Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Bell 222
Z Multimediaexpo.cz
Verze z 25. 2. 2009, 07:43
Bell 222/230/430 | ||
Image:Bell 222a.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | manažerský/víceúčelový vrtulník | |
Výrobce | Bell Helicopter Textron | |
Konstruktér | ||
První let | 13. srpna 1976 | |
Zařazen | 1979 (222) 1991 (230) 1995 (430) | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | ||
Bell 222 je dvoumotorový lehký vrtulník vyráběný společností Bell Helicopter Textron. Bell 230 a Bell 430 jsou vylepšené varianty tohoto vrtulníku s různými motory a dalšími změnami.
Obsah |
Přehled
Bell 222 má dva turbohřídelové motory, aerodynamický tvar a je dostupný ve verzích se zasunovacím podvozkem nebo s pevnými ližinami. Obvykle bývá řízen jedním pilotem, ale je možné i duální řízení. Vrtulník může být uzpůsoben pro 8 osob (spolu s pilotem), nebo až 10 osob ve verzi Bell 430.
Bell 222 byl lehce přepracován a uveden již s novými motory pod označením Bell 230. Dalšími úpravami motoru a systému rotoru byla uvedena varianta Bell 430.
Vedle velkého množství těchto vrtulníků v civilním letectví slouží pouze malé množství vrtulníků Bell 222 v armádě.
Populární kultura
Bell 222 se proslavil díky televiznímu seriálu Airwolf, kde je hlavním hrdinou vrtulník, založený na variantě 222, s fiktivními úpravami, jako jsou výkonné zbraně nebo tryskové motory umožňující let nadzvukovou rychlostí.
Varianty
Bell 222
- V roce 1982 byl zvětšen hlavní rotor a přejmenován na Bell 222B
- V roce 1983 byla představena varianta 222B s ližinami a přejmenována na 222UT
- Během devadesátých let bylo množství vrtulníků Bell 222 kvůli spolehlivosti motorů Lycoming upraveno na motory Allison pod označením Bell 222SP
Bell 230
- V roce 1991 upravena varianta 222B. Byly přidány výkonnější motory s přejmenováním na Bell 230
Bell 430
- V roce 1995 byla varianta 230 prodloužena (přidána další řada sedadel). Dále byly přidány výkonnější motory a čtyřlistý hlavní rotor.
Specifikace (Bell 222)
Technické údaje
- Posádka: 1-2
- Kapacita: 8
- Délka: 15,1 m
- Výška: 3,56 m
- Průměr hlavního rotoru: 12,2 m
- Maximální vzletová hmotnost: 2066 kg
- Motor: 2x 461 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 240 km/h
- Dolet: 600 km
- Statický dostup: 2743 m
- Rychlost stoupání: 8,03 m/s
Specifikace (Bell 230)
Technické údaje
- Posádka: 1-2
- Kapacita: 8
- Délka: 15,32 m
- Výška: 3,56 m
- Průměr hlavního rotoru: 12,8 m
- Maximální vzletová hmotnost: 2 312 kg
- Motor: 2x 520 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 260 km/h
- Dolet: 700 km
- Statický dostup: 3 780 m
- Rychlost stoupání: 8,13 m/s
Specifikace (Bell 430)
Technické údaje
- Posádka: 1-2
- Kapacita: 10
- Délka: 15,32 m
- Výška: 3,73 m
- Průměr hlavního rotoru: 12,8 m
- Maximální vzletová hmotnost: 2 406 kg
- Motor: 2x 584 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 260 km/h
- Dolet: 600 km
- Statický dostup: 3 459 m
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |