Železniční zkušební okruh u Velimi

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 4. 6. 2010, 10:37

Mapa okruhů
Souprava Alstom AGV na okruhu, v pozadí budovy zkušebního ústavu

Železniční zkušební okruh u Velimi, který je součástí Zkušebního centra Velim, je uzavřenou tratí, na které se zkouší železniční vozidla. Nachází se ve Středočeském kraji nedaleko Poděbrad mezi železniční tratí Praha - Kolín a dálnicí D11.

Vnější okruh

Obsah

Lokalita

Hlavní sídlo správy okruhu je v Cerhenicích. Okruh zasahuje do okraje území obcí Velim, Cerhenice, Vrbová Lhota, Ratenice, do jižního předměstí Poděbrad (katastrální území Přední Lhota a Kluk) a do obce Pňov-Předhradí (katastrální území Klipec). Mezi vnitřním a vnějším okruhem je sídelní část obce Sokoleč.

Historie

  • Výstavba byla započata 30. září 1960.
  • V roce 1963 byl okruh slavnostně otevřen
  • 27. srpna 1964 zde dosáhla lokomotiva 498.106 rychlosti 162 km/h, což je rychlostní rekord českých parních lokomotiv.
  • V roce 1977 se stala obětí provozu na zkušebním okruhu žena, kterou zachytila projíždějící lokomotiva.
  • Okruh je hojně využívaný výrobci železničních vozidel z různých zemí, které na něm zkoušejí své výrobky. Zkoušely se zde například lokomotivy pro Eurotunel nebo různé typy vlaků Pendolino.

Technické podrobnosti

Zkušební centrum se skládá ze dvou vlastních zkušebních železničních okruhů:

  • Malý okruh je dlouhý 3,951 km s maximální přípustnou rychlostí 90 km/h.
  • Velký okruh je dlouhý 13,272 km s maximální přípustnou rychlostí 230 km/h pro jednotky s naklápěcími skříněmi a 210 km/h pro ostatní železniční vozidla.

Oba okruhy umožňují nezávislé napájení všemi nejpoužívanějšími železničními napájecími soustavami:

  • 3000 V; stejnosměrně
  • 1500 V; stejnosměrně
  • 25 kV; 50 Hz; střídavě
  • 15 kV; 16,7 Hz; střídavě

Svým technickým vybavením vytváří celek pro realizaci řady jízdních zkoušek kolejových vozidel, drážních zařízení a dopravních prostředků. Umožňuje provádění experimentů včetně hlukových zkoušek, kontrol schopnosti drážních vozidel komunikovat s okolím a signalizovat v systémech ETCS a GSM-R nebo simulací změn a poruch elektrického napájení společně s praktickým testováním výpadků napájení a reakcí vozidel na tyto vnější vlivy. Okruh je majetkem Výzkumného ústavu železničního.

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Železniční zkušební okruh u Velimi