Lisunov Li-2

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Masivní vylepšení)
(+ šablona FLICKR)
 
Řádka 12: Řádka 12:
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}[[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]].
-
[[Dopravní letoun]] '''Lisunov Li-2''' ([[ASCC|v kódu NATO]] „'''Cab'''“) byla [[Sovětský svaz|sovětská]] verze amerického [[letoun]]u [[Douglas DC-3]], vyráběného v licenci z roku [[1937 v letectví|1937]].
+
   
   
Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu.  
Původní označení znělo '''PS-84''' (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě [[1938]] sériově vyrábět. V období napadení [[Sovětský svaz|SSSR]] byla výroba evakuována do Taškentu.  
Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm.  
Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny [[výzbroj]]í. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad [[křídlo]]. V takto uvolněném prostoru zadní části [[Trup letadla|trupu]] byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány [[kulomet]]y. Nově se též objevila i [[střelecká věž|kulometná kopule]] MV v horní části trupu s kulometem UBT [[ráže]] 12,7 mm.  
-
Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží. Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.
+
Od září [[1942]] nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735&nbsp;kW. Vojenská nákladní verze '''Li-2G''' měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní '''Li-2P''' měly základní úpravu pro 21 cestujících. '''Li-2PG''' pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.<br />Ještě v roce [[1956]] byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu '''Li-2V''' s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.
Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.
[[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]]
[[Soubor:BBZV267.JPG|thumb|225px|Vojenský Li-2 v [[Banská Bystrica|Banské Bystrici]].]]
-
Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i&nbsp;nad [[Československo|Československem]]. V&nbsp;padesátých letech je zakoupily i&nbsp;[[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u&nbsp;nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i&nbsp;u&nbsp;[[Československá armáda|Československé armády]] pod označením '''D 2'''.
+
Za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] létaly Lisunovy i&nbsp;nad [[Československo|Československem]]. V&nbsp;padesátých letech je zakoupily i&nbsp;[[Československé státní aerolinie]] v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u&nbsp;nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce [[1957]] došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti [[Letecký motor|motorů]] nedosáhly. Sloužily i&nbsp;u&nbsp;[[Československá armáda|Československé armády]] pod&nbsp;označením '''D&nbsp;2'''.
== Současnost ==
== Současnost ==
Řádka 38: Řádka 37:
* Výkon: 2× 735&nbsp;kW
* Výkon: 2× 735&nbsp;kW
* Maximální rychlost: 270&nbsp;km/h
* Maximální rychlost: 270&nbsp;km/h
-
* Dostup: 5600&nbsp;m
+
* Dostup: 5 600&nbsp;m
-
* Dolet: 2600&nbsp;km
+
* Dolet: 2 600&nbsp;km
* Vlastní hmotnost: 7650&nbsp;kg
* Vlastní hmotnost: 7650&nbsp;kg
* Vzletová hmotnost: 11&nbsp;700&nbsp;kg
* Vzletová hmotnost: 11&nbsp;700&nbsp;kg
Řádka 56: Řádka 55:
-
{{Commons|Lisunov Li-2}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Lisunov+Li-2}}{{Commonscat|Lisunov Li-2}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská transportní letadla]]

Aktuální verze z 5. 7. 2018, 15:42

Lisunov Li-2
Lisunov Li-2T, Sunflower (Gold Timer Foundation) JP7030952.jpg
Lisunov Li-2 v Maďarsku (2010)
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce GAZ
Konstruktér
První let 1938
Zařazen 1939
Vyřazen
Výroba 1939–1952
Vyrobeno 6 157 kusů
Varianty
Uživatel SSSR

Dopravní letoun Lisunov Li-2 (v kódu NATOCab“) byla sovětská verze amerického letounu Douglas DC-3, vyráběného v licenci z roku 1937.

Původní označení znělo PS-84 (passažirskij samolet) a číslo 84 bylo odvozeno od závodu č. 84 v Chimkách u Moskvy, kde se letouny začaly v létě 1938 sériově vyrábět. V období napadení SSSR byla výroba evakuována do Taškentu. Stroj byl upraven pro sovětské podmínky, byl do něho instalován sovětský hvězdicový devítiválcový motor Švecov AŠ-62 o výkonu po 662 kW a některé letouny byly opatřeny výzbrojí. Nástupní dveře pro cestující se přesunuly na druhou (pravou) stranu trupu a nákladová vrata byla posunuta téměř až nad křídlo. V takto uvolněném prostoru zadní části trupu byly ve vojenské verzi po obou stranách trupu instalovány kulomety. Nově se též objevila i kulometná kopule MV v horní části trupu s kulometem UBT ráže 12,7 mm.

Od září 1942 nesly letouny PS-84 oficiální označení Lisunov Li-2 a v této době již létaly s motory AŠ-62IR o výkonu 735 kW. Vojenská nákladní verze Li-2G měla větší nákladová vrata a zesílenou podlahu bez sedadel, civilní Li-2P měly základní úpravu pro 21 cestujících. Li-2PG pak sloužily pro smíšenou přepravu osob a zboží.
Ještě v roce 1956 byl jeden Li-2 přestavěn na výškovou variantu Li-2V s turbokompresory TK-19 konstruktéra Treskina pro službu ve vysokohorských oblastech a za polárním kruhem.

Menší počet Li-2 měl instalované pohonné jednotky M-88 po 808 kW, které mohly přepravovat 25 vojáků a dosahovat rychlosti 350 km/h.

Vojenský Li-2 v Banské Bystrici.

Za druhé světové války létaly Lisunovy i nad Československem. V padesátých letech je zakoupily i Československé státní aerolinie v počtu osmi kusů (OK-GAA až -GAH), u nichž létaly po boku originálních DC-3. První dva stroje (OK-GAE, v.č. 23442210 a OK-GAF, v. č. 23442501) byly uvedeny do provozu 4. října 1949 a v roce 1957 došlo k jejich vyřazení od ČSA. Jejich obliby ale, zejména mezi mechaniky, kvůli nižší spolehlivosti motorů nedosáhly. Sloužily i u Československé armády pod označením D 2.

Obsah

Současnost

Na území ČR jsou známy dva dochované stroje. Oba vlastní Letecké muzeum Kbely. Jeden z nich se nachází v hale druhé světové války v podobě transportního letounu čs. paradesentní jednotky v SSSR. Druhý se mezitím rozpadá na letištní ploše kbelského letiště.

Technické údaje

Pilotní prostor Li-2 (HA-LIX)
  • Osádka: 5–6
  • Délka: 19,65 m
  • Rozpětí křídel: 28,81 m
  • Výška: 5,15 m
  • Plocha křídel: 91,7 m2
  • Pohon: 2× hvězdicový motor AŠ-62IR
  • Výkon: 2× 735 kW
  • Maximální rychlost: 270 km/h
  • Dostup: 5 600 m
  • Dolet: 2 600 km
  • Vlastní hmotnost: 7650 kg
  • Vzletová hmotnost: 11 700 kg
  • Výzbroj: 3× kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm, 1 kulomet UBK ráže 12,7 mm, možnost nést až 2000 kg bomb nebo neřízené rakety

Literatura

  • NĚMEČEK, Václav. Lisunov Li-2. Letectví a kosmonautika, leden 1977, roč. LIII, čís. 1, s. 27.  
  • ŠOREL, Václav; VELC, Jaroslav. Letadla československých pilotů II. 1. vyd. Praha : Albatros, 1982.  
  • NĚMEČEK, Václav. Atlas letadel Dvoumotorová pístová dopravní letadla. 1. vyd. Praha : NADAS, 1984.  
  • GENF, S. A.. Encyklopedie letadel. 1. vyd. Ivanka pri Dunaji : Slovo, 1998. ISBN 80-85711-35-4. S. 352.  
  • NĚMEČEK, Václav. Civilní letadla 1. 1. vyd. Praha : NADAS, 1981.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lisunov Li-2
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lisunov Li-2