Lisunov Li-2
Z Multimediaexpo.cz
(+ Masivní vylepšení) |
(+ šablona FLICKR) |
||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]]. |
- | [[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]]. | + | |
Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu. | Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu. | ||
Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm. | Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm. | ||
- | Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží. Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem. | + | Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.<br />Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem. |
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h. | Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h. | ||
[[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]] | [[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]] | ||
- | Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i nad [[Československo|Československem]]. V padesátých letech je zakoupily i [[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i u [[Československá armáda|Československé armády]] pod označením '''D 2'''. | + | Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i nad [[Československo|Československem]]. V padesátých letech je zakoupily i [[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i u [[Československá armáda|Československé armády]] pod označením '''D 2'''. |
== Současnost == | == Současnost == | ||
Řádka 38: | Řádka 37: | ||
* Výkon: 2× 735 kW | * Výkon: 2× 735 kW | ||
* Maximální rychlost: 270 km/h | * Maximální rychlost: 270 km/h | ||
- | * Dostup: | + | * Dostup: 5 600 m |
- | * Dolet: | + | * Dolet: 2 600 km |
* Vlastní hmotnost: 7650 kg | * Vlastní hmotnost: 7650 kg | ||
* Vzletová hmotnost: 11 700 kg | * Vzletová hmotnost: 11 700 kg | ||
Řádka 56: | Řádka 55: | ||
- | {{ | + | {{Flickr|Lisunov+Li-2}}{{Commonscat|Lisunov Li-2}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]] |
Aktuální verze z 5. 7. 2018, 15:42
Lisunov Li-2 | ||
Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | GAZ | |
Konstruktér | ||
První let | 1938 | |
Zařazen | 1939 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1939–1952 | |
Vyrobeno | 6 157 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Dopravní letoun Lisunov Li-2 (v kódu NATO „Cab“) byla sovětská verze amerického letounu Douglas DC-3, vyráběného v licenci z roku 1937.
Původní označení znělo PS-84 (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě 1938 sériově vyrábět. V období napadení SSSR byla výroba evakuována do Taškentu. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety. Nově se též objevila i kulometná kopule MV v horní části trupu s kulometem UBT ráže 12,7 mm.
Od září 1942 nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze Li-2G měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní Li-2P měly základní úpravu pro 21 cestujících. Li-2PG pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.
Ještě v roce 1956 byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu Li-2V s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.
Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce 1957 došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády pod označením D 2.
Obsah |
Současnost
Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Letecké muzeum Kbely. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše kbelského letiště.
Technické údaje
- Osádka: 5–6
- Délka: 19,65 m
- Rozpětí křídel: 28,81 m
- Výška: 5,15 m
- Plocha křídel: 91,7 m2
- Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR
- Výkon: 2× 735 kW
- Maximální rychlost: 270 km/h
- Dostup: 5 600 m
- Dolet: 2 600 km
- Vlastní hmotnost: 7650 kg
- Vzletová hmotnost: 11 700 kg
- Výzbroj: 3× kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety
Literatura
- NĚMEČEK, Václav. Lisunov Li-2. Letectví a kosmonautika, leden 1977, roč. LIII, čís. 1, s. 27.
- ŠOREL, Václav; VELC, Jaroslav. Letadla československých pilotů II. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982.
- NĚMEČEK, Václav. Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla. 1. vyd. Praha : NADAS, 1984.
- GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 352.
- NĚMEČEK, Václav. Civilní letadla 1. 1. vyd. Praha : NADAS, 1981.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |