosud vyráběná verze je C-130J, letoun nemá vnější palivové nádrže, je poháněný turbovrtulovými motory Allison AE2100 s 6 listými vrtulemi, v dvoumístné kabině se nacházejí čtyři displeje z tekutých krystalů. Prvním zákazníkem byla v roce 1999 Velká Británie, objednáno bylo 25 letounů. Celkově se konstrukce stroje oproti základním verzím nezměnila, pouze pro uživatele požadující větší kapacitu byl k dispozici prodloužený trup. Hercules také může startovat a přistávat na nerovných a neupravených plochách.

Kokpit stroje C-130 Hercules
Náčrt typu C-130H

Obsah

Specifikace (C-130H)

Technické údaje

  • Osádka: 4–6
  • Kapacita: 20 000 kg nákladu nebo:
    • 92 cestujících nebo 64 vojáků
    • 74 raněných
  • Rozpětí: 40,4 m
  • Délka: 29,8 m
  • Výška: 11,6 m
  • Nosná plocha: 162,1 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 37 650 kg
  • Užitečné zatížení: 32 650 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 70 300 kg
  • Pohonné jednotky: 4× turbovrtulový motor Allison T56-A-15, každý o výkonu 3 210 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 640 km/h
  • Cestovní rychlost: 540 km/h
  • Dolet: 3 800 km
  • Dostup: 10 000 m

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lockheed C-130 Hercules
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lockheed C-130 Hercules