Aero L-60

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 11. 12. 2013, 11:26

Aero L-60 Brigadýr
L60 Brigadyr PICT0014.JPG
Sanitní verze Aero L-60 v polských barvách
Základní charakteristika
Určení víceúčelový letoun
Výrobce Aero Vodochody, Orličan Choceň
Konstruktér
První let 24. prosince 1953
Zařazen 1955
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 273 ks
Varianty
Uživatel Československo

Aero L-60 Brigadýr je československý víceúčelový letoun z 50. let 20. století.

Vývoj

Roku 1951 byla vypsána soutěž na nový typ letounu, který by nahradil zastaralý stroj K-65 Čáp. Zvítězil typ letounu, který s motorem Argus As 10C a pod označením XL-60 poprvé vzlétl 24. prosince roku 1953. Letoun měl problémy se stabilitou i s motorem, a tak 8. června 1954 vzlétl další prototyp, který měl motor M-208B a dílčí úpravy konstrukce. I když přetrvávaly stále některé nedostatky, bylo rozhodnuto o sériové výrobě. První L-60 byly určeny pro zemědělství, měly 300 litrovou nádrž na chemikálie, dávkovač a rozmetací zařízení. Dalším typem, jehož prototyp vzlétl 28. června 1955, byl pro vojenské účely. V zadním střelišti měl instalovaný kulomet MG-15 ráže 7,92 mm, dále měl dva pumové závěsníky. Armádní verze dostala název K-60. Definitivními státními zkouškami prošel letoun až roku 1956 a první ověřovací série byla postavena v národním podniku Orličan v Chocni. Dalšími verzemi letounu byla turistická, sanitní a výsadková, letoun sloužil i jako tahač větroňů. Celkem bylo vyrobeno 273 letounů všech verzí.

Technické údaje

  • Osádka: 1 + 3
  • Pohonná jednotka: Motor Argus As 10C, později M-208 B
  • Maximální výkon: 176 kW
  • Rozpětí: 13,96 m
  • Délka: 8,54 m
  • Výška: 2,70 m
  • Nosná plocha: 24,3 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 995 kg
  • Vzletová hmotnost: 1 415 kg
  • Maximální rychlost: 193 km/h
  • Dolet: 900 km
  • Dostup: 4500 metrů

Uživatelé

  • Československo, NDR, Polsko, SSSR, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Jugoslávie, Čína, Kuba, Rakousko, Švýcarsko, Egypt, Nový Zéland.