EGR
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 16. 3. 2009, 17:04
Technologie EGR (anglicky: Exhaust gas recirculation, česky: recirkulace spalin) je jedna ze dvou technologií, které dokáží snížit emise výfukových plynů vznětových motorů na úroveň norem Euro 4 a vyšších. Principem je, že část výfukových plynů prochází výměníkem tepla (chladičem) a nasávána do motoru, čímž se omezuje vznik dalšího NOX (ve vzduchu je menší podíl kyslíku, výsledkem jsou nižší teploty v průběhu spalování a tím i nižší produkce oxid dusíku).
Nevýhodou je jisté snížení výkonu motoru, ve srovnání se stejným motorem bez částečné recirkulace výfukových plynů (díky nižšímu množství kyslíku lze spálit menší hmotnostní množství paliva, získáme tedy méně tepla — tedy méně energie, kterou motor mění v mechanickou práci). Další nevýhodou je potřeba složité elektroniky, což ovšem je nevýhoda velice relativní — dnešní motory jsou stejně tak jako tak složitou elektronikou řízeny… Jinak by nebyly chopny splnit nynější exhalační normy. Používá ho zřejmě většina vznětových motorů osobních a dodávkových vozů, které splňují Euro 4 nebo vyšší. Z výrobců nákladních vozů ho používá pouze Scania (u řadových šestiválců splňujících emisní normy Euro 4 a 5) a MAN (jen u některých motorů), ostatní výrobci se vydali cestou systému SCR.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |