Bristol Bombay
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 28. 11. 2013, 22:24
Bristol Type 130 Bombay | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | transportní letoun bombardér | |
Výrobce | Bristol Aeroplane Company | |
Konstruktér | ||
První let | 23. června 1935 | |
Zařazen | 1939 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 50 | |
Varianty | ||
Uživatel | Royal Air Force Royal Australian Air Force | |
Bristol Bombay byl britský transportní letoun a tzv. koloniální bombardér, který RAF používalo v době druhé světové války.
Obsah |
Vývoj
Vývoj letounu začal na základě specifikací C.26/31 britského ministerstva letectví, požadujících stavbu jednoplošníku, schopného nést 24 vojáků či odpovídající náklad pum. Bristol měl v té době jen malé zkušenosti se stavbou jednoplošníků. Oba jím doposud stavěné jednoplošníky měly vážné nedostatky. Závodní prototyp z roku 1922 i stíhací letoun Bristol Bagshot z roku 1927 trpěly nedostatečnou torzní pevností křídel, která se kroutila. Aby předešel podobným potížím, použil Bristol u křídla letounu Bombay rovnou osm nosníků, na které byla použita vysokopevnostní ocel. Křídlo tedy bylo velice pevné, ale zároveň i velice těžké.
Prototyp označený Type 130 poprvé vzlétl 23. června 1935. Brzy byla objednána sériová výroba 80 kusů, kterým bylo přiděleno jméno Bombay. Jelikož byla kapacita továrny Bristolu ve Filtonu plně využita pro stavbu lehkých bombardérů Bristol Blenheim, byla výroba Bristolů Bombay přesunuta do Belfastu, kde je stavěla firma Short Brothers. Zvládnutí komplikované konstrukce křídla letounu u Shortu vedlo ke zpoždění dodávek, takže první letouny nebyly dodány dříve než v roce 1939. Zakázka na stavbu letounu byla proto snížena o 30 kusů.
Přestože koncepce celokovového jednoplošníku byla nesporně pokroková, použití pevného podvozku bylo krokem zpět a snižovalo výkony i bojovou hodnotu celého letounu. Letoun měl hornoplošnou koncepci, ocasní plochy byly dvojité. Výzbroj se skládala ze dvou pohyblivých kulometů Vickers K ráže 7,7 mm, které byly umístěny po jednom ve věžích na přídi a zádi letounu.
Bombay byl vybaven stavitelnými vrtulemi, které byly prvním výrobkem později velice úspěšného výrobce vrtulí, firmy Rotol. Rotol vznikl jako společný podnik firem Bristol a Rolls-Royce.
Operační nasazení
Výkony letounu byly pro evropské válčiště nízké už na počátku války. Přesto bylo v roce 1940 několik letounů použito v rámci britského expedičního sboru při obraně Francie. V červnu 1940 francouzský pilot Jean-Francois Demozay ulétl s jedním strojem a 15 vojáky na palubě do Anglie, kde vstoupil do RAF a stal se stíhacím esem.
Hlavním místem nasazení letounu byla severní Afrika a Blízký východ, kde Bristol Bombay nahradil letoun Vickers Valentia. V bombardovací roli mohl letoun nést na vnějších závěsnících až osm pum o hmotnosti 113 kg. Další používanou zbraní byly 9 kg vážící protipěchotní miny, svrhované z nákladového prostoru. Během války letoun prováděl bombardovací mise na cíle v Etiopii, Italském Somálsku, Iráku a Lybijském Benghází.
Letoun už byl zastaralý, takže jeho hlavním účelem byl transport vojáků, materiálu a evakuace raněných. U jedné posádky letounu Bombay je zaznamenáno 6 000 evakuovaných raněných vojáků.
Když Německo provedlo invazy na Krétu, Bristol Bombay britské 216. squadrony evakuoval 2. května 1941 řeckou královskou rodinu z Kréty do Egypta.
Pět strojů bylo použito během války vzniklou speciální jednotkou SAS v jejich první bojové misi, kterou byl útok na pět německých předsunutých letišť. Během války zničila komanda SAS na africkém bojišti více než 250 nepřátelských letounů.
Britský generálporučík William Gott, jež zemřel v troskách Bristolu Bombay sestřeleného nad západoafrickou pouští, se stal nejvýše postaveným britským důstojníkem, který během války padl. Jeho náhradou se stal generálporučík Bernard Law Montgomery.
V průběhu války byly tyto už zastaralé letouny nahrazovány modernějšími typy.
Varianty
- Type 130 – prototyp
- Type 130A Bombay Mk I – sériová verze
- Type 137 – nerealizovaná civilní verze
- Type 144 – nerealizovaná verze se zatahovacím podvozkem podle specifikací B.4/34. V soutěži zvítězil typ Handley Page H.P.54 Harrow.
Hlavní technické údaje
Bombay Mk.I
- Posádka: 3-4
- Počet cestujících: 24 vojáků či 10 nosítek
- Rozpětí: 29,2 m
- Délka: 21,1 m
- Výška: 6,1 m
- Nosná plocha: 124,5 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 6 260 kg
- Vzletová hmotnost: 9 173 kg
- Pohonná jendotka: 2 × Hvězdicový vzduchem chlazený devítiválec Bristol Pegasus XXII
- Výkon pohonné jednotky: 1010 k (755 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 309 km/h ve výšce 2000 m
- Cestovní rychlost: 268 km/h ve výšce 3050 m
- Dostup: 7 600 m
- Stoupavost: 3,8 m/s
- Dolet: 3 560 km
- Plošné zatížení: 72,9 kg/m²
- Poměr výkon motorů/hmotnost: 0,170 kW/kg
Výzbroj
- 2 × 7,7mm kulomet Vickers K
- 907 kg pum
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |