Sopwith 7F.1 Snipe
Z Multimediaexpo.cz
(Nahrazení textu „{{en}}“ textem „(anglicky)“)
Porovnání s novější verzí →
Verze z 9. 3. 2010, 03:47
Sopwith 7F.1 Snipe | ||
Soubor:Sopwith_7F.1_Snipe.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací | |
Výrobce | Sopwith Aviation Company | |
Konstruktér | Herbert Smith | |
První let | říjen 1917 | |
Zařazen | 1918 | |
Vyřazen | 1926 | |
Výroba | 1918-1919 | |
Vyrobeno | <500 | |
Varianty | ||
Uživatel | Royal Air Force | |
Sopwith 7F.1 Snipe byl britský jednomístný dvouplošný stíhací letoun vyráběný firmou Sopwith Aviation Company a používaný v 1. světové válce i po ní. Pravděpodobně se jednalo o poslední typ stíhacího letounu, který byl vyvinut státy Trojdohody před koncem války.
Obsah |
Historie
Snipe (Sluka) navrhl Herbert Smith, hlavní konstruktér firmy Sopwith Aviation Company v roce 1917. Byl určen k tomu, aby nahradil dosud nejúspěšnější stíhací letoun této firmy - slavný Sopwith Camel, který se nesmazatelně zapsal do dějin Velké války od okamžiku, kdy byl v květnu 1917 přidělen k jednotkám na frontě. Snipe se začal vyrábět v roce 1918 a první objednávka britské admirality činila úctyhodných 4500 strojů. Ještě v tomtéž roce se Snipe dostal na frontu - nejdříve ke 43. peruti RAF. Tento typ také obdržely australské letky AFC a krátce po válce i kanadské CAF kde sloužil do roku 1923.
Konstrukce nového stíhače umožnila pilotům, ve srovnání s Camely, větší rozhled. Byl také docela dobře manévrovatelný a snadněji se pilotoval takže přistání nebo start už nebyly otázkou mistrovského umu pilota. I jeho stoupavost byla lepší než u jeho předchůdce. Díky ní se mohl směle utkávat v bojích s nejnověšími německými stíhačkami. Během války i po ní získal mnoho dalších vylepšení. Snipe byl poháněn rotačním motorem Bentley B.R.2 a jeho původ ze staršího letounu Camel byl zřetelný v ne příliš velkých výkonech. Snipe dosahoval maximální rychlosti 195 km/h (Camel 183 km/h) a doletu přibližně 3 hod. Jeho výzbroj tvořily dva kulomety Vickers ráže 7,7 mm a byl také schopen unést, podobně jako Camel, čtyři 25 kg bomby.
Sopwith 7F.1 Snipe se dostal na frontu nejprve ke 43. peruti RAF a v krátkém čase své služby na konci války prokázal své kvality během nejrůznějších bojových úkolů. V historii Sluky pravděpodobně zůstane památný den 27. října 1918 kdy se major William Barker, kanadské eso 201. stíhací perutě, setkal se skupinou nepřátelských Fokkerů D.VII. Barker zcela osamocen zaútočil a čtyři nepřátelské letouny poslal k zemi (pravděpodobně i šest), zbývající zahnal na ústup. K přistání jej donutilo jen těžké zranění, které v boji utrpěl. Připsal si tak na své konto 53 setřelů. Jeho bojem poznamenaný Snipe se stal později obdivovaným exponátem a celonárodní pýchou a Barker sám byl za tento hrdinský čin vyznamenán křížem královny Viktorie.Snipe během své krátké válečné kariéry získal mnoho vítězství. V roce 1919 se také zůčastnil bojů na straně bělogvardějců v ruské občanské válce proti bolševické Rudé armádě. Několik letounů RAF bolševici ukořistili a následně zapojili zpět do bojů na své straně. Výroba letounu Sopwith 7F.1 Snipe skončila v roce 1919, když bylo vyrobeno méně než 500 kusů. Od začátku roku 1920 byl postupně vyřazován ze služby RAF a definitivně svoji službu ukončil v roce 1926.
Ve službách států
- Austrálie (AFC)
- Kanada (CAF)
- Velká Británie (RFC, RAF)
Nasazen u jednotek
- Royal Flying Corps / Royal Air Force
- Australian Flying Corps
- Canadian Air Force
Specifikace
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,47 m
- Délka: 5,84 m
- Výška: 2,9 m
- Nosná plocha: 25,46 m²
- Plošné zatížení: kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 592 kg
- Vzletová hmotnost : 955 kg
- Pohonná jednotka: 1x rotační motor Bentley B.R.2
- Výkon motoru: 230 hp (172 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 195 km/h ve výšce 3048 m
- Dostup: 6096 m
- Čas výstupu do výšky 3048 m: 9 min 25 s
- Vytrvalost: 3 hod
- Poměr hmotnost÷výkon: 5,57 kg/kW
Výzbroj
- 2x synchronizované kulomety Vickers ráže 7,7 mm
- až 45,4 kg pum
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |