V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Bell P-59 Airacomet

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „US Navy“ textem „US Navy“)
 
Řádka 13: Řádka 13:
'''Bell P-59A Airacomet''' byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených [[Bell XP-52]] a [[Bell XP-59]]).
'''Bell P-59A Airacomet''' byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených [[Bell XP-52]] a [[Bell XP-59]]).
-
USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce [[1943]]) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] prototyp '''YP-59A''', ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na [[letadlová loď|letadlových lodích]].
+
USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce [[1943]]) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] prototyp '''YP-59A''', ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na [[letadlová loď|letadlových lodích]].
Vetšina P-59A skončila jako [[cvičný letoun|cvičné stroje]]. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem.
Vetšina P-59A skončila jako [[cvičný letoun|cvičné stroje]]. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem.

Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03

Bell P-59A Aircomet
050324-F-1234P-004.jpg
Bell P-59B Airacomet v Národním muzeu USAF v Daytonu ve státě Ohio.
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Bell Aircraft Corporation
Konstruktér Harland M. Poyer
První let 1. října 1942
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 95 ks
Varianty
Uživatel United States Army Air Forces
United States Navy
Royal Air Force

Bell P-59A Airacomet byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených Bell XP-52 a Bell XP-59).

USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce 1943) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo US Navy prototyp YP-59A, ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na letadlových lodích.

Vetšina P-59A skončila jako cvičné stroje. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem.

Obsah

Stručná charakteristika

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 13,88 m
  • Délka: 11,84 m
  • Výška: 3,76 m
  • Hmotnost prázdného stroje: 3600 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 5760 kg
  • Pohonná jednotka: 2× proudový motor General Electric J31-GE-5
  • Počet vyrobených kusů: 66

Výkony

  • Maximální rychlost: 664 km/h
  • Stoupavost: na 3 000 m vystoupal za 3,2 minuty a na 6 000 m za 7,4 minuty.
  • Dolet: 386 km (běžný)
  • Dolet: 836 km (s přídavnými nádržemi)

Výzbroj

  • 1× 37 mm kanón
  • 3× 12,7 mm (0.50") kulomet
  • na podkřídelním závěsníku dvě pumy po 454 kg (1000lb) nebo 8 raket ráže 127 mm (5"), popř. dvě 567 l. (150galonové) odhazovatelné vnější nádrže paliva