Nieuport 17

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 24. 8. 2012, 23:17

Nieuport 17
Nieuport 17 C.1.jpg
Kolorovaná fotografie Nieuportu 17
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Nieuport
Konstruktér Gustave Delage
První let
Zařazen březen 1916
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno asi 4 000[1]
Varianty
Uživatel Aéronautique Militaire

Nieuport 17 byl francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport a jedno z nejznámějších letadel celé první světové války.

Obsah

Konstrukce

Letoun Nieuport 17 byl podobný svému předchůdci Nieuportu 11, ale měl výkonnější motor, větší křídla a obecně propracovanější konstrukci. 3500 z 4000 vyrobených strojů bylo poháněno motory Le Rhône 9J o výkonu 110 k (81 kW), později dostaly některé stroje výkonnější motor Clerget 9B o 130 k (96 kW).[1] Typ byl proslulý vynikající obratností (ve srovnání s ostatními stíhacími letouny své doby), ale spodní křídlo se při výšším zatížení snadno lámalo.

Služba

Nieuport 17 se poprvé objevil nad západní frontou v březnu 1916, ve stejnou dobu jako britský D.H.2 a byl rychle přijat do výzbroje Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service, protože převyšoval všechny soudobé britské konstrukce. Za zmínku stojí také fakt, že po určitou část roku 1916 byly všechny perutě Aviation Militaire vyzbrojeny právě tímto typem. Nieuport 17 byl nasazen do bojů také nizozemským, belgickým, ruským a italským letectvem. Dokonce i Německo okopírovalo mnoho prvků z jeho konstrukce a vyrábělo podobný typ pod označením Siemens-Schukert D.III.

Letecká esa létající na Nieuportu 17

Nieuport 17 a kanadské letecké eso Billy Bishop v roce 1917
Nieuport 17 Rytíř smrti na němž létal Charles Nungesser
Nieuport 17 v roce 2007

Mnoho spojeneckých leteckých es létalo na letounech tohoto typu, včetně kanadského esa W. A. Bishopa, který v době, kdy na něm létal, získal Victoria Cross.

Uživatelé

Specifikace (Nieuport 17)

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Délka: 5,8 m
  • Rozpětí: 8,2 m
  • Výška: 2,4 m
  • Plocha křídel: 14,8 m²
  • Prázdná hmotnost: 375 kg
  • Vzletová hmotnost : 560 kg
  • Pohonná jednotka: 1x rotační motor Le Rhône 9Jb
  • Výkon pohonné jednotky: 82 kW (110 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 164 km/h
  • Dolet: 249 km
  • Dostup: 5 300 m
  • Stoupavost: 11,5 min do 3 000 m
  • Plošné zatížení: 37,9 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 0,15 kW/kg

Výzbroj

Reference

  1. 1,0 1,1 CAEA: Moteur Le Rhône 9J

Externí odkazy