Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Lycoming T53
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
Verze z 7. 3. 2009, 02:12
Lycoming T53 (tovární označení LTC-1) je turbohřídelový motor, který byl v sériové výrobě od 50. let XX. století. Patrně nejznámější je jeho použití ve vrtulnících Bell UH-1 Iroquois. Do poloviny 80. let mateřská firma vyrobila cca 18 000 motorů Lycoming T53, které byly mimo USA vyvezeny do 29 zemí. Mimo to se vyráběl v licenci v Německu (Klöckner-Humboldt-Deutz), v Itálii (Piaggio), Japonsku (Kawasaki) a na Tchaj-wanu.
Technická data motoru Lycoming T53-L-13
- Turbohřídelový motor s volnou hnací turbínou, v dvouhřídelovém uspořádání. Generátor tvoří smíšený kompresor s pěti axiálními a jedním radiálním stupněm, poháněný dvoustupňovou vysokotlakou turbínou. Hnací (volná) turbína je dvoustupňová nízkotlaká. Spalovací komora je prstencová, protiproudá, s 22 vstřikovacími tryskami.
- Délka: 1209 mm
- Průměr: 584 mm
- Hmotnost suchého motoru: 245 kg
- Převod reduktoru: 1÷0,295 (poměr otáček hnací÷hnaný hřídel)
- Max. vzletový výkon: 1400 hp (1044 kW) při 25 600 ot/min (generátor; volná turbína má 22 500 ot/min)
- Měrná spotřeba paliva: 0,355 g.kW.h
Prameny
- L+K 1-5, ročník LIX
- L+K 13, ročník XLIX
- Siegfried Wache: Bell UH-1D Luftwaffe, F-40 (1/1997)
- Paweł Kłosiński: Śmigłowiec wielozadaniowy Bell UH-1 Iroquois (Typy Broni i Uzbrojenia 150)
- Patryk Janda: Bell UH-1 Iroquois, AJ-Press
- J. Kocáb, J. Adamec: Letadlové pohonné jednotky, NADAS, 1987
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |