Douglas XB-19

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
|název = Douglas XB-19
|název = Douglas XB-19
|typ = [[Bombardér|těžký bombardér]]
|typ = [[Bombardér|těžký bombardér]]
-
|výrobce = [[Douglas Aircraft|Douglas]]
+
|výrobce = Douglas Aircraft
-
|image = Soubor:Douglas XB-19.jpg
+
|image = [[Soubor:Douglas XB-19 38-471 (15520719613).jpg|250px]]
|text =  
|text =  
|konstruktér =  
|konstruktér =  
Řádka 19: Řádka 19:
'''Douglas XB-19''' byl [[Bombardér|těžký bombardér]], vyvíjený firmou [[Douglas Aircraft|Douglas]] pro americké letecké síly ([[USAAC]]) v době druhé světové války. Svého času to byl největší americký bombardér (a to až do roku [[1946]]). Původně byl označen ''XBLR-2'' (experimentální bombardér s dlouhým doletem).
'''Douglas XB-19''' byl [[Bombardér|těžký bombardér]], vyvíjený firmou [[Douglas Aircraft|Douglas]] pro americké letecké síly ([[USAAC]]) v době druhé světové války. Svého času to byl největší americký bombardér (a to až do roku [[1946]]). Původně byl označen ''XBLR-2'' (experimentální bombardér s dlouhým doletem).
-
S vývojem XB-19 se začalo v roce [[1935]] podle specifikací amerického letectva na stavbu pokročilého těžkého bombardéru s dlouhým doletem. Zpočátku byl vývoj XB-19 označen za tajný a nazýván ''Projekt D''. První prototyp byl objednán 19. listopadu [[1937]] a měl být dodán v březnu [[1938]]. Existoval také konkurenční projekt firmy [[Sikorsky]], ten byl ale v roce [[1936]] zrušen, protože byl hodnocen jako horší než XB-19.  
+
S vývojem XB-19 se začalo v roce [[1935]] podle specifikací amerického letectva na stavbu pokročilého těžkého bombardéru s dlouhým doletem. Zpočátku byl vývoj XB-19 označen za tajný a nazýván ''Projekt D''. První prototyp byl objednán 19. listopadu [[1937]] a měl být dodán v březnu [[1938]]. Existoval také konkurenční projekt firmy Sikorsky, ten byl ale v roce [[1936]] zrušen, protože byl hodnocen jako horší než XB-19.  
Vývoj typu se neustále protahoval pro nedostatek financí a letoun už před dokončením zastaral. Firma Douglas dokonce musela použít část vlastních prostředků a personálu, který byl podle ní potřeba na vývoji nadějnějších typů. Zrušit projekt jí ale letectvo nepovolilo a trvalo na jeho dodání pro testy. Účelem XB-19 pak bylo testování letových schopností a technických řešení, použitelných pro konstrukci těžkých bombardérů.
Vývoj typu se neustále protahoval pro nedostatek financí a letoun už před dokončením zastaral. Firma Douglas dokonce musela použít část vlastních prostředků a personálu, který byl podle ní potřeba na vývoji nadějnějších typů. Zrušit projekt jí ale letectvo nepovolilo a trvalo na jeho dodání pro testy. Účelem XB-19 pak bylo testování letových schopností a technických řešení, použitelných pro konstrukci těžkých bombardérů.
Řádka 30: Řádka 30:
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
 +
[[Soubor:Douglas XB-19.jpg|thumb|250px|Největší americký bombardér]]
* Osádka: 18  
* Osádka: 18  
* Délka: 40,2 m  
* Délka: 40,2 m  
* Rozpětí: 64,6 m  
* Rozpětí: 64,6 m  
* Výška: 13,0 m  
* Výška: 13,0 m  
-
* Nosná plocha: 417
+
* Nosná plocha: 417 m<sup>2</sup>
-
* Plošné zatížení: 170 kg/
+
* Plošné zatížení: 170 kg/m<sup>2</sup>
* Hmotnost prázdného letounu: 63 500 kg  
* Hmotnost prázdného letounu: 63 500 kg  
* Vzletová hmotnost: 72 000 kg  
* Vzletová hmotnost: 72 000 kg  
Řádka 48: Řádka 49:
* Operační dostup: 12 000 m  
* Operační dostup: 12 000 m  
* Stoupavost: 3,3 m/s  
* Stoupavost: 3,3 m/s  
-
* Dolet: 6800 km  
+
* Dolet: 6 800 km  
* Maximální dolet: 12 500 km  
* Maximální dolet: 12 500 km  
Řádka 55: Řádka 56:
* 6× 7,62 mm kulomet  
* 6× 7,62 mm kulomet  
* 2× 37 mm kanón  
* 2× 37 mm kanón  
-
* 8 480 kg pum  
+
* 8 480 kg pum  
-
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Commonscat|Douglas XB-19}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Americké bombardéry]]
[[Kategorie:Americké bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Douglas|XB-19]]
[[Kategorie:Letadla Douglas|XB-19]]

Aktuální verze z 23. 1. 2018, 12:28

Douglas XB-19
Douglas XB-19 38-471 (15520719613).jpg
Základní charakteristika
Určení těžký bombardér
Výrobce Douglas Aircraft
Konstruktér
První let 27. červen 1941
Zařazen
Vyřazen sešrotován 1949
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty
Uživatel USAAC

Douglas XB-19 byl těžký bombardér, vyvíjený firmou Douglas pro americké letecké síly (USAAC) v době druhé světové války. Svého času to byl největší americký bombardér (a to až do roku 1946). Původně byl označen XBLR-2 (experimentální bombardér s dlouhým doletem).

S vývojem XB-19 se začalo v roce 1935 podle specifikací amerického letectva na stavbu pokročilého těžkého bombardéru s dlouhým doletem. Zpočátku byl vývoj XB-19 označen za tajný a nazýván Projekt D. První prototyp byl objednán 19. listopadu 1937 a měl být dodán v březnu 1938. Existoval také konkurenční projekt firmy Sikorsky, ten byl ale v roce 1936 zrušen, protože byl hodnocen jako horší než XB-19.

Vývoj typu se neustále protahoval pro nedostatek financí a letoun už před dokončením zastaral. Firma Douglas dokonce musela použít část vlastních prostředků a personálu, který byl podle ní potřeba na vývoji nadějnějších typů. Zrušit projekt jí ale letectvo nepovolilo a trvalo na jeho dodání pro testy. Účelem XB-19 pak bylo testování letových schopností a technických řešení, použitelných pro konstrukci těžkých bombardérů.

XB-19 rozměrný čtyřmotorový dolnoplošník s příďovým podvozkem. Měla ho pohánět čtveřice řadových motorů Allison XV-3420-1, což byly zdvojené motory Allison V-1710. Nakonec ale byly použity motory Wright R-3350. Ty poháněly třílisté, nestavitelné vrtule. Pumy mohl nést jak v pumovnici, tak na podvěsech pod křídly.

Výzbroj XB-19 byla velice silná. Mimo jiné nesl kanón ráže 37 mm a 7,62 mm kulomet v předním střelišti a přední horní věži. Neměl ale žádné pancéřování ani samosvorné obaly palivových nádrží. Posádka se skládala z 18 mužů a tvořili jí pilot, druhý pilot, velitel, navigátor, letecký inženýr, radista, střelci a dva technici. Ti měly v trupu letounu k dispozici malou kabinu se šesti sedadly a šesti palandami. V křídlech byly chodby, kterými se mechanici dostaly přímo k motorům a v trupu byla dokonce i kuchyně.

První let proběhl 27. června 1941, celé tři roky po objednání stavby prototypu. Po skončení testů byl prototyp upraven na dopravní letoun. Dostal motory Allison V-3420-11 a označení XB-19A. V roce 1949 byl sešrotován.

Obsah

Hlavní technické údaje

Největší americký bombardér
  • Osádka: 18
  • Délka: 40,2 m
  • Rozpětí: 64,6 m
  • Výška: 13,0 m
  • Nosná plocha: 417 m2
  • Plošné zatížení: 170 kg/m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 63 500 kg
  • Vzletová hmotnost: 72 000 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 74 400 kg

Pohonná jednotka

  • 4× vzduchem chlazený, přeplňovaný, zážehový čtyřdobý dvouhvězdicový osmnáctiválec Wright R-3350

Výkony

  • Maximální rychlost: 426 km/h
  • Cestovní rychlost: 266 km/h
  • Operační dostup: 12 000 m
  • Stoupavost: 3,3 m/s
  • Dolet: 6 800 km
  • Maximální dolet: 12 500 km

Výzbroj

  • 5× 12,7 mm kulomet
  • 6× 7,62 mm kulomet
  • 2× 37 mm kanón
  • Až 8 480 kg pum


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Douglas XB-19