Loď
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ šablona FLICKR) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | |||
[[Soubor:ShipNorway.JPG|220px|thumb|Loď ''Norway'' kotvící v [[Bremerhaven]]u]] | [[Soubor:ShipNorway.JPG|220px|thumb|Loď ''Norway'' kotvící v [[Bremerhaven]]u]] | ||
'''Loď''' je [[dopravní prostředek]], druh [[plavidlo|plavidla]], sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu [[Archimédův zákon|Archimédova zákona]]. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem [[plavidla hladinová]], lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem [[plavidla ponorná]] resp. [[ponorka|ponorky]]. | '''Loď''' je [[dopravní prostředek]], druh [[plavidlo|plavidla]], sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu [[Archimédův zákon|Archimédova zákona]]. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem [[plavidla hladinová]], lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem [[plavidla ponorná]] resp. [[ponorka|ponorky]]. | ||
Řádka 30: | Řádka 29: | ||
== Vývoj == | == Vývoj == | ||
- | [[Soubor:Lode u Detskeho Ostrova.jpg|thumb|Setkání dvou výletních lodí v [[Praha|Praze]] na [[Vltava|Vltavě]] před [[ | + | [[Soubor:Lode u Detskeho Ostrova.jpg|thumb|220px|Setkání dvou výletních lodí v [[Praha|Praze]] na [[Vltava|Vltavě]] před [[Zdymadlo|plavební komorou]] vedle [[Dětský ostrov|Dětského ostrova]]]] |
- | V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění [[plachetnice|plachetnic]],které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem [[parník]]ů a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – [[jachta|jachty]], [[kánoe]], [[kajak]]y, [[raft]]y a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně [[dřevo]]. Například staří [[Starověký Egypt|Egypťané]] ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z [[rákos]]u a [[Papyrus|papyru]]. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně [[ocel]]í. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i [[kompozitní materiál]]y, např. [[skelný laminát]] nebo [[uhlíkové kompozity]]. | + | První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – [[monoxyl]]y. Viz též [[kánoe]]. |
+ | V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění [[plachetnice|plachetnic]],které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem [[parník]]ů a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – [[jachta|jachty]], [[kánoe]], [[kajak]]y, [[raft]]y a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně [[dřevo]]. Například staří [[Starověký Egypt|Egypťané]] ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z [[rákos]]u a [[Papyrus|papyru]]. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně [[ocel]]í. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i [[kompozitní materiál]]y, např. [[skelný laminát]] nebo [[uhlíkové kompozity]]. | ||
== Související články == | == Související články == | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
- | {{Commons|Ship}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Ship}}{{Commons|Ship}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Lodě| ]] | [[Kategorie:Lodě| ]] | ||
[[Kategorie:Typy plavidel]] | [[Kategorie:Typy plavidel]] |
Aktuální verze z 13. 8. 2014, 10:00
Loď je dopravní prostředek, druh plavidla, sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu Archimédova zákona. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem plavidla hladinová, lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem plavidla ponorná resp. ponorky.
V širším smyslu slova je loď i prostředek k volnému pohybu v jiném prostředí – vizte vzducholoď, kosmická loď.
Členění
- hladinové
- obchodní
- osobní
- dálková
- linková
- místní
- převozní
- výletní
- nákladní
- pro přepravu kusového zboží (general cargo)
- pro přepravu hromadných substrátů (bulk carrier)
- kontejnerové
- tankery
- smíšené
- remorkéry
- průmyslové
- osobní
- válečné
- speciální (sportovní, policejní, požární, nemocniční apod.)
- obchodní
- ponorné (ponorky)
- válečné
- vědecké a výzkumné (kupř.určené pro průzkum oceánů a moří)
- pracovní (kupř. pro vyzdvihování materiálu z vraků apod.)
Vývoj
První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – monoxyly. Viz též kánoe. V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění plachetnic,které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem parníků a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – jachty, kánoe, kajaky, rafty a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně dřevo. Například staří Egypťané ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z rákosu a papyru. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně ocelí. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i kompozitní materiály, např. skelný laminát nebo uhlíkové kompozity.
Související články
- seznam největších osobních lodí
- plavidlo
- ponorka
- lodní šroub
- plachta, ráhno
- veslo, pádlo
- kýl, příď, záď, paluba, podpalubí
- parník, plachetnice, kajak, kánoe, lodička, katamarán, hausbót
- přívoz
- vor
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |