Nieuport 17
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 24. 8. 2012, 23:17
Nieuport 17 | ||
Kolorovaná fotografie Nieuportu 17 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací | |
Výrobce | Nieuport | |
Konstruktér | Gustave Delage | |
První let | ||
Zařazen | březen 1916 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | asi 4 000[1] | |
Varianty | ||
Uživatel | Aéronautique Militaire | |
Nieuport 17 byl francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport a jedno z nejznámějších letadel celé první světové války.
Obsah |
Konstrukce
Letoun Nieuport 17 byl podobný svému předchůdci Nieuportu 11, ale měl výkonnější motor, větší křídla a obecně propracovanější konstrukci. 3500 z 4000 vyrobených strojů bylo poháněno motory Le Rhône 9J o výkonu 110 k (81 kW), později dostaly některé stroje výkonnější motor Clerget 9B o 130 k (96 kW).[1] Typ byl proslulý vynikající obratností (ve srovnání s ostatními stíhacími letouny své doby), ale spodní křídlo se při výšším zatížení snadno lámalo.
Služba
Nieuport 17 se poprvé objevil nad západní frontou v březnu 1916, ve stejnou dobu jako britský D.H.2 a byl rychle přijat do výzbroje Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service, protože převyšoval všechny soudobé britské konstrukce. Za zmínku stojí také fakt, že po určitou část roku 1916 byly všechny perutě Aviation Militaire vyzbrojeny právě tímto typem. Nieuport 17 byl nasazen do bojů také nizozemským, belgickým, ruským a italským letectvem. Dokonce i Německo okopírovalo mnoho prvků z jeho konstrukce a vyrábělo podobný typ pod označením Siemens-Schukert D.III.
Letecká esa létající na Nieuportu 17
Mnoho spojeneckých leteckých es létalo na letounech tohoto typu, včetně kanadského esa W. A. Bishopa, který v době, kdy na něm létal, získal Victoria Cross.
Uživatelé
- Belgie, Československo, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Itálie, Kolumbie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko, Rumunsko, Rusko, Siam, Ukrajina, USA, Spojené království.
Specifikace (Nieuport 17)
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Délka: 5,8 m
- Rozpětí: 8,2 m
- Výška: 2,4 m
- Plocha křídel: 14,8 m²
- Prázdná hmotnost: 375 kg
- Vzletová hmotnost : 560 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9Jb
- Výkon pohonné jednotky: 82 kW (110 k)
Výkony
- Maximální rychlost: 164 km/h
- Dolet: 249 km
- Dostup: 5 300 m
- Stoupavost: 11,5 min do 3 000 m
- Plošné zatížení: 37,9 kg/m²
- Poměr výkon/hmotnost: 0,15 kW/kg
Výzbroj
Reference
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |