Holešovická přístavní dráha

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{Wikipedia-cs|Holešovická přístavní dráha|700}}
+
[[Soubor:Holešovická přístavní dráha.jpg|vpravo|thumb|240px|Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013, foceno z [[Most Barikádníků|Mostu Barikádníků]]]]
 +
'''Holešovická přístavní dráha''' byla [[železnice|železniční]] [[vlečka]] spojující [[nádraží Praha-Bubny]] a [[Holešovický přístav]].
 +
Byla uvedena do provozu 6. června 1910 a zrušena mezi 25. červnem a 16. červencem v roce 1998.<ref>[http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041016 Vlečka v Jankovcově ulici], web Pražské tramvaje, stránka nedatována</ref>
 +
 +
V roce [[2013]] byla část dráhy obnovena.
 +
 +
==Trasa ==
 +
Železnice vycházela se severní části Bubenského nádraží, kde se v Plynární ulici křížila s tramvajovou tratí k vozovně Centrála v [[Holešovická elektrárna|Holešovické elektrárně]]. Poté, co roku 1936 byla vybudována tramvajová trať procházející Argentinskou ulicí, přes Trojský most (dnes [[most Barikádníků]]) na Vychovatelnu, se [[vlečka]] křížila s tramvají ještě podruhé. Dále pokračovala Jankovcovou ulicí k přístavu. Ze severního bubenského zhlaví vedla ještě jedna větev do panelárny Prefa. Při budování nového [[nádraží Praha-Holešovice]] byla vlečka do Prefy propojena spojovací tratí s tímto nádražím.  Na druhém konci tratě pokračovalo Nádraží Holešovice - překladiště úvratí a  pod Libeňským mostem jako vlečka Tesly Holešovice.
 +
 +
==Využití dráhy ==
 +
Dráha sice sloužila především k dopravě nákladu z Holešovického přístavu, ale byly na ni napojeny i vlečky z ostatních přilehlých podniků. Počátkem osmdesátých obsluhovala podniky Pergamenka, Hutní odbytová základna, Správa spojů, SUPRO, Pražské pekárny a mlýny, Čisticí stanice osiv, Prefa, Tesla Holešovice, Rybena a Domácí potřeby.
 +
 +
==Provoz na dráze ==
 +
Pro větší bezpečnost obě křížení s tramvajovou tratí hlídali dva železniční zřízenci, kteří praporkem nebo lampou zastavovali provoz při průjezdu vlaku po trati. Ty pro vzrůstající silniční provoz nahradila v druhé polovině šedesátých let světelná signalizace.
 +
 +
==Zánik dráhy ==
 +
Od roku 1986, kdy byla vlečka z přístavu zakončena na Holešovickém nádraží ztrácel úsek mezi Bubenským nádražím a Argentinskou ulicí na významu. Křížení v Argentinské ulici bylo zalito asfaltem a poté i v Plynární. K poslednímu využití části vlečky mezi Argentinskou a Plynární došlo v roce 1991, kdy na ní byl vystaven salónní vůz prezidenta republiky T.G.Masaryka. v rámci Všeobecné Československé výstavy. V roce 1998, když bylo při rekonstrukce tramvajové tratě křížení rozebráno. V roce 2002 byla při opravě vozovky část kolejí křížení s Argentinskou ulici.
 +
V září 2004 vydal Drážní úřad povolení ke zrušení vlečky na území se změněným územním plánem. Poté bylo zrušeno kolejiště v přístavu a vlečka Prefy. V roce 2013 bylo kolejiště v přístavu obnoveno.
 +
 +
==Reference==
 +
<references />
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006041016 Vlečka v Jankovcově ulici], web Pražské tramvaje, stránka nedatována
 +
* [http://www.youtube.com/watch?v=06_SpkIoK_U Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013], video na [[YouTube]]
 +
 +
 +
{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Holešovice]]
[[Kategorie:Holešovice]]
[[Kategorie:Železniční doprava v Praze]]
[[Kategorie:Železniční doprava v Praze]]

Aktuální verze z 30. 7. 2014, 20:33

Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013, foceno z Mostu Barikádníků

Holešovická přístavní dráha byla železniční vlečka spojující nádraží Praha-Bubny a Holešovický přístav.

Byla uvedena do provozu 6. června 1910 a zrušena mezi 25. červnem a 16. červencem v roce 1998.[1]

V roce 2013 byla část dráhy obnovena.

Obsah

Trasa

Železnice vycházela se severní části Bubenského nádraží, kde se v Plynární ulici křížila s tramvajovou tratí k vozovně Centrála v Holešovické elektrárně. Poté, co roku 1936 byla vybudována tramvajová trať procházející Argentinskou ulicí, přes Trojský most (dnes most Barikádníků) na Vychovatelnu, se vlečka křížila s tramvají ještě podruhé. Dále pokračovala Jankovcovou ulicí k přístavu. Ze severního bubenského zhlaví vedla ještě jedna větev do panelárny Prefa. Při budování nového nádraží Praha-Holešovice byla vlečka do Prefy propojena spojovací tratí s tímto nádražím. Na druhém konci tratě pokračovalo Nádraží Holešovice - překladiště úvratí a pod Libeňským mostem jako vlečka Tesly Holešovice.

Využití dráhy

Dráha sice sloužila především k dopravě nákladu z Holešovického přístavu, ale byly na ni napojeny i vlečky z ostatních přilehlých podniků. Počátkem osmdesátých obsluhovala podniky Pergamenka, Hutní odbytová základna, Správa spojů, SUPRO, Pražské pekárny a mlýny, Čisticí stanice osiv, Prefa, Tesla Holešovice, Rybena a Domácí potřeby.

Provoz na dráze

Pro větší bezpečnost obě křížení s tramvajovou tratí hlídali dva železniční zřízenci, kteří praporkem nebo lampou zastavovali provoz při průjezdu vlaku po trati. Ty pro vzrůstající silniční provoz nahradila v druhé polovině šedesátých let světelná signalizace.

Zánik dráhy

Od roku 1986, kdy byla vlečka z přístavu zakončena na Holešovickém nádraží ztrácel úsek mezi Bubenským nádražím a Argentinskou ulicí na významu. Křížení v Argentinské ulici bylo zalito asfaltem a poté i v Plynární. K poslednímu využití části vlečky mezi Argentinskou a Plynární došlo v roce 1991, kdy na ní byl vystaven salónní vůz prezidenta republiky T.G.Masaryka. v rámci Všeobecné Československé výstavy. V roce 1998, když bylo při rekonstrukce tramvajové tratě křížení rozebráno. V roce 2002 byla při opravě vozovky část kolejí křížení s Argentinskou ulici. V září 2004 vydal Drážní úřad povolení ke zrušení vlečky na území se změněným územním plánem. Poté bylo zrušeno kolejiště v přístavu a vlečka Prefy. V roce 2013 bylo kolejiště v přístavu obnoveno.

Reference

  1. Vlečka v Jankovcově ulici, web Pražské tramvaje, stránka nedatována

Externí odkazy