Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Aiči E11A

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
|typ = [[průzkumný letoun]]
|typ = [[průzkumný letoun]]
|výrobce = [[Aiči]]
|výrobce = [[Aiči]]
-
|image = Soubor:E11A Type 98 Reconnaissance Seaplane Laura E11A-3.jpg
+
|image = [[Soubor:E11A Type 98 Reconnaissance Seaplane Laura E11A-3.jpg|250px]]
|první let = červen [[1937 v letectví|1937]]
|první let = červen [[1937 v letectví|1937]]
|vyrobeno kusů = 17
|vyrobeno kusů = 17
Řádka 11: Řádka 11:
'''Aiči E11A''' byl [[létající člun]], který používalo [[Japonské císařské námořnictvo]] v prvních letech [[Druhá světová válka|druhé světové války]] pro noční průzkum.  
'''Aiči E11A''' byl [[létající člun]], který používalo [[Japonské císařské námořnictvo]] v prvních letech [[Druhá světová válka|druhé světové války]] pro noční průzkum.  
-
Japonské námořnictvo typ označovalo '''Průzkumný hydroplán Typ 98''' (japonsky: 九八式水上偵察機, ''Kjúhačišiki suidžó teisacuki''), zatímco spojenci mu přidělili kódové jméno '''Laura'''. Letoun byl velice podobný svému předchůdci [[Aiči E10A]] (''Typ 96'', ''Hank''). První let prototypu proběhl v červnu [[1937 v letectví|1937]]. V soutěži se E11A ukázal jako výkonnější, než jeho konkurent [[Kawaniši E11K]] a byl objednán v malé sérii.<ref name="vam">{{Citace elektronické monografie
+
Japonské námořnictvo typ označovalo '''Průzkumný hydroplán Typ 98''' (japonsky: 九八式水上偵察機, ''Kjúhačišiki suidžó teisacuki''), zatímco spojenci mu přidělili kódové jméno '''Laura'''. Letoun byl velice podobný svému předchůdci [[Aiči E10A]] (''Typ 96'', ''Hank''). První let prototypu proběhl v&nbsp;červnu [[1937 v letectví|1937]]. V soutěži se E11A ukázal jako výkonnější, než jeho konkurent [[Kawaniši E11K]] a byl objednán v malé sérii.<ref name="vam">{{Citace elektronické monografie
  | příjmení = Starostin
  | příjmení = Starostin
  | jméno = Maksim
  | jméno = Maksim
Řádka 27: Řádka 27:
Šlo o jednomotorový dvouplošník s motorem uloženým v horním křídle, který roztáčel tlačnou vrtuli. Pod dolním křídlem byly dva malé vyvažovací plováky. Posádka seděla v otevřené kabině a pro obranu měla jeden pohyblivý kulomet. Jinou výzbroj letoun nenesl.
Šlo o jednomotorový dvouplošník s motorem uloženým v horním křídle, který roztáčel tlačnou vrtuli. Pod dolním křídlem byly dva malé vyvažovací plováky. Posádka seděla v otevřené kabině a pro obranu měla jeden pohyblivý kulomet. Jinou výzbroj letoun nenesl.
-
Letoun se příliš nerozšířil. Bylo postaveno celkem 17 kusů, které sloužily především z [[Katapult (letadlová loď)|katapult]]ů japonských [[Bitevní loď|bitevních lodí]] a [[křižník]]ů pro noční řízení dělostřelecké palby. Brzy byly převeleny z první linie ke spojovacím a dopravním účelům.
+
Letoun se příliš nerozšířil. Bylo postaveno celkem 17 kusů, které sloužily především z [[Katapult (letadlová loď)|katapult]]ů japonských [[Bitevní loď|bitevních lodí]] a [[křižník]]ů pro noční&nbsp;řízení dělostřelecké palby. Brzy byly převeleny z první linie ke spojovacím a dopravním účelům.
== Parametry ==
== Parametry ==
Řádka 34: Řádka 34:
* Rozpětí: 14,49 m
* Rozpětí: 14,49 m
* Výška: 4,52 m
* Výška: 4,52 m
-
* Plocha křídla: 46,40
+
* Plocha křídla: 46,40 m<sup>2</sup>
* Prázdná hmotnost: 1 927 kg
* Prázdná hmotnost: 1 927 kg
* Nejvyšší vzletová hmotnost: 3 297 m
* Nejvyšší vzletová hmotnost: 3 297 m
Řádka 45: Řádka 45:
* Nejvyšší rychlost: 217 km/h
* Nejvyšší rychlost: 217 km/h
* Dostup: 4 425 m
* Dostup: 4 425 m
-
* Dolet: 2063 km
+
* Dolet: 2 063 km
== Výzbroj ==
== Výzbroj ==
* 1× 7,7 mm [[kulomet]] Typ 92
* 1× 7,7 mm [[kulomet]] Typ 92
-
{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
== Reference ==
 +
<references/>
 +
 
 +
 
 +
{{Commonscat|Aichi E11A}}{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Japonská průzkumná letadla]]
[[Kategorie:Letadla Aiči|E11A]]
[[Kategorie:Letadla Aiči|E11A]]

Aktuální verze z 10. 12. 2013, 10:35

Aiči E11A
E11A Type 98 Reconnaissance Seaplane Laura E11A-3.jpg
Základní charakteristika
Určení průzkumný letoun
Výrobce Aiči
Konstruktér
První let červen 1937
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 17
Varianty
Uživatel Japonské císařské námořnictvo

Aiči E11A byl létající člun, který používalo Japonské císařské námořnictvo v prvních letech druhé světové války pro noční průzkum.

Japonské námořnictvo typ označovalo Průzkumný hydroplán Typ 98 (japonsky: 九八式水上偵察機, Kjúhačišiki suidžó teisacuki), zatímco spojenci mu přidělili kódové jméno Laura. Letoun byl velice podobný svému předchůdci Aiči E10A (Typ 96, Hank). První let prototypu proběhl v červnu 1937. V soutěži se E11A ukázal jako výkonnější, než jeho konkurent Kawaniši E11K a byl objednán v malé sérii.[1]

Šlo o jednomotorový dvouplošník s motorem uloženým v horním křídle, který roztáčel tlačnou vrtuli. Pod dolním křídlem byly dva malé vyvažovací plováky. Posádka seděla v otevřené kabině a pro obranu měla jeden pohyblivý kulomet. Jinou výzbroj letoun nenesl.

Letoun se příliš nerozšířil. Bylo postaveno celkem 17 kusů, které sloužily především z katapultů japonských bitevních lodí a křižníků pro noční řízení dělostřelecké palby. Brzy byly převeleny z první linie ke spojovacím a dopravním účelům.

Obsah

Parametry

  • Osádka: 3
  • Délka: 10,71 m
  • Rozpětí: 14,49 m
  • Výška: 4,52 m
  • Plocha křídla: 46,40 m2
  • Prázdná hmotnost: 1 927 kg
  • Nejvyšší vzletová hmotnost: 3 297 m

Pohonná jednotka

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 217 km/h
  • Dostup: 4 425 m
  • Dolet: 2 063 km

Výzbroj

Reference

  1. STAROSTIN, Maksim. Aichi E11A Laura [online]. Estonsko : Virtual Aircraft Museum, [cit. 2008-01-18]. Dostupné online. (anglicky) 


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Aiči E11A