Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Grumman XF5F Skyrocket
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = prototyp palubního [[stíhací letoun|stíhacího letounu]] | |typ = prototyp palubního [[stíhací letoun|stíhacího letounu]] | ||
|výrobce = [[Grumman]] | |výrobce = [[Grumman]] | ||
- | |image = Soubor:XF5F.jpg | + | |image = [[Soubor:XF5F.jpg|240px]] |
|text = Grumman XF5F-1 | |text = Grumman XF5F-1 | ||
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
|cena za kus = | |cena za kus = | ||
|varianty = [[Grumman XP-50]] | |varianty = [[Grumman XP-50]] | ||
- | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] | + | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] |
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Grumman XF5F Skyrocket''' byl prototyp dvoumotorového palubního [[Stíhačka|stíhacího letounu]]. V době jeho vzniku začaly ve službě na [[Letadlová loď|letadlových lodích]] jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená [[Grumman XP-50]]. |
- | '' | + | Stavbu prvního prototypu, označeného ''XF5F-1'', objednalo americké námořnictvo ([[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]) 30. června [[1938]]. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů [[Wright R-1820|Wright XR-1820]]-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva [[kanón]]y Madsen ráže 25 mm. |
- | + | První let proběhl [[1. duben|1. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. [[Chladič]] oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři [[kulomet]]y ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července [[1941]]. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna [[1942]]. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače [[Grumman F7F Tigercat|XF7F-1]] a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl [[11. prosinec|11. prosince]] [[1944 v letectví|1944]] poškozen při přistání na břicho. | |
- | + | ||
- | První let proběhl [[1. duben|1. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. [[Chladič]] oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři [[kulomet]]y ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července [[1941]]. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna [[1942]]. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače [[Grumman F7F Tigercat|XF7F-1]] a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl [[11. prosinec|11. prosince]] [[1944 v letectví|1944]] poškozen při přistání na břicho. | + | |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 29: | Řádka 27: | ||
* '''Délka:''' 8,76 m | * '''Délka:''' 8,76 m | ||
* '''Výška:''' 3,45 m | * '''Výška:''' 3,45 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 28,2 | + | * '''Nosná plocha:''' 28,2 m<sup>2</sup> |
- | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' | + | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 677 kg |
- | * '''Vzletová hmotnost:''' | + | * '''Vzletová hmotnost:''' 4 600 kg |
* '''Pohonné jednotky:''' 2× vzduchem chlazený [[Hvězdicový motor|hvězdicový]] devítiválec [[Wright R-1820|Wright XR-1820-40/42]] | * '''Pohonné jednotky:''' 2× vzduchem chlazený [[Hvězdicový motor|hvězdicový]] devítiválec [[Wright R-1820|Wright XR-1820-40/42]] | ||
** '''Výkon motoru:''' 1200 hp (895 kW) | ** '''Výkon motoru:''' 1200 hp (895 kW) | ||
Řádka 44: | Řádka 42: | ||
* 4× kulomet [[M2 Browning]] ráže 12,7 mm | * 4× kulomet [[M2 Browning]] ráže 12,7 mm | ||
* 2× 75 kg puma | * 2× 75 kg puma | ||
- | |||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman|XF5F Skyrocket]] | [[Kategorie:Letadla Grumman|XF5F Skyrocket]] |
Aktuální verze z 30. 9. 2015, 21:05
Grumman XF5F Skyrocket | ||
Grumman XF5F-1 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | prototyp palubního stíhacího letounu | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 1. dubna 1940 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | 11. prosince 1944 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 | |
Varianty | Grumman XP-50 | |
Uživatel | US Navy | |
Grumman XF5F Skyrocket byl prototyp dvoumotorového palubního stíhacího letounu. V době jeho vzniku začaly ve službě na letadlových lodích jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená Grumman XP-50.
Stavbu prvního prototypu, označeného XF5F-1, objednalo americké námořnictvo (US Navy) 30. června 1938. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů Wright XR-1820-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva kanóny Madsen ráže 25 mm.
První let proběhl 1. dubna 1940. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. Chladič oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři kulomety ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července 1941. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna 1942. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače XF7F-1 a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl 11. prosince 1944 poškozen při přistání na břicho.
Obsah |
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 12,80 m
- Délka: 8,76 m
- Výška: 3,45 m
- Nosná plocha: 28,2 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 677 kg
- Vzletová hmotnost: 4 600 kg
- Pohonné jednotky: 2× vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright XR-1820-40/42
- Výkon motoru: 1200 hp (895 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 616 km/h
- Dostup: 10 000 m
- Stoupavost: 1220 m/min
- Dolet: 1930 km
Výzbroj
- 4× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
- 2× 75 kg puma
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |