McDonnell XF-85 Goblin
Z Multimediaexpo.cz
(+ Lepší fotka) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 11. 3. 2014, 11:31
XF-85 Goblin | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | parazitní stíhač | |
Výrobce | McDonnell Aircraft | |
Konstruktér | ||
První let | 23. srpna 1948 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 kusy | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
McDonnell XF-85 Goblin byl americký parazitní stíhač, vyvíjený jako obrana pro obří strategický bombardér Convair B-36.
Obsah |
Vývoj
Na projektu jednomístného parazitního stíhače, který by mohl být nesen strategickými bombardéry USAAF, se pracovalo už od války a v březnu 1945 byl předložen původní návrh. Stavba dvou prototypů byla objednána v březnu roku 1947.
Podoba letounu byla z velké míry dána požadavkem na to, aby se celý vešel do pumovnice bombardéru B-36 (přestože testován byl v podvěsu pod typem Boeing B-29), která měla v operačním nasazení pojmout až tři Gobliny. Vzniklo tak nejmenší proudové stíhací letadlo v historii, vypadalo spíš jak ze zábavního parku. Dostalo přezdívku létající vejce. Jeho výkon byl maximalizován, protože na rozdíl od jiných stíhaček Goblin neplýtval časem a palivem, aby se dostal do potřebné výšky, jeho operační doba byla okolo jedné hodiny.
Testy
McDonnell postavil 2 prototypy (no. 46-523 a no. 46-524), přičemž první byl poškozen při testech v aerodynamickém tunelu a pro letové testy musel být použit druhý prototyp. První letový test proběhl 23. srpna 1948. Tehdy B-36 ještě nebyl k mání a tak se pokusy prováděly na nosiči EB-29 Superfortress. Od prvního letu bylo zřejmé, že turbulence v blízkosti mateřského bombardéru způsobují velké problémy při řízení stroje. Přestože stroj byl poměrně dobře ovladatelný, byl jeho návrat na visutou hrazdu bombardéru obtížný.
Pokusů bylo celkem sedm, ale jen ve třech případech se Goblin dokázal vrátit zpět na visuté zařízení stroje B-29, ve zbývajících musel pilot přistát na výsuvnou lyži, která u Goblinu nahrazovala podvozek. Program byl v roce 1949 zastaven a prototypy umístěny do muzea.
Hlavních důvodů bylo několik.
- návrat por mateřský bombardér byl mnohem obtížnější, než se předpokládalo.
- XF-85 nebyl schopen výkony konkurovat nepřátelským stíhačům, před kterými měl své bombardéry chránit.
- dolet běžných proudových stíhačů se stále zvětšoval a zavedení tankování za letu pomocí tankovacích letounů umožnilo, aby doprovázely bombardéry na celé jejich misi.
- nedostatek financí vedl k rušení méně důležitých projektů, jakým byl i Goblin.
Později se podobné pokusy o nesení parazitního stíhače prováděly s mateřským letounem B-36 a stíhačem F-84 Thunderjet. Tyto testy označené kódem FICON (Fighter Conveyor) ukázaly, že použití parazitních stíhačů je slepou uličkou vývoje a proto se už podobné testy neopakovaly.
Dnešní umístění prototypů
No. 46-523 - National Museum of the United States Air Force, letecká základna Wright-Patterson, Dayton, Ohio. No. 46-524 - Strategic Air and Space Museum, Ashland, Nebraska.
Specifikace (XF-85)
Technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 6,4 m
- Délka: 4,5 m
- Výška: 2,5 m
- Nosná plocha: 8,3 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 1 696 kg
- Vzletová hmotnost: 2 063 kg
- Pohonná jednotka: 1× proudový motor Westinghouse XJ-34 o tahu 13 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 1 069 km/h
- Dostup: 15 000 m
- Stoupavost: 3 800 m/min
Výzbroj
- 4× kulomety M2 Browning ráže 12,7 mm
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |